Altijd al willen weten hoe het is om een postkantoor te runnen? Niet zo’n hippe waar alles ingescand wordt en digitaal te volgen is, maar een ouderwetse waarin je pootmatig alles dient te doen. Dan is KeyWe een absolute aanrader. Waarom? Dat lees je in deze review.

Bij de Bungalow Basin Telepost Office staat een vacature open bij het lokale postkantoor. De Kiwi´s Jeff en Debra hebben zich aangemeld voor deze functie en zijn aangenomen. Laat de puzzelpret in deze chaotische branche maar beginnen!

Het hele jaar door dienen er pakketjes gereed gemaakt te worden en brieven verstuurd te worden. In KeyWe gaat de bezorging via emoe’s, maar de kiwi-vogels doen al het voorwerk. Gedurende de vier seizoenen in een jaar ga je op diverse afdelingen van het postkantoor aan de slag. Je maakt alle seizoenen mee en natuurlijk ook de nodige feestdagen, waarbij het drukker dan ooit is bij de postpunten.

Jeff en Debra zitten niet stil, ze moeten rennen, springen, but-slammen, pikken en piepen, Keywe’s hebben immers geen armen. Alles om de opdrachten op tijd af te hebben en op tijd de brieven en pakketjes te kunnen bezorgen. De levels die je speelt zijn vrij divers, in feite zijn er een aantal verschillende soorten levels die wekelijks iets aangepast worden. Zo tik je telegrammen letter voor letter, verstuur je pakketten naar diverse gebieden en lever je brieven aan bezoekers af, maak je met losse woorden complete brieven, maak je bijzondere pakketten gereed om te verzenden. Naarmate de seizoenen veranderen en je verder in de game komt worden de levels complexer en aangepast naar het seizoen, natuurlijk mogen speciale dagen als Halloween en Kerst niet ontbreken.

Tijd is geld, of in een postkantoor ontevreden klanten natuurlijk. In KeyWe wordt je winst uitgekeerd in postzegels. Hoe sneller je het level uitspeelt hoe meer stempels je ontvangt. Deze stempels kun je gebruiken om Jeff en Debra helemaal hip aan te kleden, van een mooie heksenhoed tot aan een heuse zwemband om je lijft. Of van een allerlei kleuren van de regenboog-huidskleur tot een pinguïn-versie. Kleedt je Kiwi geheel naar wens aan.

Het is een hilarisch avontuur, echter is die helaas van vrij korte duur. Na een level of 80 gespeeld te hebben ben je in feite door het hoofdverhaal heen. Uiteraard kun je altijd je personal highscore verbeteren en alle levels op niveau goud proberen te halen (dit is zéér lastig). De kleurrijke en uitdagende levels vervelen niet, maar zouden op den duur wel vrij repetitief aan kunnen voelen. Ze spelen wel allen lekker makkelijk weg, soms vergeet je wel eens welke actie je precies uit diende te voeren met een actie, waardoor er wel eens L2 door de kamer werd geschreeuwd, maar dat maakt het allemaal ook lekker chaotisch natuurlijk.

Gelukkig is er meer! Want de doldwaze samenwerkingspret bereikt een hoogtepunt met de diverse mini-games. Ook hier zijn er meer dan genoeg stempels te verdienen en wanneer je voldoende punten hebt behaald in een mini-game heb je de mogelijkheid om nóg meer speciale brillen of hippe kleurtjes voor je vacht. Deze mini-games lopen zeer uiteen, van op een emoe zitten en brieven oppikken, springen over hekken en vervolgens brieven in bussen bezorgen, tot aan een sneeuwballengevecht en een postsorteertcentrum waarin je alle brieven op kleur dient te sorteren. Het sneeuwballengevecht is een mini-game die wij persoonlijk maar niet onder de knie hebben gekregen. Aan de andere kant is er ook een fantastische mini-game waarin je bubbeltjesplastic dient te laten knappen. Deze zet is echt absoluut geniaal van de makers, want er zijn vele mensen op deze aardbol die er van genieten om bubbeltjesplastic te laten knallen. Wanneer dit in een game zit dan is dat absoluut briljant.

Er is nóg meer! Want, naast het feit dat je KeyWe gelukkig ook online kunt spelen, zijn er collectables te verzamelen. Deze zitten goed verstopt in de levels en kun je overal het algemeen echt niet 1-2-3 vinden. Wij hebben er slechts 3 gevonden tijdens de eerste speelbeurt. Er zijn hints te koop in ruil voor postzegels, dus doe daar zeker je voordeel mee wanneer je de game echt wil completen.

Is alles dan absoluut zo fantastisch? Er zijn wat kleine tekortkomingen, waaronder dat je de game ook als single-player kunt spelen, maar die speelt absoluut niet fijn en is daarom dus absoluut niet aan te raden. Daarnaast hadden we graag nog veel meer levels gezien, hopelijk komt er een keer een update? Als laatste speel je vrijwel iedere keer soortgelijke levels, maar vaak met een nét iets andere twist en die twists kunnen soms behoorlijk lastig zijn de eerste keer. Gelukkig kom je er na een try-out-rondje vrij snel achter hoe de regels wel werken. De kritiekpuntjes wegen overigens totaal niet op tegen alle pluspunten, wij zijn absoluut fan!

Conclusie:
Wat buiten kijf staat is dat iedereen coöp-fan deze game absoluut dient te spelen. Met een aanschafprijs van €29,99 kun je je hier absoluut geen buil aan vallen. De mini-games zijn tevens heerlijk om te spelen, en hoewel het geheel wat repetitief over kan komen biedt de game meer dan genoeg uitdaging om eventjes tijdens een fijn game-avondje met vrienden er bij te pakken.

+ Chaotische coöp-puzzelpret
+ Leuke mini-games
+ Steeds uitdagender