Marketing en PR is een afdeling die je over het algemeen in elk bedrijf wel op een bepaalde manier hebt. Soms vertegenwoordigt een persoon die hele afdeling (soms zelfs maar een half persoon, en is het een personal assistant die het ernaast doet), soms zijn Marketing en PR gescheiden afdelingen met ieder meer dan 10 werknemers. Het mooie is dat het niet uitmaakt hoe groot die afdelingen zijn; overal werken mensen en die maken soms eigenaardige keuzes.

Voordat ik mijn specifieke onderwerp aansnijd, zoals je hebt kunnen zien in de kop is dat de marketing van een specifieke game, wil ik eerst een kleine ode brengen aan die marketingbureaus en -mensen die enorm veel tijd, moeite en creativiteit in hun reclamecampagnes steken. En dan heb ik het over die reclamecampagnes die zo de moeite waard zijn. Die niet alleen het product of de dienst die het bedrijf maakt/doet in een goed daglicht zet, maar ook nog eens mensen aan het lachen maakt of op een andere manier weet te raken.

Voorbeelden van goede marketing van de laatste tijd vind ik de reclame van Ariel over hoe je je wasmiddel moet bewaren ver weg van je kids. Je hoeft er geen moeder voor te zijn om dat lief te vinden. Ik ben ook fan van marketing op social media, helemaal omdat dat zo nieuw is. Ik zag enkele weken geleden bijvoorbeeld een reisbureau compleet de fout ingaan toen ze reizen naar Afrika wilden verkopen met als insteek de zwarte piet-discussie. Leuk is anders in dit geval, maar het is fascinerend hoe zo’n bericht (dat wellicht door groentje online is gezet) als een olievlek verspreid en grote invloed heeft op het imago van een bedrijf.

Of dat in het geval dat ik vandaag ter sprake wilde brengen ook zo zal zijn, durf ik te betwijfelen, maar het was op zijn minst een onhandige keuze. De officiele Twitter-account van Call Of Duty slingerde namelijk vorige week een tweet de wereld in met zo ongeveer de woorden: BREAKING NEWS: er is nu een terroristische aanslag gaande in Singapore. Daarna volgden nog diverse andere tweets met foto’s (screenshots dus..) en verdere uitleg over deze terroristische aanslag. Uiteindelijk volgde er een tweet waarin werd gezegd: dit was een glimpsje van de fictieve toekomst van Black Ops 3.

Wat vinden we hier nu van? Best edgy, stoere marketing waarover je  kunt stellen dat ze passen bij de game, maar ook een campagne die bij veel mensen in het verkeerde keelgat schoot met reacties als: “Ik heb vrienden wonen in Singapore, dit zijn geen leuke grapjes”. Niet iedereen leest een heel artikel; sommige mensen lezen alleen de kop en trekken hun conclusie. Doe je dat ook op Twitter, dan kun je het jezelf af en toe heel moeilijk maken (vooral als je dit account volgt, zo blijkt).

Zoals met veel controverses in de gamewereld, heb ik dit eens met mijn favoriete discussiepartner besproken. Onze discussies zijn soms zo heftig , dat mensen denken dat we ruzie hebben. Nu was het in dit geval gelukkig niet zo extreem, maar helemaal eens werden we het ook niet . Zijn insteek was dat mensen  enorm suf waren als ze een bron als de officiele Call of Duty-twitter zouden geloven als betrouwbare nieuwsbron. Uiteraard, denk ik, maar Twitter is zo’n vluchtig medium en heeft al zovaak groot wereldnieuws als snelste weten te verspreiden.

In mijn ogen is dat waar Twitter in zijn algemeenheid voornamelijk voor is; op een hele snelle manier de wereld kunnen bereiken met kort nieuws. Ik merk het ook op de werkvloer; mijn collega’s zijn meestal later op de hoogte dan ik, omdat ik mijn timeline in de gaten houd en zij wachten tot het nieuws in artikelvorm op een website staat. Ik zie de marketingcampagne van Call of Duty dan ook als negatief. Het voelt een beetje alsof ze misbruik maken van een medium dat juist zoveel goeds heeft gedaan op het gebied van wereldproblemen. Dat de campagne ook misbruik maakt van mensen die iets te snel lezen, dat vind ik dan nog niet eens zo heel erg.

Het is zo’n negatieve, beangstigende manier van reclamemaken, omdat het zo realistisch is. Misschien willen de makers van Call of Duty er ook oprecht een discussie mee starten over onze toekomst, maar vooralsnog lijkt het logischer dat het Twitter-account van Call of Duty vooral geld wil verdienen met de game in plaats van een politieke bijdrage aan de wereld te leveren.. Geen probleem natuurlijk, de Call of Duty-franchise is niet voor niets zo geliefd dat mensen ervoor in een slaapzakje voor de Mediamarkt gaan liggen, maar het op deze manier brengen, is dan toch niet zo’n prettige keuze.

Het is ook sneu voor de mensen die aan de game werken en helemaal niet de intentie hebben om mensen echt angstig te maken. Ze willen de wereld vermaken en een goede, intense gamebeleving bieden. Zonde dat er nu zo’n negatieve bijsmaak bij de game is gekomen, maar ik denk dat uitgever Activision blij mag zijn dat het nu gebeurt en niet een paar dagen voordat de game uitkomt. Waarschijnlijk zijn we dit na een paar trailers en wellicht previewartikelen weer een beetje vergeten.

About JennyD

Jenny schrijft graag over games, films en tech. Als ze niet te laat is met op play drukken als haar katten debiel doen, dan is ze in de bioscoop te vinden, cocktails aan het drinken of aan het genieten van een hiphopfeestje.

View all posts by JennyD

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.