De ondergang van de goden en de hele wereld is nabij, want we staan aan de vooravond van Ragnarök. In deze DLC van Assassin’s Creed Valhalla krijg je als speler het lot in jouw handen. LET OP: dit artikel bevat spoilers over Assassin’s Creed Valhalla.

Assassin’s Creed Valhalla: Dawn Of Ragnarök kun je zien als een sidestory die zich in een andere wereld afspeelt, namelijk Svartalfheim, een van de negen mythologische werelden. Als Eivor, ons hoofdpersonage uit de game, in Ravensthorpe is krijgt ze een visioen. Odin probeert zijn zoon Baldr te redden van Surtr, een vuurreus en warlord uit Muspelheim. Als Eivor ziener Valka raadpleegt, krijgt zij het advies om terug te gaan in haar visioen. Dit keer keert ze terug als Odin/Havi en vanaf daar begint jouw verhaal. In principe is Dawn of Ragnarök een DLC waarvoor je vergevorderd in de game moet zijn. Wat de Ubisoft in deze wel goed heeft geregeld, is dat je de DLC ook kunt spelen zonder Valhalla helemaal door te hebben gespeeld. Je kunt namelijk een nieuwe game in Ragnarök starten, waarmee je een passende uitrusting en skills krijgt. Wat je ook kunt doen is kiezen voor een progressie boost. In je huidige game krijg je dan een boost zodat je aan het verhaal van Ragnarök kunt beginnen. Alles wat je aan items in deze DLC vindt mag je houden, dus dat geeft je ook een lekkere boost in Valhalla.

Aangezien ik nog niet zo ver was, koos ik voor de progressie boost. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je onderdelen mist die naar het verhaal van Dawn of Ragnarök leiden. Wil je het verhaal dus echt chronologisch spelen, dan moet je het spel vorderen en pas aan Dawn of Ragnarök beginnen als het verhaal ook zover is. Overigens wordt er tijdens de DLC ook voldoende uitgelegd en kun je het best zien als een losstaand verhaal. Goed, terug naar Eivor of eigenlijk Odin. Odin wordt in dit verhaal steeds Havi genoemd en is gewoon een andere benaming voor dezelfde persoon. Havi betekent in oud Noors de hoge, vanwege zijn aanzien als oppergod of alvader. Ik speelde als vrouw, dus Havi is in mijn geval ook een vrouw. Voor het gemak gebruik ik daarom vrouwelijke voornaamwoorden. Asgard wordt aangevallen en Havi moet haar rijk beschermen, maar als ze erachter komt dat haar zoon Baldr ontvoerd is door Surtr gaat ze er samen met haar echtgenote Frigg achteraan. Ze komen terecht in Svartafheim, dat helemaal is overgenomen door de Muspels, volgelingen van Surtr. Tijd om te laten zien wat je allemaal in huis hebt.

Om Havi te ondersteunen in deze missie, krijg je de Hugr-Rip. Hiermee kun je de krachten van je vijanden overnemen, dus eigenlijk een soort Kirby. Je kunt de vijanden die je hiervoor kunt gebruiken herkennen aan symbolen boven hun hoofd. Zodra ze dood zijn kun je de kracht overnemen en kun je deze meerdere keren gebruiken. Nu is het natuurlijk de kunst om steeds te wisselen tussen krachten en ze op de juiste momenten toe te passen. Om je krachten te gebruiken heb je wel voldoende Hugr nodig (aangeduid met een balk). Je kunt dit bijtanken met speciale Hugr Blooms, wezens vermoorden of wat van je health afstaan bij een Shrine of Ygdrassil.

Met de Hugr-Rip kreeg ik fijne krachten om te gebruiken, namelijk Power of Muspelheim waarmee je over lava kunt lopen (super handig) en wordt gezien als een Muspel zolang de kracht actief is en Power of Jotunheim waarmee je kunt teleporteren naar aangewezen punten, zodat je makkelijker ongezien kunt infiltreren en verplaatsen. Maar ook Power of the Raven waarmee je in een raaf verandert en je op die manier kunt verplaatsen, zolang je maar op een vlakke ondergrond land (of iemand aanvalt). Power of Rebirth laat je wapens branden en zorgt ervoor dat de vijanden die je op dat moment verslaat weer tot leven komen en voor jou gaan vechten. Tot slot is er nog Power of Winter waarmee je vijanden bevriest en je ze daarna in stukjes kunt slaan. Daarnaast zullen Jotuns je ook zien als een van hen, zolang de kracht actief is.

Terwijl ik deze DLC speel merk ik direct dat ik niet zo heel ervaren ben, want het is best pittig. Sowieso ben ik niet zo’n ster met het timen van aanvallen etc., dus ik doe vaak wat en probeer daar dan van te leren. Als je dan mid-game met een DLC als deze start, kan het als amateur een beetje overweldigend aanvoelen. Je start al vrij snel met een groot gevecht, dus maak je borst maar vast nat. Behalve vele boss battles kun je ook mee doen aan gevechten in de Valkyrie Arena. Hier kun je uitdagingen aangaan in ruil voor verschillende beloningen. Je kunt verschillende moeilijkheden uitproberen en hoe moeilijker hoe beter de beloning natuurlijk. Nu ben ik dus niet super goed, maar ik moet zeggen dat het wel motiveert om iets moeilijkere uitdagingen aan te gaan als er een mooie beloning tegenover staat!

De omgeving waarin deze DLC zich afspeelt is echt wederom best groot en prachtig en er zit veel afwisseling in. Er zijn gebieden overstroomd met lava dankzij de Muspels, maar ook gebieden die ijskoud zijn vanwege de Jotuns. Je zult kennismaken met de dwergen en hun smederijen, met groene en rustgevende gebieden, mooie, grote bergen en er zijn natuurlijk weer vele geheimen te ontdekken. De DLC is genoeg voor zo’n 35 uur aan gameplay (20 uur main quests, 15 uur side quests), dus er is nog genoeg voor mij om te ontdekken. Ik vind dat geen probleem, want het verhaal en alles wat er nog te vinden is blijven me steeds weer naar de game lokken. Net als alle verhalen van Assassin’s Creed is ook Dawn of Ragnarök gebaseerd op bestaande mythologie en passen ze hier en daar het verhaal aan.

Alena’s conclusie

Dawn of Ragnarök is een goede aanvulling op de basisgame en is erg geschikt als je al ver gevorderd bent, maar ook als je nog niet zo ver bent en het wel vast wil uitproberen. De DLC biedt voldoende speeltijd en voelt niet als extra of afgeraffeld (wat ik soms wel heb bij DLC). Waar je wel rekening mee moet houden, is dat je een behoorlijke upgrade hebt doorgemaakt als je na de DLC weer terugkeert naar je basisgame. Dat kan heel lekker zijn, maar beïnvloedt je ervaring wellicht ook. Ik kan me dus voorstellen dat je even wacht met Dawn of Ragnarök als je nog niet zo ver in de game bent, zodat je eerst het hoofdverhaal kunt doorlopen. Mocht je wel zover zijn, dan kan ik Dawn of Ragnarök zeker aanraden. Er is weer genoeg te verkennen, er zitten hele toffe items in om te vinden en het verhaal is goed. Assassin’s Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök is nu verkrijgbaar Xbox Series X, Xbox Series S, Xbox One, PlayStation 5, PlayStation 4, Stadia, Amazon Luna, Windows pc via de Epic Games Store en de Ubisoft Store voor €39,99.

+ Mooie omgeving
+ Voldoende speeltijd
+ Nieuwe gameplay