Uit onderzoek van Lenovo is gebleken dat de helft (50%) van de Nederlandse gamers zich meer identificeert met hun online alter ego, dan met hun eigen persoonlijkheid. De gamers zouden zich het meest zichzelf voelen wanneer ze thuis aan het gamen zijn. Daarnaast liet het onderzoek ook zien dat gamers vaak twee persoonlijkheden hebben: hun online- en offline-persoonlijkheid.
Het onderzoek werd uitgevoerd door Censuswide, in samenwerking met Lenovo, met in totaal 7.010 respondenten in acht belangrijke markten. Hiervan waren er 500 Nederlandse respondenten.
Het merendeel van de Nederlandse respondenten (65%) gaf aan dat ze zich het meest authentiek voelen als ze thuis gamen, wat werd gevolgd door het hebben van sociaal contact met familie en vrienden (61%) en het bezig zijn met andere hobby’s (47%). Op de vraag wanneer ze het liefst gamen, geeft 54% aan dat ze in hun vrije tijd na werk gamen, gevolgd door gamen in de avonden als de kinderen op bed liggen (27%).
Daarnaast ging het onderzoek ook in op de positieve effecten van het gamen en dan met name op het werkende leven van de gamers. Door het gamen zegt 36% van de ondervraagden creatiever te zijn, 32% zou minder stress ervaren en 27% geeft aan dat gamen helpt bij communicatie en analytisch denken.
Het verschilt per sector welke type games de voorkeur hebben als gamers zich het meest zichzelf willen voelen. Zo zijn strategische games favoriet onder gamers in de administratieve (42%) en creatieve sector (41%), terwijl gamers die werken in de financiële (40%) en medische (38%) sector zich het meest zichzelf voelen bij het spelen van creatieve games. Gamers die werkzaam zijn in de IT (38%) en Media (50%) geven de voorkeur aan first-person-shooters, terwijl wetenschappers (50%) en gamers werkzaam in de modewereld (43%) zich meer zichzelf voelen tijdens het spelen van role-playing-games.
De Nederlandse gamers gaven in het onderzoek aan dat ze op het werk stil (30%), serieus (30%) en creatief (29%) zijn, maar hun online alter ego juist beschrijven als leuk (35%), fel (34%) en creatief (32%).
Om deze dualiteit te vieren, speelde Lenovo Legion in op deze mentaliteit van het hebben van meerdere ‘skins’ en werkte samen met striptekenaar en gameontwerper Salva Espín. Hij is bekend van zijn werk met Marvel voor personages als Deadpool, She-Hulk, X-Men en Wolverine. Hij werd ingeschakeld om een reeks ‘Second Skin’-stickers te maken.
Salva Espín: “Het was geweldig om onderdeel te zijn van dit project, waarin ik al mijn passies op het gebied van design, gaming en technologie kwijt kon. Ik heb enorm genoten van het hele creatieve proces, waarbij ik nauw heb samengewerkt met het Lenovo-team om vijf ontwerpen te maken die de onderzoeksresultaten het best illustreren. Mijn Legion 7 heeft al de sticker die mijn professionele en alter ego vertegenwoordigt. Ik kan niet wachten om te zien hoe deze ontwerpen deel zullen uitmaken van de laptops van duizenden mensen!”
De Lenovo Legion Gaming Community kan de laatste sticker ontwerpen. Iedereen kan zijn eigen dual persona-schets indienen door te reageren op de community thread en daar zijn ontwerp uploaden. De deadline voor inzendingen is 26 januari 2023, waarna Salva persoonlijk zijn favoriet kiest en met de winnaar samenwerkt om het concept om te zetten in het uiteindelijke Second Skin-ontwerp.