You don’t mess with the Peaky Blinders. De beruchte familie maakt de dienst uit in het Small Heath van de 19e eeuw. Dat er niet aan hun regime getoornd kan worden wordt maar weer eens duidelijk in Peaky Blinders: Mastermind.

Peaky Blinders: Mastermind speelt zich af voor de start van de serie. Ook toen waren de Shelby’s al bezig met whisky en paardenraces. De Chinezen en de Gilly’s probeerden de Chinezen al dwars te zitten. Tommy himself, Arthur, John, Polly, Ada en Finn zijn allemaal van de partij en hebben ieder hun eigen aandeel in het verhaal.

De makers van Peaky Blinders: Mastermind hebben ieder geval wel hun best gedaan om van de release een spektakel te maken. Bij de review-code die wij van de makers, FuturLab, ontvingen zat een enorm toffe brief in Peaky Blinders-stijl, waarin je wordt aangesproken als een Peaky Player. De speler krijgt in het hoofd van Tommy Shelby als Master Manipulator en schuwt daarbij diefstal, manupilatie of geweld absoluut niet.

Gedurende 14 levels dien je binnen een bepaald tijdsbestek je weg te vinden. Tijdens je puzzeltocht zijn er in ieder level zakhorloges verborgen om de game een extra dimensie te geven. Het gaat er om dat je steeds in het level als het ware “terugspoelt” om een ander karakter aan het werk te zetten. Ieder karakter heeft zijn / haar eigen krachten. Ada bijvoorbeeld kan wachters afleiden, Arthur kan deuren inslaan en Finn kan zich klein maken en onder kapotte hekken doorkruipen. In het begin is het natuurlijk eenvoudig, maar naarmate je vordert wordt het steeds meer puzzelen over wie je op welk moment welke actie moet laten doen.

Ieder level wordt geïntroduceerd met een dialoog waarin verteld wordt wat het eigenlijke plan is. Als het ware beleef je gewoon een verhaal waarin jij ervoor dient te zorgen dat de personages hun opdrachten uitvoeren en het verhaal verder kan gaan. Het zorgt ervoor dat de game als een mooie extra gezien kan worden. Hoe het er bij de Shelby’s aan toe ging voordat de mega-toffe seizoenen begonnen.

Enfin, puzzels oplossen dus… Eenvoudig is het niet, want naarmate je vordert in de levels kunnen de puzzels knap lastig worden.  wanneer je het niet op tijd een bepaalde inside missie hebt gehaald dien je de tijd terug te spoelen, óf je begint natuurlijk helemaal opnieuw en zet je mankracht(en) op een andere manier aan het werk.

Onder in je scherm zie je een balk waarin je eenvoudig kunt zien wie wanneer een handeling verricht. Het is vaak switchen tussen de mannen en vrouwen en even terugspoelen zodat ze allemaal tegelijkertijd “iets” aan het doen zijn. Wanneer je een personage een opdracht hebt gegeten blijft diegene dit uitvoeren tot het moment dat je bent gestopt met bijvoorbeeld lopen. Zaak hierbij is dat iedereen vrijwel continue in beweging blijft en daardoor ook tegelijkertijd een opdracht aan het uitvoeren is. Het klinkt ingewikkeld, maar in feite spreekt alles voor zich zodra je je aan het spel waagt.

Ieder personage heeft zijn / haar eigen kleur, zodat je gemakkelijk kunt herkennen wie er al ergens mee bezig is of bijna ergens mee gaat starten. Op deze manier kun je gemakkelijker “ingrijpen” om personages toch iets anders te laten doen of om ze gelijktijdig bijvoorbeeld een schakelaar om te kunnen laten zetten waar iemand anders weer profijt van heeft.

Het is een race tegen de klok, letterlijk! Dikwijls krijg je te zien dat je je missie niet op tijd gehaald hebt. Je kunt dan verder terugspoelen of opnieuw beginnen. Wanneer je net even een klein tikkeltje terug wilt spoelen kan dat ook, in sommige gevallen kan dat namelijk bijzonder nuttig zijn. Bijvoorbeeld wanneer je met nog een paar seconden op de klok niet een paar minuten terug wilt spoelen om daar een handeling aan te passen, maar je eigen tijdsframe nét iets wilt versnellen. Nogmaals: het klinkt ingewikkeld, maar dat is het absoluut niet. Ook heb ik mijzelf er dikwijls op betrapt tegen mijzelf aan het praten te zijn tijdens het spelen. Oorzaak hiervan was dat je moet switchen tussen de personages, opdrachten geven en een ander personage hier weer zo nauw mogelijk op proberen aan te sluiten. Het puzzelt allemaal lekker weg en daar komt nog bij dat de tekenstijl toch ook wel echt pluspunten verdient.

Als muziekliefhebber dien ik dit natuurlijk ook even te bespreken: een fijne soundtrack die je helemaal meesleept in de Peaky-sferen. Jammer is wel dat het continue hetzelfde nummer is, maar vervelen doet hij niet. Toch missen we dé echte titeltrack van Nick Cave. Het nummer ‘Red Right Hand’ is dankzij de serie hier in huis een absolute favoriet geworden.

Uiteraard is er een “beloning” wanneer je een level, of eigenlijk een missie, hebt volbracht. Er zijn drie tijdsloten die corresponderen met goud, zilver en brons. Ben je een die-hard? In dat geval ga je natuurlijk proberen om je eigen score te verbeteren en probeer je in alle levels het goud binnen te slepen. Persoonlijk was het al een opgave om de puzzels überhaupt binnen de tijd op te lossen, dus aan het hoogste eremetaal binnenslepen heb ik mij absoluut niet gewaagd.

Linn haar oordeel:
Is Peaky Blinders: Mastermind een hoogstandje op game-gebied? Dat niet zo zeer. Grafisch en muzikaal is het zeker een tof spel. Je speelt de game in ongeveer hetzelfde tijdsbestek als dat je een heel seizoen kijkt, wellicht 1 a 2 afleveringen langer. Het ligt er natuurlijk wel aan in hoeverre je de “puzzels” snel door hebt. In ieder geval is het een mooie tijdsbesteding wanneer je een groot fan van de Peaky Blinders bent. Wat we wel mee mogen geven is dat je met een interessante gameplay bezig bent, althans zelf heb ik nog niet eerder een game gespeeld waarin je de tijd steeds terug dient te draaien.

+ Peaky Blinders
+ Fijne soundtrack
+ Interessante gameplay