De wereld verkennen is heerlijk, maar dat wil je niet doen onder tijdsdruk toch? Dat wil je juist op je dooie gemakje doen, zonder gedoe, zonder dreiging. In Submerged: Hidden Depths krijg je alle ruimte voor ‘relaxsploration’. We kregen het aanbod om het eerste uur van de game via Steam te spelen, zodat we vast konden proeven van al het heerlijks wat Submerged: Hidden Depths straks te bieden heeft.

Submerged: Hidden Depths is het vervolg op Submerged uit 2015. In Submerged draait het om het jonge meisje Miku die in een dystopische toekomst, waar het grootste deel van de wereld onder water staat, op zoek moet naar manieren om haar gewonde broertje Taku te genezen. Door met een vissersbootje zich te verplaatsen naar verschillende gebouwen kan ze hier op zoek gaan naar voorwerpen die niet alleen haar broertje kunnen redden, maar haar ook meer vertelt over wat er met de wereld is gebeurd. Spelers konden in alle rust de wereld verkennen zonder vijanden en zonder tijdsdruk. Het moest vooral een mooie ervaring worden en de game is op Steam veelal positief ontvangen. Uppercut Games ging aan de slag met een vervolg, welke in 2020 al exclusief uitkwam voor Google Stadia, maar nu snel naar andere platforms zal komen.

In Submerged: Hidden Depths pakken we het verhaal weer verder op en gaan broer en zus verder op avontuur. Tijd om het mysterie van de vreemde zwarte massa te ontrafelen en te kijken waar Miku haar bijzondere krachten voor kan gebruiken. Vanuit een thuisbasis kan ik met Miku en Taku het water verkennen met hun bekende vissersbootje. Gelukkig steken hier en daar nog wat gebouwen boven het water uit en hebben ze, wanneer het een verkenbare plek betreft, een plek om aan te meren. Eenmaal aangemeerd verken je het gebouw en moet je manieren vinden om je te verplaatsen. Zo moet je soms over richeltjes lopen of moet je een omweg vinden om een brug omlaag te laten komen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je een soort lichtgevende kluwen boomwortels verplaatst naar een kern van zwarte massa, om zo het gebouw hiervan te verlossen. Ook in dit vervolg is er geen sprake van vijanden en dat vind ik heerlijk. Ik hou ervan om in spelletjes zoveel mogelijk te vinden, te verkennen en te verzamelen. Ik haak alleen vaak af wanneer ik daarvoor voor de zoveelste keer een vijand moet verslaan of het gewoon heel moeilijk is om er te komen en ik steeds weer opnieuw moet beginnen. Dat is in deze game dus helemaal niet zo en dat maakt dat je optimaal kunt genieten van de omgeving, het verkennen en het puzzelelement. Elk gebouw is te zien als een puzzel en heeft allemaal geheimen om te ontdekken, maar ook onderweg op het water zul je veel vinden.

Er is namelijk ontzettend veel te vinden in de game, van upgrades of een nieuw uiterlijk voor je boot tot verschillende diersoorten. Ook vind je onderdelen van het verhaal van Miku en Taku en ontdek je meer over hoe deze wereld is ontstaan. Het fijne is dat je zelf kunt kiezen waar je begint (na de eerste puzzel), dus kijk vooral waar je door wordt aangetrokken en vaar erop af. Ook kun je je verrekijker pakken om rond te kijken zodat er verschillende items op de kaart verschijnen. Scheelt weer een beetje in die grote zoektocht. Tijdens het spelen wordt het rustig dag en nacht, waardoor het interessant is om even te blijven hangen rond een gebouw. Zoek bijvoorbeeld een mooi hoog plekje, zodat je de zon ziet opkomen. Of geniet je meer van gloeiende voorwerpen in het holst van de nacht?

Grafisch ziet de game er goed uit en Uppercut Games heeft zeker stappen vooruit gezet met de omgeving en alles wat zich daarin begeeft, maar ook de personages. Deze zien er (vind ik persoonlijk) prettiger en wat lieflijker uit, in een wat meer cartoon stijl. De game heeft ook een ansicht optie, waarmee je prachtige screenshots kan maken als je weer eens een prachtige zonsopkomst of zonsondergang ziet. Waar ik in de game tegenaan liep was dat ik regelmatig ergens achter bleef haken tijdens het rondlopen. Vooral als ik dan elk hoekje gezien wil hebben (voor het geval ik iets mis natuurlijk) bleef ik achter dingen als stenen of houten paaltjes hangen. Dit had van mij nog wel wat soepeler gemogen. Het klimmen is gelukkig wel heel goed uitgewerkt en ik ben daarmee eigenlijk maar één keer ergens vast komen te zitten. Lang leve fast travel, waarmee je zo weer op je thuisbasis of een andere plek naar keuze bent.

Alena’s oordeel
Ik word echt heel blij van deze game. Naast dat het er prachtig uit ziet en een heerlijke soundtrack heeft is de ruimte om relaxt te kunnen verkennen de doorslaggevende factor voor mij. De puzzels kunnen aan het begin even lastig zijn, zeker als je nieuw bent in dit genre, maar al snel zullen verborgen items je sneller opvallen en weet je waar je moet zoeken. Daarnaast is de mogelijkheid om zo veel in alle rust en zonder spanning te kunnen verkennen denk ik voor veel mensen heel tof. De game is daarmee zo toegankelijk voor iedereen, je hoeft geen pro te zijn om van deze game te kunnen genieten. Ook hoef je de voorloper niet gespeeld te hebben om dit verhaal te kunnen volgen. Ondanks dat de game niet heel moeilijk is, is er genoeg tijd te steken in het verkennen en genieten. Ik heb gerust een in-game dag ergens op een hoog plekje gezeten, zodat ik alles om me heen kon zien veranderen in dag en nacht. Ik raad de game niet aan als je echt uitdaging en spanning nodig hebt, maar ik kan de game zeker aanraden voor iedereen die houdt van avontuur, puzzels en ontspanning en daar ook graag alle tijd voor neemt. Het smaakt absoluut naar meer, dus kom maar op met de release! Submerged: Hidden Depths is vanaf 10 maart verkrijgbaar in de Epic Store en Steam, voor de PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One en Xbox Series X|S

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.