We gaan op een speurtocht door de geschiedenis. Pak je vergrootglas er maar vast bij en zet je speurneus op om deze verborgen voorwerpen te zoeken in Hidden Through Time. Hoe we het daar van af hebben gebracht lees je in deze review.

Na de preview – hier terug te lezen – mogen we nu echt aan de slag. We beginnen natuurlijk in het Stenen Tijdperk waar de dino’s nog leefden en Neanderthalers de dienst uitmaakten. Hier begin je met je zoektocht naar verborgen (of niet zo verborgen) voorwerpen. Alle begin is simpel, makkie denk je! Je start met de T-rex aanval en hoeft maar 3 items te zoeken. Fluitje van een cent!

De onderstaande afbeelding is expres niet helemaal duidelijk, aangezien we uiteraard niet  te veel hints weg willen geven.

Na deze “tutorial” gaan we natuurlijk voor het echte werk. De kaarten worden groter en soms moet je wel 20 objecten zoeken in een tekening. Het leuke is dat alle objecten en items waar je op klikt geluidjes maken en dat de dieren en figuren in het veld ook echt bewegingen maken, dit in tegenstelling tot vele andere hidden objects-games. Huisjes en tenten kun je openen en daar zitten met grote regelmaat ook de benodigde voorwerpen in verstopt. Goed speurwerk is nodig, want soms zie je maar een klein stukje van het object. De truc is natuurlijk om eerst de omgeving te verkennen en de objecten te zoeken op basis van de afbeeldingen, kom je er dan niet uit dan kun je wanneer je met je muis over het plaatje heen gaat een cryptische hint krijgen. Persoonlijk had ik het meeste moeite met wapens zoeken, deze zijn over het algemeen vrij klein en makkelijk te verbergen. In de verhaalmodus doorloop je de eeuwen en heb je een bepaalde hoeveelheid gevonden objecten nodig om door te mogen naar de volgende levels. Persoonlijk heb ik hier eigenlijk niet naar hoeven kijken, want na ongeveer level 10 had ik al genoeg credits opgebouwd om het spel te voltooien. Ik ben cum laude geslaagd en heb daadwerkelijk alle hidden objects gevonden. Zeker een applausje voor mijzelf waard. Uiteraard is het mogelijk om je blik even ergens anders op te richten en aan een volgend level te beginnen omdat je vastloopt. Op deze manier heb ik achteraf nog 3 missende objecten binnen een paar seconden kunnen vinden. Blijf je dus niet blindstaren. In sommige gevallen liggen ze echt voor je neus, in andere gevallen is het nét even achter een hoekje of ander voorwerp. Wil je terug naar een level waarin je nog niet alles gevonden hebt is dat heel eenvoudig te achterhalen, want alle compleet voltooide levels zijn gemarkeerd met een ster en de bijbehorende vlag is volledig gehesen.

Een voorbeeld van het échte werk in Hidden Through Time.

Nadat je het Stenen Tijdperk helemaal uitgekamd hebt ga je verder op je reis door de eeuwen en kom je o.a. nog in de Middeleeuwen terecht waar jonkvrouwen en ridders aanwezig zijn, de oude Egyptenaren, inclusief mummy’s en uiteraard mogen de Cowboys en Indianen ook niet ontbreken. Alle kaarten zijn handgetekend en dat ziet er superschattig uit. Een tip is vooral om op de poppetjes te klikken, want ze kunnen zo nu en dan hilarische geluiden maken. Klikken dus… want alles wat je nodig hebt wat betreft besturing is een muis, en om nog specifieker te zijn: eigenlijk alleen je linker-muisknop. Hoppa, peace of cake!

Onderstaand een makkelijk voorbeeld van wat je kunt verwachten. Kun jij de slang vinden in het plaatje?

Dit was het voor zover de verhaalmodus. Wil je meer? Dan heb je nog twee opties: kaarteditor en online. In kaarteditor kun je helemaal zelf aan de slag om je eigen Hidden Objects-kaart te maken. Kies voor welke tijdsperiode je gaat en laat je creativiteit de vrije loop. Uiteraard hebben wij van Female-Gamers.nl ook een kaart gemaakt welke je kunt vinden onder Female Gamers NL. Komen we meteen bij het online gedeelte, want hier kun je de creaties van anderen spelen. Superleuk natuurlijk!! Aangezien de game ten tijde van het schrijven van deze review nog niet uit is, zijn er nu circa 10 creaties van anderen te spelen, waaronder onderstaande FootballGame en iemand was uitermate creatief geweest om een kaart te inspireren op Age of Empires. Je kunt hiermee dus alle kanten op. Echter verwacht ik wel dat niet iedereen de puf heeft om diepzinnige creaties te maken, maar hé kijk wat voor prachtige huizen er in De Sims worden gebouwd!

Overigens zit er ergens in het spel ook een Pokémon-grap verborgen. Althans, ik was van mening dat het een knipoog naar Pokémon was. Spotten jullie hem ook?

Linn’s  oordeel:
Het moge duidelijk zijn dat ik een goed oog heb voor detail, ik ben echt door de verhaalmodus geracet en het ging mij echt wel gemakkelijk af. Een aantal items zijn wat lastiger om te vinden, maar gelukkig heb je daar cryptische hints (ik wil natuurlijk niet naast mijn schoen gaan lopen) en daarmee vond ik al snel de juiste omgeving en het bijbehorende voorwerp. Ik heb mij ruim 4 uur lang prima vermaakt met Hidden Through Time en wellicht ben ik er iets té snel doorheen gesjeest, maar het was zóóó leuk! Het fijne is daarom dat er een community-element is ingebouwd om álle spelers mee te laten doen met ontwerpen en zo elkaars prachtige creaties te kunnen laten spelen. Een dikke chapeau voor het Belgische Crazy Monkey Studios.

+ Hidden Objects op een nieuwe manier
+ Alles beweegt en maakt geluid
+ Zelf kaarten maken