Bij de lezers van Female-gamers.nl zal het ondertussen wel bekend zijn: ik ben een groot liefhebber van coöperatieve games. Zowel op videogame als op bordspel-gebied. Daarom was ik ook enorm benieuwd naar de coop-game PlateUp! Hoe dit avontuur is verlopen lees je in deze review.

Om te beginnen: ik ben altijd in voor nieuwe coop-games en altijd op zoek naar een waardige opvolger van It Takes Two. Hoewel dat laatste absoluut een lastige opgave is. PlateUp! kwam voorbij en deed direct denken aan Overcooked. Interessant zou je natuurlijk meteen denken. We hebben de game uitgetest en dat ging helaas niet helemaal zoals gehoopt.

Waarom, denk je nu? Linn is altijd vrij positief en eert alle makers. Tja, er is een solo-mogelijkheid. Helaas is dat absoluut niet te doen. De moed zakte in de schoenen en de game bleef eventjes liggen, omdat de neiging er was om een vernietigende review te schrijven. Dit alles totdat de partner des huizes eindelijk tijd had om mee te gamen en dat veranderde de boel toch wel enigszins. De pret met zijn tweeën is weer vanouds. Overigens kun je PlateUp! met tot vier spelers spelen. Echter moeten die wel tot de beschikking zijn. Het is hartstikke plezierig om samen salades, steaks, pizza’s, dumplings en wat dan ook te maken en je restaurant te upgraden. Echter blijft het hier toch wel een beetje bij. Ja, natuurlijk wil je zoveel mogelijk vorderingen maken. In de game krijg je na zoveel dagen, zonder enige vorm van falen een upgrade. Eigenlijk een soort van extra uitdaging in bijvoorbeeld recepten en ingrediënten. Het had fijn geweest om een soort van joker in te kunnen zetten, want heb je net een mooie reeks aan dagen behaald en dan kun je vervolgens weer helemaal opnieuw beginnen.

Bij PlateUp! heb je natuurlijk de chaos van snel eten serveren, maar het is toch ook meer een management-game om met meerdere spelers te spelen. Waar zet je bijvoorbeeld nieuwe tafels neer om meer gasten te verwelkomen en ze zo snel mogelijk te helpen. Na iedere dag kun je nieuwe upgrades kopen met je zuurverdiende centen. Van een extra wasbak tot aan extra borden of extra plek om je eten te bereiden en alvast borden neer te zetten. Ook decoratie is natuurlijk belangrijk, want zo blijven je gasten tijdens het wachten ook tevreden. Je kiest zelf wat je speelt: in welke setting (stad bijvoorbeeld) en met welke menu’s.

Linn’s conclusie: het moge duidelijk zijn dat PlateUp! helaas geen geschikte game is voor in huize Linn. Ook al zaten er katten in, deze heb ik vrij snel links laten liggen. De gehele setting van de game spreekt niet aan, de stijl niet en ook de manier van spelen niet. Het speelt totaal niet lekker op de Nintendo Switch. Het is niet mijn vorm van coöperatief spelen. Geef mij maar chaos of avontuur. De manier van spelen spreekt niet aan. De wijze waarop de game is vormgegeven daarbij ook niet, vrij stijf en de gasten zijn gewoon gekleurde silhouetten. Buiten kijf staat: wij hebben echt wel lol gehad met het organiseren van het restaurant en het maken van de gerechten. Het van hot naar her gaan en de verwijten die over en weer gingen.

Ook in mijn gamers-bestaan zijn er games waar ik helaas niet zo heel enthousiast ben en daar is PlateUp! het perfecte voorbeeld van. Deze review is een persoonlijke mening en ongetwijfeld zijn er gamers die hier wel enthousiast van worden. Ik ken ze helaas niet. Misschien dat anno 1880 hier misschien meer fans van waren.

Eindconclusie: ondanks het plezier van het cooperatief spelen van PlateUp! blijft dit restaurant tot nader order gesloten.

© Numskull Games