Smurfen, smurfen, smurfen nog aan toe: de Smurfen hebben een nieuwe game gesmurft. Na Missie Vileaf duiken we nu in het avontuur van de Gevangene van de Groene Steen. Ga mee op avontuur met de Smurfen waarin ze hulp krijgen van Gargamel en ervaar hoe wij deze game gesmurft hebben in deze review.

De missie: de Groene Steen vinden! Knutselsmurf heeft dit belangrijke ingrediƫnt nodig om zijn uitvinding: de SmurfoMix aan de praat te krijgen. Echter de steen komt tot ontploffing en worden door het vervloekte land verspreid. Samen met Klungel, Storm, Brilsmurf ga je door verschillende werelden om de fragmenten van de Groene Steen terug te vinden voordat de wereld in chaos stort.

Het eerste deel (Missie Vileaf) is in ieder geval goed ontvangen. Daarom is het de kunst om er een waardig vervolg op te maken. Alvast een waarschuwing vooraf: wanneer je controllers last hebben van het zogenaamde “driften” is deze game extra uitdagend. Vanwege het vele richten zijn controllers zonder drift van groot belang. Hierdoor heeft ondergetekende zo nu en dan een behoorlijke poos vastgezeten in dezelfde stukken.

Welkom in Smurfenland zullen we maar zeggen. Met je wapen, oftewel de Smurfomix in de aanval ga je op pad. Onderweg kom je vele groene kristallen en Kristobeesten tegen. Pak je Smurfomix er bij en ten aanval. Met het vernietigen van de kristallen en wezens verzamel je punten waarmee je je wapen steeds verder kunt upgraden. Naarmate je vordert in het verhaal kun je diverse ingrediƫnten oppakken waarmee je je tegenstanders eenvoudiger kunt verslaan. Honing bijvoorbeeld, daarmee kun je die vijanden lekker tegen de grond aan laten plakken en hun aanvalstechnieken dwarszitten. Zo nu en dan kom je ook nog bijzondere bloemen tegen. Deze zitten overigens goed verstopt en vergen het nodige zoekwerk. Ook hiermee kun je punten verzamelen voor mooie upgrades. Daarnaast zijn er roze portals met extra uitdagingen. Binnen een bepaald tijdsbestek een bepaalde hoeveelheid vijanden verslaan. De beloningen zijn heel mooi, de uitdagingen zijn een tikkeltje aan de moeilijke kant.

Opvallend detail: persoonlijk ben ik opgegroeid met de Grote Smurf, de Brilsmurf en de Vrolijke Smurfin. Ergens is het dan ook tenenkrommend om dan de conversaties in het Engels te horen en krom vertaald naar Papa-smurf bijvoorbeeld te lezen.

In een notendop is dit waar het in deze game allemaal om draait. Het verhaal neemt niet heel veel van je tijd in beslag en met een uurtje of acht ben je er zeker wel doorheen. Je bent vooral lekker aan de wandel, aan het schieten en puzzeltjes op aan het lossen. Niet geheel onbelangrijk: de weg kwijtraken is in deze game ook niet heel lastig. Gelukkig zorgen de groene kristallen er voor dat je weet waar je nog niet bent geweest. Dit is echter wel wat ingewikkelder als je, na het uitspelen, nog je missende kristallen en portals met uitdagingen wilt vinden. De weg is dan technisch gezien niet meer voorgekauwd. De werelden zijn en blijven interessant alleen krijg je dus het idee dat je hetzelfde trucje herhaald, maar dan in een net iets andere vorm gegoten.

Linn’s Conclusie:
De Smurfen 2: de Gevangene van de Groene Steen is een zeer vermakelijke game die je het liefst achter elkaar door zou willen blijven spelen. Toch blijf je achter met het gevoel dat je er meer van had verwacht of dat er nog wat ontbreekt. Meer variatie in de levels had zeker fijn geweest, nu ben je steeds bezig met kristallen wegschieten en dezelfde Kristobeesten verslaan. Het geheel doet wel in de verte denken aan Ratchet & Clank, zeker met deze eerder genoemde kristallen en monsters. Uitdagend is het zeker, want om deze game volledig op 100% uit te spelen zul je vrij veel moeite moeten doen en de extra uitdagingen zijn zeker geen kattenpis. Stiekem vraag ik mij af wie het wel gelukt is die uitdagingen op uitmuntend te halen. Hier zijn ze na een poging of drie al meteen in de hoek gegooid. Met zo’n acht uur aan speelplezier is het geheel toch ook vrij aan de korte kant. De uitdaging zit wel snor en de vervente gamers, zowel jong en oud, zullen hier niet al te simpel over denken. Echter hadden we stoelen toch op iets meer gehoopt.

+ Uitdagend
+ Lange levels
+ Ratchet & Clank-gevoel