Aaaahhh, origami…. De rustgevende Japanse papiervouwkunst waar menig vouwblaadje veel mooier door is geworden. Helaas is Paper Mario: The Origami King toch echt wat minder rustgevend!

Het was vier jaar wachten op een nieuwe Paper Mario, maar daar is hij dan eindelijk! Paper Mario: The Origami King is een compleet nieuw verhaal en heerlijk vrolijk, kleurrijk en gevuld met droge humor zoals we van Mario kennen. Mario en Luigi zijn onderweg naar Toad Town waar het grote Origami Festival gehouden wordt, maar eenmaal daar is er niemand te bekennen. Mario en Luigi gaan daarom op zoek en vallen natuurlijk direct met hun neus in de boter. Luigi en Mario raken gescheiden, waarbij Mario in de kelder van het kasteel van Princess Peach belandt. Daar vindt hij zijn maatje voor deze game, Olivia. Een prachtig geel Origami wezentje die speciale krachten met Mario deelt en hem gaat helpen in de strijd tegen haar broer, Koning Olly. Hij heeft het hele rijk opgevouwen en is nog druk in opmars en laten we daar nou onze Mario voor hebben!

Mario moet samen met Olivia op zoek naar alle linten die het kasteel omwikkeld hebben en daarvoor moet Mario aardig wat afreizen. Tijdens de reis vind je veel opgefrommelde Toads die allemaal dolgelukkig (en soms ook zeer nuttig) zijn dat je ze hebt gered. Onderweg kom je ook regelmatig bekende vijanden tegen die gevouwen zijn waarmee je in een battle arena terecht komt. In deze battle arena moet je er eerst voor zorgen dat je vijanden zo gunstig mogelijk geplaatst zijn. Dit kun je doen door de ringen waarin ze staan te verplaatsen, zodat ze netjes in een rij achter elkaar of in een blok van vier komen te staan. Dan kies je vervolgens het juiste wapen, bijvoorbeeld een hamer, en verkoop je ze een enorme dreun. Heb je de vijanden in het perfecte patroon gezet, dan krijg je 1,5x meer schade, time je de aanval dan ook nog eens goed, dan doe je ook nog een scheutje extra schade. Op zich vind ik het puzzelelement van het draaien om zo de perfecte aanval te kunnen doen wel leuk, maar dat er een tijdslimiet op zit vind ik echt heel erg jammer. Het haalt me helemaal uit het spel, waardoor ik gewoon geen zin heb om tegen extra vijanden te vechten. Uiteraard zijn bossfights en sommige vijanden essentieel, maar na een tijdje word ik wel een beetje moe van al die goombas die achter de bosjes vandaan komen. Sommige puzzels zijn ook niet even makkelijk op te lossen en de tijd die je krijgt is niet bijzonder lang. Gelukkig kun je muntjes inwisselen voor meer tijd, maar dan moet je die tijd wel in de gaten houden. Overigens liggen de muntjes voor het oprapen en kwam ik echt nooit geld te kort, maar toch. Tijdens Boss Fights liggen er enveloppen verspreid over de ringen. Als je zo’n enveloppe verzamelt krijg je een hint voor hoe je de Boss kunt verslaan en dat is best wel handig!

Wat je ook in de battle arena terug ziet zijn alle Toads die je onderweg ontfrommelt, zij zitten gezellig op de tribune om je aan te moedigen. Dit is niet alleen maar voor de gezelligheid hoor, want als je ze wat muntjes toewerpt helpen ze je ook met het oplossen van de puzzel en delen ze graag een tik voor je uit (mits je ze genoeg betaalt). Overigens zijn de Toads die je redt ook terug te vinden in Toad Town in handige winkels waar je meer arsenaal voor tijdens je battles kunt kopen. Ook een soort handige bonussen, zoals altijd wat meer tijd voor het oplossen van de puzzels. Ook kom je gaande weg steeds minder willekeurige vijanden tegen en is de confrontatie wat meer gericht op het verhaal. Om nog even door te gaan op het verhaal, deze is weer fantastisch. Ik vind het heel leuk dat je personages die normaal vijanden in de game zijn nu vrienden van je zijn. Zo kom je bijvoorbeeld koopa troopas tegen die je vertellen dat ze het niet leuk vinden dat iedereen opgevouwen wordt, zijn er shy guys die zijn gevlucht voor het leger van Koning Olly en sluit er ook een Bob-omb aan tijdens je reis. Ook de verschillende gebieden zijn super tof uitgewerkt, hebben heerlijke details en de rondlopende personages hebben fantastisch droge humor. Zo zijn er bijvoorbeeld een aantal Toads die in een Oosters gebied een Spa runnen genaamd Shangri-Spa.

Terwijl je rondloopt zijn er heel veel dingen te vinden en te ontdekken. Zo zijn er in elk gebied verschillende schatkistjes te vinden waar trofeeën in zitten (die vind je dan weer terug in het museum), zijn er vraagtekenblokken verstopt, kun je hartjes vinden (is zeer de moeite waard voor later in de game!), overal zijn opgefrommelde Toads en er zijn overal gaten die je op moet vullen met confetti. Dit is toch ook wel een heerlijke actie hoor, want om dat op te vullen gooi je een handje vol confetti in de lucht en vrolijk dat die Mario elke keer kijkt! Confetti snippers vind je gelukkig ook overal dus strooien maar!! Voor elk gebied kun je heel overzichtelijk zien hoeveel geheimen je al gevonden hebt en dat werkt zeer motiverend om goed op zoek te gaan overal. Om nog even terug te komen op het museum: daar vind je ook verschillende warp pipes om je wat sneller te kunnen verplaatsen tussen verschillende locaties. Je moet ze alleen wel een keer gevonden hebben en er een sticker vanaf trekken, anders kun je er niet doorheen.

Alena’s oordeel
Overall vind ik Paper Mario: The Origami King een heel leuk spel. Het is vrolijk, het verhaal is leuk, de game is lang en echt niet zomaar uitgespeeld en er is super veel te ontdekken. Ook is het puzzelelement tijdens de battles wel leuk bedacht, alleen vind ik de tijdsdruk daarbij echt niet prettig. Het haalt mij uit de chille sfeer van de game en maakt het voor mijn kids ook niet uitnodigend om te spelen. Als ze nou een optie zouden maken waarbij je bijvoorbeeld battles zonder tijdsdruk kunt doen en dan minder muntjes verdient zou ik helemaal happy zijn. De omgevingen zijn super mooi, alles is kleurrijk, grafisch ziet het er top uit, de besturing is top (en kun je zelf aangeven of je met of zonder motion controls wil spelen). Ik kan Paper Mario: The Origami King ten zeerste aanraden!

+ Verhaal is goed en lang
+ Grafisch top
+ Droge humor