Twee weken lang is ondergetekende van de radar geweest om Rune Factory 3 Special te spelen op de Nintendo Switch. Een remake van de Nintendo DS-versie. Een geheel nieuwe wereld ging open, want dit is de eerste game van Rune Factory waar we kennis mee maakten. Hoe deze ervaring was lees je in deze review.

De laatste tijd zien we dat Nintendo steeds meer oudere releases in een nieuw jasje steekt en opnieuw uitbrengt voor de Nintendo Switch. Zo ook Rune Factory 3: a Fantasy Harvest Moon, welke in 2010 voor het eerst werd uitgebracht. Dertien jaar later is de game opnieuw uitgebracht als 3D-makeover met verbeterde graphics. Klaar om nieuwe spelers kennis te laten maken met de RPG. Één van die nieuwe spelers is ondergetekende. Altijd open om nieuwe games uit te proberen en in dit geval met succes. Zoals eerder gezegd zijn we twee weken van de radar geweest om de game te spelen op alle mogelijke vrije momenten.

In Rune Factory 3 Special begin je als jonge avonturier in een schattig fantasiestadje met als stralend middelpunt jouw huis de Sharance Tree. Je maakt kennis met alle inwoners die een behoorlijk druk bestaan leiden en daarbij jouw hulp zeer goed kunnen gebruiken. Moraal van het verhaal: jouw personage heeft geheugenverlies en zijn leven kent twee kanten, namelijk die van een schattig mensje, maar ook die van een schaapachtig monster ook wel Wooly genoemd. Doel is om een manier te zoeken waarop de mensen en monsters samen kunnen leven. Een ander doel is om de liefde van je leven te vinden en daarmee in het huwelijk te treden. Er zijn maar liefst elf vrijgezellen die een potentiele liefdespartner zijn en de keuze is daarbij natuurlijk aan jou. Hierboven is expliciet zijn geschreven, er is namelijk geen mogelijkheid om als vrouwelijk hoofdpersonage te spelen.

In het begin voelt de game heel overweldigend. Je begint met een main story en om verder in dit verhaal te geraken dien je monsters te verslaan in diverse gebieden, je wapens te gebruiken en te upgraden, magie te gebruiken en upgraden, je kookskills te verbeteren, groente verbouwen op je landgoed, opdrachten voor inwoners te volbrengen, vissen en je relatie met de inwoners te verbeteren. Rust is er totaal niet bij voor je hoofdpersonage. Opladen doen we natuurlijk door nachtrust en vervolgens begint er een nieuwe dag. Alle inwoners lopen door het stadje heen, ook al hebben ze hun eigen huisje en dan is het zo nu en dan lastig om ze terug te vinden wanneer je die ene quest voor die ene inwoner wilt voltooien. Naarmate je verder vordert in de game leer je alle namen van de personages en hoe ze er uit zijn en wordt het steeds eenvoudiger om ze uit elkaar te houden. Dagen gaan voorbij en zo ook de seizoenen, dit zorgt er voor dat je op je eigen boerderij steeds weer nieuwe dingen kunt verbouwen. Steeds hoger kom je in level door te wandelen, slapen, vechten, vissen, verbouwen, oogsten, upgraden en noem maar op. Volg je het nog? Er is zoveel te doen dat je regelmatig even de hoofdmissie uit het oog verliest.

We hebben het hier natuurlijk over een RPG. Groot onderdeel is daarvan natuurlijk eindeloze conversaties. Persoonlijk ligt hier niet de voorkeur, dus heb je de neiging om hier vrij snel doorheen te gaan en pardoes vergeten in je op te nemen wat de opdracht nu precies was. Deze opdrachten zijn zeer divers; van zoveel monsters op die en die plek verslaan, tot een schat zoeken, tot bij een ander personage op bezoek gaan, tot die ene plek bezoeken, tot een opdracht voor ingrediënten. Noem het allemaal maar op. Nogmaals: behoorlijk overweldigend dus met de vraag aan welke opdrachten doe je nu het beste voor de voortgang. In de tussentijd is het belangrijk al je skills op orde te houden en te verbeteren. Want hoe hoger in level hoe meer zaken je vrijspeelt van nieuwe gerechten om te koken, tot nieuwe wapens, tot aan natuurlijk meer schade aanrichten bij het verslaan van monsters. Deze monsters geven met regelmaat accessoires of eetbare zaken die weer belangrijk zijn voor je verdere voortgang of je kunt ze verkopen en zo inkomsten genereren.

De personages zijn heel divers, zo heb je bijvoorbeeld Daria, een kunstenares die dol is op regenbogen. Shara is superschattig en runt met haar vader een bloemenwinkel. Marian is een jonge heks die bij haar oma Marjorie woont en het heks-zijn op een bijzondere manier aanpakt. Sofia, de dochter van Sherman heeft dezelfde manier van spreken en zegt continue het tegenovergestelde van wat zij daadwerkelijk bedoelt. Dan hebben we bijvoorbeeld ook nog Karina voor wie lui zijn een understatement is. Dit zijn slechts een paar personages. Ieder hebben ze hun eigen stijl, voorkeuren en daarbij horende geluidjes. Deze uitingen, zoals we ze maar even noemen, kunnen behoorlijk irritant zijn en wordt je bijvoorbeeld ‘s nachts half panikerend wakker vanwege een half-mekkerend lammetjesgeluid of het vermoeide, zeurderige Karina-gemompel. Minpuntje hier dus, waarna de rust wederkeerde door met het geluid uit te spelen.

Het inkomen is vrij lastig, zeker met alle controls en alle mogelijke opties die je kunt gaan doen en waar je je skills op kunt verbeteren. Gaandeweg rol je echt in de game en worden alle mogelijkheden steeds overzichtelijker. Het wordt daarbij ook steeds lastiger om de game weg te leggen omdat je steeds denkt van nog één dagje farmen, nog heel even die opdracht voltooien of toch nog even een paar extra monsters verslaan. Enige jammere daarbij is dat je slechts één quest tegelijk kunt doen en van ieder questbord ook slechts één per dag. Hierdoor voelt het alsof de game wat langzaam gaat en duik je maar weer je bed in om de volgende dag weer met frisse moed aan een nieuwe quest te beginnen.

We hebben het hier over een remake van Rune Factory 3 met als ondertitel Special. Niet geheel onbelangrijk om te vermelden hierbij is om nog wat extra toevoegingen te benoemen. Zo is er blijkbaar een ‘Hell-mode’. Iets voor de doorgewinterde Rune Factory-fans voor behoorlijk wat uitdaging, hier zijn wij absoluut niet aan begonnen. Het was al druk genoeg door de main game zelf in zo’n 40+ uur uit te spelen. Ok, toegegeven hierbij is behoorlijk veel tijd gestoken in het upgraden van levels en skills en natuurlijk proberen het hof te maken aan de toekomstige aanstaande. Net als in ieder aanstaand huwelijk vergt dat de nodige inspanningen. Daarnaast is er ook een Newlywed Mode. Deze versie komt beschikbaar zodra het ja-woord gegeven is. Nieuwe scenario’s komen beschikbaar en met vrijwel alle jongedames kun je kleine missies voltooien. Leuke toevoeging, maar uiteraard niet zo sterk als het hoofdverhaal.

Linn’s conclusie:
Als beginneling in de franchise zijn we er volledig blanco ingestapt zonder enige voorkennis. Reuze spannend natuurlijk wanneer een game je an sich niet zo zeer aanspreekt, maar je het vervolgens totaal niet meer weg kan leggen. Eerder hadden we deze ervaring voor deze website met Dragon Quest: Builders welke inmiddels ook uitgegroeid is tot één van de favoriete games.

Een absoluut pluspunt is dat je 0,0 laadtijd ervaart in de game. Soms staat je game on hold en dien je de gebeurtenissen op het scherm te volgen zonder dat je verder kunt gaan, maar that’s it. Grafisch ziet het er gelikt uit. Een absoluut hoogtepunt op remake-gebied. Female-Gamers.nl heeft vrouwen hoog in het vaandel staan en dan is het toch een domper dat er geen mogelijkheid is om als vrouwelijk hoofdpersoon te spelen. Zeker in dit tijdperk zou je in dit opzicht tot ietsjes meer verwachten.

Heb je net als ondergetekende al die jaren onder een steen gelegen en niet eerder met Rune Factory kennis gemaakt dan is het tijd om wakker te worden en als de wiedeweerga je Switch-verslaving weer op te pakken. Goed nieuws, want wanneer je hierna volledig into Rune Factory bent dan kun je ook de remake van Rune Factory 4 en Rune Factory 5 op je Nintendo Switch spelen.

+ Wereld vol activiteiten
+ Fantasierijk verhaal
+ Zeer verslavend
+ Geen laadtijden
+ Mooie remaster DS-game

– Geluiden van personages
– Ellenlange conversaties
– Één quest per keer
– Enkel mannelijk personage

Eindconclusie: Rune Factory is één van de hoogstandjes uit het RPG-genre en Rune Factory 3 Special voor de Nintendo Switch is de ideale manier om een nieuwe generatie kennis te laten maken met deze franchise.

© Marvelous