Ik hou van planten en bloemen, maar ook wel van wat mysterie. Strange Horticulture combineert die twee tot een relaxende puzzelgame.

In Strange Horticulture, gemaakt door Bad Viking, run je een gelijknamige zaak in het duistere dorpje Undermere. Met zijn benauwende steegjes en vaak slechte weer lijkt het een broeinest voor ongezelligheden. Je neemt de zaak over van je onlangs overleden oom en je hebt nog veel te leren. Tijd om aan de slag te gaan dus. Elke dag komen er wat klanten in je zaak die je om een plant vragen of je aanwijzingen geven voor een locatie van een nieuwe plant. Ondertussen speelt zich ook een mysterie af in Undermere en haar omgeving.

Er staan een aantal planten en een gieter voor je klaar op de planken. Gelukkig hoef je niet helemaal zelf uit te vinden welke planten er allemaal zijn, wat ze voor betekenis of functie hebben, hoe ze eruit zien of heten enzovoort. Er ligt een encyclopedie voor je klaar waar je steeds meer pagina’s in verzamelt naarmate je verder vordert in het spel. Ook verzamel je door het oplossen van raadsels en het verkennen van de omgeving meer planten. Het fijne is dat de game zo is uitgezet dat de verzoeken van je klanten alleen maar planten kunnen zijn die je hebt, of die je via een beschikbaar raadsel kunt vinden. Wat dat betreft is de game dus vrij lineair, maar dat maakt het ook voor iedereen goed te spelen.

Wat wel enigszins nodig is, is een ten minste gemiddelde Engelse vocabulaire. De aanwijzingen die je krijgt vragen namelijk soms om synoniemen van woorden, zodat je de juiste oplossing vindt. Sommige aanwijzingen zijn wat minder duidelijk en vragen een puzzelblik van de speler. Erg moeilijk is het overigens niet en er zijn altijd hints op te vragen om tot het juiste antwoord te komen. Er zit ook een geleidelijke opbouw in, waardoor je steeds meer gaat inzien hoe het spel je aan het werk zet en het stap voor stap een beetje moeilijker wordt. Wat wel fijn is, is dat je al je planten een label kan geven, zodat je wat makkelijker kunt onthouden welke plant het is en het dus niet steeds op hoeft te zoeken in het boek. Als je toch een keer een verkeerde plant aanlevert krijg je Raising Dread punten. Mocht deze meter vol zijn, dan moet je even een kleine puzzel oplossen en kun je weer verder. Elke dag herstelt de meter zich ook weer, dus geen zorgen! Lekker blijven uitproberen.

Ik vond de besturing van de game heel fijn. Je hoeft alleen maar met de muis te klikken (of misschien een keer een label te typen) en dat klinkt heel simpel, maar toch vind ik het altijd een kunst als makers dit goed hebben uitgewerkt. Soms zijn er veel te veel knoppen, onlogische stappen en is het heel omslachtig. Maar dat is in Strange Horticulture absoluut niet zo. Het is heel overzichtelijk, je kunt opruimen wat je niet nodig hebt en het ligt zoals jij het wil. Zelfs alle planten kun je op alfabetische volgorde zetten, of op kleur. De verkenningspunten die je nodig hebt om nieuwe plekken op de kaart te onderzoeken vullen ook snel genoeg aan, dus als je wel een keer de verkeerde plek hebt gekozen hoef je niet lang te wachten voordat je het weer kunt proberen. Mocht je het wat willen versnellen kun je de planten water geven.

Alena’s conclusie
Strange Horticulture is een heerlijk relaxte puzzelgame, waarin je rustig de tijd kunt nemen voor alles. Er lopen geen klokjes, puzzels die je nog even niet kunt oplossen kun je later weer op terug komen en dat allemaal onder het genot van rustige muziek. Het duistere verhaal wat zich afspeelt zou je bijna vergeten tussen alle mooie planten (zowel die op de plank als de tekeningen in het boek). Er zit wel een einde aan de game, die had ik na iets minder dan zeven uur (rustig aan) spelen. Vond ik best kort en ik had best nog wat meer puzzels willen hebben om tot de conclusie te komen. Aan de andere kant is het verhaal zo precies goed en wordt het met nog meer planten misschien ook wel weer te onoverzichtelijk. Ik zou Strange Horticulture zeker aanraden als je op zoek bent naar mooie en relaxte puzzelgame die een beetje uitdagend is, maar niet tot frustraties kan leiden. De game koop je via Steam voor €13,49.

+ Mooie vormgeving
+ Werkt vloeiend, geen klikfrustratie
+ Soundtrack