De afgelopen maanden verraste Jurjen Tiersma, gamejounalist voor o.a. de Power Unlimited, ons met een aantal prachtige schilderijen op zijn tijdlijn. Tijdens de corona periode pakte hij zijn oude liefde voor tekenen en schilderen op. Resultaat een prachtige serie schilderijen met zijn liefde voor games duidelijk daarin aanwezig. Tijd voor een interview!

Go & See
De eerste serie schilderijen van Jurjen Tiersma heet Go & See. Wanneer je de serie schilderijen bekijkt, zie je al snel waar de naam vandaan komt. Deze reeks schilderijen is gebaseerd op de ervaringen die hij heeft met de gaming app Pokémon Go in zijn thuisbasis, Assen. Prachtige landschappen van in en om Assen worden vergezeld door Pokémon, Jurjen zelf en één van zijn vier zonen. De gaming wereld wordt één met de werkelijke wereld en nodigt je uit om daarover na te denken. Daar waar kinderen vooral enthousiast raken over de Pokémon op het doek, kan een ander het zonde vinden van het uitzicht. Leven we te veel door een beeldscherm of voegt het ook iets moois toe aan ons leven? Dat mag de kijker zelf bedenken als het aan Jurjen ligt. Gelukkig voor ons blijft het niet bij slechts één serie, Jurjen zit nog vol ideeën voor volgende series schilderijen.

Sam: We kennen je natuurlijk allemaal als gamejournalist voor o.a. Power Unlimited en ineens zien we prachtige schilderijen voorbij komen. Waar komt dit vandaan?
Jurjen: Als kind tekende en schilderde ik al graag, lang was dát ook wat ik later wilde worden: tekenaar of kunstschilder. Helaas werd ik afgewezen voor de kunstacademie. Om toch iets met mijn drang tot tekenen en schilderen te doen, ging ik vervolgens naar de Cibap. Maar daar zag ik dat veel anderen ook mooi konden tekenen, en daar iets mee wilden doen. Ik zag eigenlijk niet langer hoe ik daar ooit mijn werk van kon maken. Daarom stopte ik met school en ging ik op zoek naar iets anders. Zo kwam ik al vrij snel – en nogal toevallig – terecht bij Nintendo in Nieuwegein, waar ik als speladviseur mensen verder hielp in games. Langs die weg ben ik in de games-industrie beland.

Sam: Toch ben je na zoveel jaar weer begonnen met schilderen. Wat zorgde ervoor dat je toch weer ging tekenen en schilderen?
Jurjen: Begin 2021 was mijn moeder jarig en ik wilde haar eens iets anders geven dan een bos bloemen. Ze houdt van wandelen in de natuur, dus maakte ik voor haar een schilderij van een heideveld waar ze graag komt. Mijn moeder vond het prachtig, en zelfs mijn kinderen waren onder de indruk, zo van, “Wow, heb jij dit gemaakt?” Hierdoor durfde ik mijn werk ook op Facebook te delen en ook daar kreeg ik veel likes. Ik vond zowel het schilderen als de waardering zo leuk dat ik besloot er mee door te gaan. Maar dan wilde ik wel iets maken wat meer bij mij zelf hoorde. Want tja, landschappen schilderen, dan doen wel meer mensen.

Sam: Je schilderijen zijn erg mooi geschilderd, ging het schilderen weer als vanzelf of heb je toch nog een opfriscursus gehad?
Jurjen: In het begin heb ik veel musea bezocht en ben ik schilderijen van Rembrandt, van Gogh, Monet en Lucian Freud gaan kopieren, om een beetje te onderzoeken hoe deze grote meesters het deden. Ook keek ik veel YouTube-filmpjes over schildertechnieken, ik ben in boeken gedoken, volgde workshops en krijg sinds de zomer van 2021 ook schilderles van een heel goede leraar. In overleg met die leraar, Johan heet hij, ben ik ook op zoek gegaan naar wat ik nu eigenlijk wilde maken. Want waarom dezelfde schilderijen als anderen maken als je ook iets kunt maken wat er nog niet is? Al vrij snel kwam ik op het idee om games en dingen uit mijn persoonlijke leven in schilderijen te combineren.

Sam: Nu ben je groot Nintendo fan, je hebt ook een tattoo hiervan op je been. Waarom ben je met Pokémon Go begonnen en niet bijvoorbeeld met Mario?
Jurjen: Toen ik had besloten dat ik beelden uit games en beelden uit mijn leven wilde combineren, was de keuze Pokémon Go heel logisch en makkelijk te maken. Want dat is natuurlijk wat Pokémon Go al doet: digitale beelden toevoegen aan de werkelijkheid, het dagelijks leven. Al schilderend voelde ik ook wel een bepaalde, interessante spanning tussen de landschappen en de Pokémon die ik erin schilderde. Voegen die game-beelden nu iets toe aan ons leven, of doen ze er afbreuk aan? Hier en daar heb ik de omgeving die je door ‘je telefoon’ bekijkt expres wat smoezelig gemaakt om dat aspect te benadrukken. Ik vind het leuk om dat soort vragen te verkennen. Ik merk dat mijn volwassen vrienden het soms wel zonde vinden, al die Pokémon kladderen over die mooie tafereeltjes. Maar kids en jongeren, zoals de vrienden van mijn kids, vinden dat juist cool. Het valt me ook op dat iedereen wel een mening heeft over mijn schilderijen, ook mensen die niets met kunst zeggen te hebben. Het klinkt misschien wat ambitieus, maar ik hoop met mijn schilderijen ook kids en jongeren te motiveren een zekere interesse voor traditionele kunst te ontwikkelen. En dan spreekt zo’n Pokémon in een landschap eerder aan dan wanneer het alleen bij landschapjes zou blijven.

Sam: Op een van je schilderijen zien we ook een van je zoons op een Pokémon zitten, titel Go & Let Go. Hoe ben je daarop gekomen?
Jurjen: Dat schilderij lijkt in eerste instantie een soort kinderfantasie. Op de rug van Charizard vliegen, samen met Pikachu, welk kind wil dat nu niet? Maar als je iets langer kijkt, en die sad Pikachu ziet wegzweven, zie je dat ook thema’s als verdriet en loslaten een plaats in het schilderij hebben. Dat is iets wat gaandeweg, tijdens het schilderen, gewoon zo is ontstaan, waarschijnlijk omdat die thema toen in mijn leven ook een belangrijke rol speelde. Toch hoef je als kijker volgens mij dat niet te weten om iets bij het beeld te voelen. Ik hoop dat andere mensen er iets van henzelf op kunnen projecteren. Dat iemand iets van zichzelf erin herkent.

Sam: Op je site is te lezen dat je volgende thema Zelda gaat worden. Wat kunnen we daarvan verwachten?
Jurjen: De Zelda-serie gaat ook weer uit acht schilderijen bestaan. Deze serie gaat – primeur! – Between Worlds heten, en gaat dan ook over het reizen tussen verschillende werelden. Een thema wat als sinds de oudste kunst wordt verkend, denk aan het reizen tussen bovenwereld en onderwereld in de Egyptische kunst van 5000 jaar geleden. En een thema wat een Zelda-speler als geen ander kent. Tegelijkertijd hoop ik met deze schilderijen aan mensen die nooit gamen duidelijk maken wat er zo aantrekkelijk aan is, dat je instant in een heel andere wereld kunt duiken.

Sam: Vind je het spannend om aan deze serie te werken? De Zelda games zijn natuurlijk prachtig om te zien en te spelen.
Jurjen: Als Zelda-fan komen de ideeën voor volgende schilderijen sneller dan ik ze kan uitwerken. Maar het moet geen fan-art worden, dus niet alleen een fraaie schildering van een Hyrule-landschap met een Link erin. Ook in deze schilderijen wil ik elementen uit mijn persoonlijke leven en uit die van Zelda-games combineren. Het mooie is dat ik helemaal zelf mag verzinnen wat ik op zo’n groot wit canvas ga uitbeelden. Zo heb ik nu een schilderij waarin ik mezelf heb afgebeeld terwijl ik lig te dromen van een bepaald eiland uit het Zelda-universum. Maar ook eentje waarin Link ligt te dromen van het ‘real life’ aquarium dat in mijn kamer staat. Het is voor mij ook interessant en vaak verrassend om te zien wat er gaandeweg voor beelden ontstaan. Natuurlijk hoop ik dat andere mensen het ook mooi vinden en dat zoveel mogelijk mensen mijn werk bekijken. Maar het proces van het schilderen is voor mij het belangrijkste, en op een goede manier verslavend. Wat dat betreft lijkt het wel wat op gamen.

Sam: We kunnen dus nog heel veel meer schilderijen van je gaan verwachten?
Jurjen: De komende jaren ben ik nog wel zoet, ja. Stiekem ben ik al plannen aan het maken voor schilderijen over de Souls-games, momenteel speel ik namelijk met veel plezier Elden Ring, en de oudere Souls-games heb ik op de eerste na ook uitgespeeld. Met de thema’s uit die Souls-games, hoe tegenslagen betekenis aan een ervaring kunnen geven bijvoorbeeld, daar wil ik graag wat mee doen. Volgens mij zijn er namelijk heel zinvolle lessen uit die Souls-games te trekken die veel mensen ontgaan. En ik heb na die schattige Pokémon ook gewoon wel zin om lekker duistere en gruwelijke taferelen te gaan scheppen, uiteraard weer gecombineerd met elementen uit mijn werkelijke leven. Voor Mario zijn mijn ideeën nog niet zo concreet, maar dan komt dan na die Zelda- en Souls-schilderijen wel weer.

Sam: Waar ben je het meest trots op en wat is je volgende stap?
Jurjen: Ik ben niet zozeer trots op één van de Pokémon-schilderijen, maar vooral op de hele Go & See-reeks. Als je ze bij elkaar ziet, worden ze echt meer dan de som der delen. Eén thema, met acht heel verschillende uitwerkingen. Mijn volgende stap is meer bekendheid geven aan  deze eerste serie schilderijen, iets waar een interview als dit zeker bij helpt, dus hartelijk dank Sam!

Jurjen bedankt voor het leuke interview!
De complete serie Go & See door Jurjen Tiersma is te bewonderen op zijn website;
tiersmapaintings.com