Lost in Random, we hebben er lange tijd naar uitgekeken en ook al de nodige aandacht aan geschonken op deze website. Eindelijk was het zover en is de game digitaal beschikbaar. Was de voorpret al net zo indrukwekkend als de game zelf? Je leest het in deze review.

Een game waarin je de nodige bordspel-elementen voor je kiezen krijgt. Als zowel een liefhebber van videogames als van bordspellen had ik hier absoluut wel oren naar, zeker gezien de Tim Burton-esque tekenstijl en een interessant verhaal die helemaal zorgden voor enthousiasme voor er nog maar een seconde gespeeld is. Hebben de makers een topgame neergezet? Dat antwoord is wat mij betreft volmondig ja.

Nog even waar we het over hebben: Lost in Random speelt zich af in Random, een wereld waarin het lot wordt bepaald door een worp met de dobbelstenen. De wereld van Random wordt geregeerd door een gemene koningin, en het koninkrijk is verdeeld in zes duistere rijken waarin ieders leven bepaald is door een vervloekte zwarte dobbelsteen. Even en haar zusje Odd leven gelukkig als Oners, maar wanneer een kind 12 jaar wordt is ze gedoemd om met de dobbelsteen te gooien. Odd gooit een zes en zal zich in het rijk van de koningin moeten voegen.

Zusje Even is het hier absoluut niet mee eens en daarom gaat ze stiekem op een missie om haar zusje te redden van die gemene koningin. Even staat er niet alleen voor, want ze wordt geholpen door een levende dobbelsteen genaamd Dicey. Vecht samen tegen het kwaad en geniet van een prachtig verhaal met een fantastische reis waarin een moderne boodschap schuil gaat. Het verhaal is geschreven door Ryan North, die bekroond is voor het werk van o.a. Adventure Time en The Unbeatable Squirrel Girl.

Lost in Random valt weinig te vergelijken met andere video-games. Tim Burton, Alice in Wonderland, Little Nightmares, de game heeft van alles iets weg wat al meteen garant zou moeten staan voor een klapper. Een klapper heeft Zoink ook zeker in handen, want het is een indrukwekkend avontuur waarin je tevens ook deck-building toepast voor gevechten en zo nu en dan zelfs een soort van bordspel dient te spelen tijdens combats. De gehele game is een grote knipoog naar alles wat te maken heeft met het rollen van een dobbelsteen. Het aantal ogen wat je werpt is altijd Random…

Gedurende je avontuur doorkruis je zes werelden, immers is het hoogste aantal ogen van de dobbelsteen zes. In de werelden ontmoet je vele bijzondere karakters die jouw dikwijls om een gunst vragen, zogenaamde mini-quests. Met deze quests kun je extra kaarten verzamelen. Deze kaarten zijn van groot belang gedurende de game, je hebt ze namelijk nodig tijdens de vele gevechten die in Lost in Random op je pad komen.

Kom je in een gevecht terecht dan heb je namelijk een deck van 15 kaarten tot je beschikking. Je kunt je deck aanpassen door, naast natuurlijk rewards van mini-quests, kaarten te kopen bij Manny Dex en die kaarten koop je dan weer door munten die je gedurende je game verzamelt door met je katapult op speciale kannen te schieten. Hoe sterker je je deck maakt, hoe beter je tijdens een gevecht gewapend bent natuurlijk.

De kaarten dien je te verdienen, vijanden hebben kristallen op hun lichaam waar je je katapult op dient te richten waarna er blokjes op de grond vallen. Zodra Dicey genoeg van deze blokjes gepakt heeft wordt je hand aangevuld met kaarten tot een maximum van vijf. Vervolgens laat je het lot bepalen en gooi je met de dobbelsteen, hoe meer ogen je gooit hoe meer kaarten je in kunt zetten in de strijd natuurlijk. Een vrij uniek mechanisme die we eigenlijk nog niet eerder op deze manier in een avonturengame hebben gezien. De gevechten spelen lekker weg, zijn niet al te moeilijk, maar ook zeker niet eenvoudig en de mogelijkheden met je deck zijn talrijk. Gebruik je een hamer, een bom of ga je eerst jezelf een stukje genezen?

Al met al een game die je maar moeilijk weg kunt leggen en schreeuwt om meer, meer, meer! Mede door de prachtige animaties en de prachtige werelden waarin je kunt verdwalen, letterlijk want regelmatig ben je compleet verdwaald in Random. Een korte speelduur? Persoonlijk heb ik de game in 17 uur en 20 minuten uitgespeeld. Te kort als je het mij vraagt, want ik had absoluut nog uren door willen spelen en dat was ook mijn plan. Helaas is het niet mogelijk om terug te gaan in het verhaal om gemiste quests en onderdelen van een andere zij-missie die zich afspeelt gedurende het hele verhaal proberen te halen. Hier dus wel een puntje van kritiek, want ik had deze game maar wat graag voor de volle 100% uitgespeeld.

Een ander puntje van kritiek is dat er behoefte is aan een duidelijkere map waardoor het wellicht makkelijker was om alle missies te kunnen halen, zo kom je regelmatig al in een nieuw rijk terecht terwijl dit eigenlijk niet de bedoeling was of je compleet verloren bent gereikt in de vele paden die de game rijk is.

Linn’s conclusie:
Man, man, man, wat een heerlijke game is Lost in Random. Eerder dacht ik dat er weinig games waren die nog aan It Takes Two konden tippen in het jaar 2021, maar EA heeft het met deze Zoink!-game zeker geflikt. Een unieke speelervaring met prachtige animaties, een heerlijk verhaal en zeker niet onbelangrijk: leuke missies die zo nu en dan ook zeer grappig zijn. Je vraagt je af waar de ontwikkelaars deze enorme berg aan creativiteit vandaan hebben gehaald. De conversaties met personages hadden soms wel iets korter gemogen, maar wanneer je echt van het verhaal geniet wekken ze zeker geen irritatie op. Een heerlijke game, een absolute parel en we want absoluut more!

+ Prachtige animaties
+ Schitterend verhaal met humor en creativiteit
+ Absoluut uniek
+ Unieke manier van gevechten
+ Knipoog naar bordspelliefhebbers

-Soms langdradige conversaties
-Niet terug kunnen in het verhaal om gemiste quests te halen.
-Geen fysieke versie, man wat had ik graag een fysieke versie gewild. Met een Dicey-sleutelhanger en een artbook en meer…

Eindconclusie:
Wanneer je een liefhebber van Tim Burton, Alice in Wonderland (of misschien wel Alice Madness Returns) en bordspellen bent en houdt van unieke games is Lost in Random een must play! Komt er een deel 2? Pleasseeeee?!