Een oplettende lezer attendeerde mij erop dat ik alle DLC van Anno 1800 al had behandeld, behalve The Passage. Wegens persoonlijke redenen kwam ik er toen niet echt aan toe om die helemaal uit te pluizen, maar nu wel dus bij deze!

Om de content van The Passage te activeren moet je (nadat je het gekocht hebt uiteraard) eerst zorgen dat je Engineers hebt, de vierde bevolkingsgroep. Mocht je een nieuwe game starten dan duurt dat wel even, dus neem de tijd om je stad goed op orde te krijgen. Mocht je al een lopende stad hebben dan kun je ervoor kiezen om de DLC, net als alle andere DLC’s, te integreren in een bestaande savegame (scheelt nogal wat tijd). Het verhaal van The Passage is als volgt: Lady Jane Faithful is op zoek naar haar man, Sir John. Hij is niet meer terug gekomen van zijn expeditie naar de Northwest Passage en er wordt niet meer naar hem gezocht, maar Lady Jane Faithful geeft niet zomaar op. Ze vraagt je op zoek te gaan naar Sir John en zijn crew in het poolgebied The Arctic. Zodra je Engineers hebt krijg je de vraag of je op expeditie wil gaan naar het poolgebied. Je moet een van je schepen, net als bij elke andere expeditie, vullen met de nodige hulpmiddelen en dan op pad sturen.

Eenmaal daar aangekomen ontmoet je een Inuit die weet waar Sir John Faithful voor het laatst is gezien, maar uiteraard kom je niet zo makkelijk verder. Je moet daar een kolonie opbouwen, zodat je uiteindelijk met ijsbrekers het gebied kunt gaan verkennen. Het poolgebied is geen makkelijk gebied om in te bouwen. Het is niet heel groot, dus je moet goed om gaan met de weinige ruimte die je hebt. Tactisch en slim bouwen dus. Daarnaast zul je producten moeten importeren, want je bewoners hebben bijvoorbeeld Schnapps en koffie nodig. Dit vind ik zelf wel redelijk vervelend, want het kost mega veel tijd om schepen heen en weer te laten varen. Des te beter is het dan ook als je een luchtschip krijgt. Er is misschien niet veel ruimte in het schip, maar het is wel mega snel vergeleken met transport via water. En aangezien hij door de lucht gaat heb je ook geen last van piraten! Naast dat het bouwen niet overal heel makkelijk gaat moet je ook nog eens zorgen dat je gebouwen goed bij elkaar geplaatst zijn, want ze moeten allemaal verwarmd worden. Gebeurt dit niet dan heb je kans dat je bewoners ziek worden en dat ze eventueel hun huizen verlaten. Ja, dat willen we niet natuurlijk. In Anno hebben gebouwen altijd een bereik en dat is met de verwarming niet anders. Het bereik is helaas niet heel groot en ook de koolproductie moet in de buurt liggen van de verwarming zodat het de grondstoffen aan kan leveren. Dat is in het begin echt wel even een puzzel, want alles moet goed op elkaar aansluiten en je wil ook niet teveel neerzetten als je nog niet genoeg grondstoffen hebt. Het is ook geen makkelijk te bebouwen landschap, dus creativiteit en inzicht is zeer welkom in dit geval. Ik kan me voorstellen dat het een toffe uitdaging is, maar ik vind het a met al nogal een gedoe. Wat me zou helpen is als ik weet dat mijn andere steden lekker doorlopen en dat ik bijvoorbeeld uitbraak van branden en explosies kan uitzetten. Het gebeurt niet zo vaak, maar maakt wel dat ik steeds heen en weer wissel tussen gebieden en ik vind het ook lekker als ik me gewoon helemaal kan richten op dat nieuwe gebied. 

Ik noemde eerder al het luchtschip, wat echt wel een toffe aanvulling is voor de game. Het duurt echter wel even voor je zover bent om het te kunnen gebruiken. In de verhaallijn ben je langzaamaan de hangar aan het bouwen waarmee je uiteindelijk de luchtschepen kunt produceren. Deze luchtschepen heb je echt nodig om de rest van het poolgebied te verkennen en te koloniseren. Er zijn namelijk gebieden waar je wel moet zijn, maar waar je geen grondstoffen voor het onderhoud van je volk kunt vinden. Dan heb je dus die schepen nodig om alle producten daar af te leveren. Ondanks dat het best wel wat inspanning kost is het wel tof gedaan. Naast al die gebouwen die nieuw zijn voor specifiek dit gebied is er ook een gebouw die je in The Old World neer kunt zetten, namelijk een Gas-Fired Power Plant, oftewel een gascentrale. Om deze te laten werken zul je het gas wat je in het poolgebied produceert moeten transporteren naar deze gascentrale. Ja, je gaat weer heel wat heen en weer reizen met deze DLC. Maar nogmaals is het luchtschip wel verdraaid snel, dus heel erg is het niet.

Iemand die we hier ook weer steeds tegenkomen is Old Nate. Nate kennen we van de Sunken Treasures uitbreiding waar je scraps kunt inleveren waar hij dan vervolgens nuttige dingen van maakt. Ook hier in The Arctic maakt hij dingen voor je, zoals voorwerpen voor je luchtschepen en voorwerpen die gebouwen een boost geven. Je kunt je luchtschepen gebruiken om over land te vliegen en op zoek te gaan naar deze scraps, mooi als je tijd over hebt. Wat ik trouwens wel een beetje mis zijn de decoratieve items. Als ik alles heb neergezet zoals ik wil ga ik vaak wat dingetjes neerzetten om de stad wat meer aan te kleden. Dat had ik hier ook wel leuk gevonden, dat maakt het poolgebied misschien nog net wat meer levendig.

Deze DLC brengt heel veel nieuwe content, namelijk:

  • Nieuwe gameplay in het poolgebied
  • Nieuwe missies om Sir Johns crew te redden in een nieuwe verhaallijn
  • 2 nieuwe bevolkingsgroepen: Explorers en Technicians
  • 32 nieuwe gebouwen, 7 nieuwe productieketens en 13 nieuwe producten
  • Meer dan 60 nieuwe missies
  • Verwarming
  • Luchtschepen die transport versnellen (en piraten negeren)
  • Een nieuw monument in de vorm van een Luchtschip Hangar

Best veel toch? Persoonlijk vind ik het allemaal wat té veel. Dat komt vooral doordat dit het zoveelste gebied is om op te starten, te onderhouden en waar je best veel moet doen om het allemaal voor elkaar te krijgen. Ik denk dat het een mooie aanvulling kan zijn als je al heel lang speelt, alles goed draaiende hebt en weinig nieuws meer uit de game haalt. Het is te veel om bij te houden als je nog midden in je spel zit. Het is dus prettig dat je het aan kunt zetten en je er niet persé mee bezig hoeft. Ook start het pas als je de expeditie voltooid hebt, dus zo lang je dat nog niet hebt gedaan is er niets aan de hand. Zelf vind ik het gewoon leuk om te bouwen en bezig te zijn met het ordenen en optimaliseren van mijn volk, liefst een eiland per keer. Ik zou de DLC vooral aanraden als je echt denkt dat je wat klaar bent met spelen, want het vraagt wel veel aandacht en tijd. De DLC is zeker niet slecht, het verhaal is een mooie aanvulling en de luchtschepen zijn tof. Toch denk ik dat ik met een volgende savegame de expeditie naar The Arctic nog even laat zitten tot ik weinig meer te doen heb. Er zijn namelijk dingen in The Old World waar ik liever eerst mee bezig ben.

+ Veel nieuwe content
+ Vrij om aan of uit te zetten
+ Luchtschepen
– Geen decoratie
– Wellicht te veel als je nog bezig bent met je andere eilanden