Franz Kafka is één van mijn favoriete schrijvers en toen ik zag dat er een game in de maak was, dat geïnspireerd zou zijn door de verhalen van Kafka, was ik natuurlijk ontzettend benieuwd naar wat dit zou gaan worden. Dit is een release waar ik erg naar uit heb gekeken.

Metamorphosis is een indie puzzel-avonturengame, dat gespeeld wordt in first-person-perspectief. De game is ontwikkeld door de Poolse ontwikkelaar Ovid Works en uitgebracht door All in! Games.

Het begin van de game is gebaseerd op het gelijknamige boek van Kafka, waarin het hoofdpersonage Gregor Samsa ineens wakker wordt in het lichaam van een insect. Daarnaast wordt ook zijn vriend Josef gearresteerd, zonder te weten waarom. Een vreemde gewaarwording dus en het is aan de speler om te ontdekken wat er gaande is.

De wereld die gecreëerd is in Metamorphosis, maakt gebruik van een uniek standpunt, aangezien de speler een klein insectje is geworden. Dit camerastandpunt is een belangrijk element in de game. Je voelt je als speler al snel ontzettend klein en als je voortbeweegt, dan zie je zelfs af en toe de insectenpootjes van Gregor in beeld komen. Eerlijk is eerlijk, het moment dat je voor het eerst een glimp opvangt van de insectenpootjes, daar kreeg ik wel lichtelijk de kriebels van. Mocht je een enorme angst hebben voor kleine kriebelbeestjes, dan is deze game uiteraard niet geschikt voor je.

Enfin, je bent een klein insect, dus alledaagse objecten zijn ineens joekels van obstakels geworden. Je zult moeten springen, klimmen en klauteren om je een weg te banen en deze grote wereld. Uitdagende omgevingspuzzels zullen moeten worden opgelost, terwijl je zoekt naar aanwijzingen en obstakels moet overwinnen. De besturing van de game is vrij simpel, met hier en daar wat leuke toevoegingen. Houd je bijvoorbeeld een bepaalde knoppencombinatie vast, dan kun je objecten op een bepaalde manier bewegen, zoals bijvoorbeeld over cilindervormige objecten te lopen en deze in beweging te brengen hierdoor. Daarnaast zul je ook gebruik moeten maken van de objecten in je omgeving, om verder te kunnen komen. Een omgevallen potje honing bijvoorbeeld, daar gaan je kleine insectenpootjes behoorlijk van kleven en geeft je de mogelijkheid om op locaties te komen die normaliter buiten je bereik liggen. Deze interactie met objecten en de mogelijkheden die hiermee vrijkomen, dat is slim gedaan en vond ik een erg leuk staaltje gameplay. Stiekem heb ik me ook vermaakt met het omverlopen van bepaalde objecten, iets wat ik altijd probeer in games.

Voor spelers die bekend zijn met de boeken van Kafka, is het fantastisch om alle verwijzingen te ontdekken en tegen het lijf te lopen. Zo is natuurlijk de verhaallijn van Metamorphosis een directe verwijzing naar het gelijknamige boek, De Gedaantewisseling, maar wordt er ook verwezen naar andere verhalen, zoals Het Proces en Het Slot. Daarnaast komen er in de laadschermen quotes van Kafka voorbij. Verder wordt er ook ontzettend goed gebruik gemaakt van het typische Kafkaëske gevoel dat een grote rol in zijn verhalen speelt. De game zelf is namelijk ook vervreemdend, bizar en soms beklemmend. Gregor wil graag zijn vriend Josef helpen, maar doordat hij in een insectje is veranderd, herkent Josef hem niet.

Als insect liggen er natuurlijk ook meer gevaren op de loer. Val je van een de grote hoogte naar beneden, dan is het natuurlijk einde verhaal, maar zo kun je ook verdrinken in een plasje water, en zelfs vertrapt worden.

Wat ook ontzettend veel toevoegt aan de bizarre sfeer, is hoe de stem van Gregor langzamerhand steeds meer vervormd gaat klinken. Op enig moment is hij voor ons mensen niet meer te verstaan en spreekt hij alleen nog ‘insect’. Om daar op verder te bouwen, het sounddesign is erg goed gedaan in de game. Zo hoor je bijvoorbeeld Gregor’s pootjes over de oppervlakte trippelen en als je onder de vloer bent gekropen, veranderen de stemmen van de menselijke personages in dof gemompel.

Metamorphosis is mysterieus en intrigerend. De puzzels zijn elk net uitdagend genoeg om de speler geïnteresseerd te houden en sommige doelen kunnen op verschillende manieren behaald worden, al gaat dat soms per ongeluk. Het zal wel eens voorkomen dat je vast lijkt te zitten en even niet weet hoe nu verder, maar de game geeft al snel genoeg hints om je weer op weg te helpen. Er is ook een mogelijkheid in de game om uit te zoomen en je omgeving van bovenaf te zien, zodat je jezelf weer kunt herpakken. In de verschillende levels kom je ook andere insecten tegen, die je kunt aanspreken. Zij geven meer informatie en ook hints over welke gebeurtenissen je in gang moet zetten om verder te komen.

De omgevingen zijn mooi vormgegeven en het lijkt soms alsof je als speler in een schilderij bent gedoken. Ook dit draagt bij aan de surrealistische en mysterieuze sfeer van de game probeert en voegt een extra gelaagdheid toe, zelfs in de meest grimmige omgevingen. Het leveldesign is af en toe ook ontzettend interessant en zat goed in elkaar. Grafisch zit de game dus grotendeels in orde, maar het wordt problematisch als er menselijke personages in beeld komen. Daar waar de omgevingen en insecten er ontzettend goed uitzien, laten de menselijke personages te wensen over.

Verder is de muziek ook zeker iets om te benoemen. De muziek bestaat vooral uit klassieke muziek, variërend van lichte, eigenzinnige en zelfs sprookjesachtige pianodeuntjes tot soms zware onheilspellende strijkinstrumenten, gecombineerd met operazang. Dit komt uiteraard ook de sfeer ten goede en complimenteert deze.

Het is duidelijk dat de makers van Metamorphosis een eerbetoon wilde brengen aan Franz Kafka in gamevorm en dat is wat mij betreft gelukt.

Metamorphosis is nu verkrijgbaar voor PC, PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch.

Lisa’s oordeel:

Ik kan me voorstellen dat de game niet voor iedereen is, maar ben je bekend met het werk van Kafka of wil je een keer iets anders ervaren in een game, dan raad ik Metamorphosis zeker aan. De game zit vol met verwijzingen naar zijn verhalen en personages hieruit. Hoewel er natuurlijk typische gameplay-elementen in zitten, zoals het oplossen van puzzels om zo je weg te vinden, is de game meer een ervaring dan een game an sich. Qua graphics heeft de game ook absoluut zijn momenten met zijn schilderij-achtige omgevingen. Hoewel de game erg kort is, heb ik me ontzettend vermaakt. Vooral de sfeer die de makers hebben gecreëerd, de muziek en het sounddesign heb ik erg van genoten. Metamorphosis is een mooie hommage aan het werk van Franz Kafka.

+ Kafka-referenties
+ Sfeervol
+ Interactie met omgeving en objecten