Wellicht ben je er bekend mee: je bent lekker aan het gamen en plots begin je je niet lekker te voelen. Draaierig, misselijk (soms toch bijna braken toe), hoofdpijn en/ of benauwd. Dit is Motion Sickness oftewel bewegingsziekte. Je lichaam ervaart een andere beweging dan die in je hersenen, met andere woorden een verstoring van het evenwichtsorgaan.

Motion Sickness wordt regelmatig door gamers ervaren. Denk bij games waarin je veel moet draaien, levensechte games zoals bijvoorbeeld VR (Virtual Reality)en games met grote oppervlaktes die zeer echt aan voelen. Schieten, rennen, draaien, alles beweegt, althans op beeld en jij zit daar stilletjes op de bank met alleen je vingers die bewegen. Je evenwichtsorgaan is uit balans. Niet alleen tijdens het gamen kun je de klachten van Motion Sickness ervaren, maar bijvoorbeeld ook in de auto, trein of op zee. In bepaalde mate kan het als behoorlijk storend ervaren worden en in het verleden boden de enorm smerige reistabletjes een goede oplossing. Tegenwoordig heb je ook bepaalde drukbandjes die goed kunnen helpen doordat ze bepaalde een lichte druk geven op de acupressuurpunten in de polsen. Of ze daadwerkelijk ook helpen bij Motion Sickness is voor iedereen persoonlijk.

Een aantal tips:

  • Zorg voor een goede bodem. Eet en drinkt wat van tevoren. Op een lege maag wordt je sneller niet lekker.
  • Voldoende ventilatie. Frisse lucht is altijd goed. Motion Sickness zorgt voor benauwdheid en met voldoende ventilatie ervaar je dit minder snel.
  • Langzaam opbouwen. Begin met een half uur per dag (of het moment dat je niet lekker wordt) en bouw daarna langzaam op. Op deze manier train je je hersenen.
  • Stop meteen of neem je een pauze als je je ook maar een klein beetje niet lekker begint te voelen. Als je toch door gaat gamen wordt het alleen maar heftiger en zal je herstel ook langer duren.
  • Zet de helderheid van je beeld zachter. Wanneer je superscherp beeld hebt heeft dit ook invloed op je ogen, wanneer je het zachter zet krijgen je ogen meer rust en past je brein zich beter aan en zal de Motion Sickness minder snel toeslaan.

Heeft de Motion Sickness toch toegeslagen zorg dan dat je rustig gaat liggen, je evenwichtsorgaan dient weer in balans te komen. Adem rustig in door je neus en uit door je mond en neem wat slokjes water. Als je maag hier niet aan moet denken doe dit dan ook vooral niet! Wacht rustig af tot je klachten over zijn en onderneem dan pas weer iets anders zou je wellicht ongelukken kunnen maken of nare nawee├źn kunnen krijgen.

Motion Sickness is niets om je voor te schamen. Er zijn meer mensen die dezelfde symptomen ervaren dan je in eerste instantie zou denken. Heb jij last van Motion Sickness? Laat het ons hieronder weten en deel ook vooral jouw tips.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.