Na 25+ uur spelen was het toch echt tijd om een review te schrijven voor de nieuwe Mario + Rabbids onder de noemer Sparks of Hope. Maakt deze nieuwe release de verwachtingen waar? Is het een absolute kanshebber voor de release van het jaar? Je leest het in deze review.


Jawel, we hebben inmiddels al meer dan 25 vlieguren in de game zitten en het is absoluut lastig om de game ook maar weg te moeten leggen. Dit is natuurlijk goed nieuws, want het betekent dat het absoluut een leuke game is. Het in 2017 uitgebrachte Mario + Rabbids: Kingdom Battle waarin de Mushroom Kingdom probeert te bevrijden van de mysterieuze Vortex was een schot in de roos was voor Nintendo en Ubisoft. Nu zoeken we het echter hogerop en duiken we het heelal in. Mario, Luigi, Peach, Rabbid-Peach, Rabbid-Mario en Rabbid-Luigi zijn allemaal van de partij. Er staan je zelfs de nodige verrassingspersonages te wachten die ieder hun eigen vaardigheden op het gebied van aanvallen hebben. In de ruimte staan diverse prachtige werelden op je te wachten en staan de Sparks te popelen om bevrijd te worden van de duistere Gesela, die een enorme ‘darkmess’ achter laat, en zich bij je aan te sluiten. Een game boordevol avontuur waarbij het aantal quests zeer hoog is. Daarnaast is er naast de main story nog veel en veel meer te ontdekken. Over Mario + Rabbids: Sparks of Hope raken we voorlopig in ieder geval nog niet uitgepraat.

Het concept is helder: turn-based gevechten waarbij ieder personage om beurten zijn of haar manoeuvres kan toepassen; van tackles tot speciale vaardigheden tot aan een aanval. Extra toevoeging is de hulp van de Sparks, naarmate je verder in het verhaal komt speel je er steeds meer vrij en kun je jouw personages voorzien van hulpjes die er voor zorgen dat jouw aanvallen nóg beter uit de verf komen. Na ieder (gewonnen) gevecht ontvang je munten om goodies te kopen, sterrenstukjes om je Sparks te upgraden en en uiteraard experience waardoor jouw personages in staat zijn om krachtigere vijanden te verslaan. Gevechten die je voor de kiezen kunt krijgen zijn: een bepaald gebied bereiken, een (bepaald) aantal vijanden verslaan, alle vijanden verslaan of een bepaald aantal beurten overleven. Hoe lastig dit is bepaal je zelf, want je kunt voor de gemakkelijke, de gemiddelde of de moeilijke versie bij je instellingen gaan. Gelukkig krijg je genoeg mogelijkheden om de gevechten te kunnen voltooien, want naast je hoofdactie kun je de nodige tackles uitvoeren om vijanden schade aan te brengen en teamsprongen maken om een grotere afstand over het veld af te leggen en je beurt af te sluiten met jouw persoonlijke aanval. Indien mogelijk natuurlijk, want het komt zo nu en dan voor dat je nét niet strategisch in het veld staat en een vijand in het vizier hebt, het is dan toch een beetje zuur dat je je aanval die ronde verspeelt. Hoe jij je team samenstelt en met welke Sparks is geheel aan jou, maak ze zo krachtig als je zelf wilt.

De Sparks, een fusie tussen Rabbids en Luma’s, zijn een leuke toevoeging, waarbij je zelf kunt kiezen welke Sparks je aan welke held toevoegt en op die manier je aanvallen van tackles of losse aanvallen van bijvoorbeeld water of slijm extra effectief maken. Hoe meer je je Sparks voedt met sterrenstukjes hoe beter hun unieke aanvallen worden natuurlijk.

De rode draad is duidelijk: Gesela moet verslagen worden en de Sparks moeten bevrijd worden aangezien deze veel kracht met zich meedragen, maar heel goed tot uiting komt dit niet helemaal. De main story lijkt zo nu en dan flink te vervagen met alle quests die je voor je kiezen krijgt. Zorg er voor dat blokkades opgeheven worden en dat is het eigenlijk. Misschien jammer, maar haalde dit het plezier uit de game? Zeker niet, het voelt gewoon een beetje op zijn Rabbids aan, waarbij alles één grote chaos is.

Waar het eerste deel grotendeels gepolijst aanvoelde en je verhaal al uitgestippeld was is dit totaal niet het geval in Sparks of Hope. Er is een hoofdverhaal, maar er zijn ook tal van puzzels en zij-missies waardoor je regelmatig van je hoofddoel wordt afgeleid. Is dit erg? Absoluut niet, maar zo nu en dan raak je in een wirwar van zij-missies en daarnaast de hoofdmissie. Regelmatig dwaal je rond om even na te denken of je zij-missies nu oppakt of dat toch voor later bewaart wanneer je de planeet nogmaals bezoekt. Dat nogmaals bezoeken is zeker nodig wanneer je de game op 100% uit wilt spelen, want je computer-buddy heeft de nodige upgrades nodig om alle opties en missies uit het spel te kunnen halen en voltooien. Verveling is dan ook ver te zoeken, want je kunt altijd op zoek naar extra zij-missies, extra geheimen of een extra stukje planeet dat je voorheen nog niet ontdekt had.


Conclusie:
Mario + Rabbids: Sparks of Hope is een kraker van een game en absoluut een waardige opvolger van Kingdom Battle. In de basis is de gameplay hetzelfde, maar Ubisoft heeft er voor gezorgd dat je nu je geheel eigen pad naast de main story kunt volgen. De mogelijkheden zijn eindeloos en aan missies absoluut geen gebrek. Deze missies zijn dusdanig aanwezig dat je zo nu en dan de draad kwijt raakt met welke missie je nu bezig was. Echter als dit het enige minpuntje is dan nemen we die toch maar voor zoete koek. Je krijgt meer dan waar voor je geld gezien de vele uren aan content die de game rijk is en daarbij ontbreekt ook niet de onmiskenbare humor die we van de Rabbids gewend zijn. Tijd om nog veel meer uren aan deze game te gaan spenderen, want de volle 100% is nog lang niet in zicht.
Mario + Rabbids: Sparks of Hope is nu verkrijgbaar in twee versies: de “normale” editie en de GOLD edition. Wanneer je voor de GOLD edition kiest kun je in de nabije toekomst gratis extra DLC-packs krijgen waarmee je nieuwe missies, personages en gevechten kunt spelen. Daarnaast krijg je er ook nog eens drie exclusieve wapenskins bij om het sterrenstelsel in stijl te redden. We gaan er verder geen woorden meer aan vuil maken, want wanneer je hebt genoten van de eerste Mario + Rabbids dan is Sparks of Hope absoluut verplichte kost.

+ Meer dan waardige opvolger
+ Maffe Rabbids
+ Heel veel missies om te voltooien
+ Voelt nergens saai aan
+ Extra DLC’s bij de Gold-versie in de toekomst

– Verdwalen in de landschappen
– Hoofdverhaal niet helemaal duidelijk

Eindconclusie: Mario + Rabbids: Sparks of Hope is een meer dan gelikte game die ongetwijfeld in veel eindejaars-lijstjes zeer hoog zal gaan eindigen.

© 2021 Ubisoft Entertainment. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.