We keren terug naar de renaissance met het kaartspel Splendor. Een eenvoudig spel waarbij tactisch nadenken de boventoon voert. Een klassieker onder de bordspellen. Denken wij daar ook zo over? Je leest het in deze review!

Wat meteen opvalt is dat de doos vrij zwaar is. We hebben het hier toch maar over een kaartspel? Na openen is meteen duidelijk waarom dit zo is, want de fiches zijn van een mooie, zware kwaliteit. Vergelijkbaar met pokerfiches. Verder tref je er een grote hoeveelheid kaarten aan en nog wat kartonnen tegels met edellieden (naast spelregel-boekjes in vier verschillende talen).

De voorbereiding:
Schud de ontwikkelingskaarten op de drie niveaus. De kaarten zijn verdeeld in groene kaarten (met 1 punt), gele kaarten (met 2 punten) en blauwe kaarten (gemerkt met 3 punten). Vervolgens maak je een speelveld met kaarten verdeelt in drie groepen. Onderaan leg je naast de gedekte stapel 4 groene kaarten open, daarboven doe je hetzelfde met geel en daar nog boven met blauw. Van de tegels met edellieden pak je er meerdere gedekte, afhankelijk van het aantal spelers (aantal spelers + 1)  die je vervolgens opendraait en boven de kaarten neerlegt. De fiches met edelstenen leg je naast het speelveld. Ook het aantal fiches dat gebruikt wordt verschilt; wanneer je bijvoorbeeld met 2 spelers speelt dan leg je 4 fiches per edelsteensoort op tafel, met uitzondering van de gouden jokers.

Speloverzicht
In feite is Splendor enorm makkelijk om te spelen. Het ligt er alleen maar net aan hoe je je doel weet te bereiken. Tactisch nadenken is daarbij geen overbodige luxe. Het doel van het spel is om uiteindelijk 15 prestigepunten te behalen en zo het spel te winnen. Hoe doe je dit? Heel eenvoudig: alle kaarten zijn aangemerkt met getallen die corresponderen met het aantal benodigde edelsteenfiches van die kleur. Om die kaart te mogen bemachtigen is het zaak dat je fiches óf kaarten verzamelt. Het spreekt voor zich dat de groene kaarten met één puntmarkering gemakkelijker te behalen zijn dan de ontwikkelingskaarten met 3 puntmarkeringen. De prestigekaarten met in de rechterbovenhoek cijfers tellen mee om het spel uiteindelijk te kunnen winnen. De rest van je kaarten bestaat uit inventaris om je doel te kunnen bereiken. Het klinkt wellicht wat ingewikkeld, maar dat is het absoluut niet!

Wanneer je aan de beurt bent kun je kiezen uit 4 acties:
– Kies 3 edelsteenfiches van verschillende kleuren
– Kies 2 edelsteenfiches van dezelfde kleur (enkel mogelijk wanneer er minstens 4 fiches van die kleur op dat moment beschikbaar zijn)
– Een ontwikkelingskaart reserveren en 1 gouden joker pakken
– 1 open of al eerder door de speler gereserveerde ontwikkelingskaart kopen.

We leggen de acties waar je uit kunt kiezen nog even extra uit:
Edelsteenfiches kiezen spreekt voor zich. Bekijk het speelveld met kaarten en bedenk voor welke kaart of kaarten je wilt gaan. Verzamel de edelsteenfiches die je hier voor nodig hebt en bedenk ook alvast wat je in de toekomst eventueel wilt gaan doen. Je tegenstander(s) in de gaten houden is ook geen overbodige luxe. Wanneer je een ontwikkelingskaart voor de neus van je tegenstander van het bord haalt en reserveert kun je de andere speler(s) behoorlijk dwarszitten. Reserveer je een kaart dan krijg je een gouden joker die je voor een willekeurige edelsteenfiche kan inleveren wanneer je een kaart koopt. Heb je genoeg gespaard dan kun je een kaart van het speelveld kopen of een al eerder gereserveerde kaart kopen en in je inventaris leggen.

Wanneer een kaart van het speelveld is gehaald (door of de kaart te kopen of te reserveren) wordt er een nieuwe kaart van de gedekte stapel geopend en neergelegd. Het zou dus zomaar eens kunnen dat deze nieuwe kaart net alle vereisten bevat die jij al in bezit hebt. Je gekochte kaarten tellen mee in je inventaris en leveren een mooie bonus op. Bij de aankoop van je volgende kaart tellen je bonussen namelijk mee en hoef je bijvoorbeeld 1 blauwe saffierfiche minder af te leggen. Het kan zelfs voorkomen dat je kaarten kunt kopen zonder hiervoor fiches af te leggen. Controleer aan het einde van je beurt goed of je een edele op bezoek krijgt. Deze edele komt namelijk op bezoek wanneer je voldoende bonussen in bezit hebt die voldoen aan de eis van de edele (bijvoorbeeld 4 rode robijnen en 4 zwarte onyxen). Een bezoek kost geen actie, maar levert wel extra prestigepunten op die je sneller naar het eindtotaal helpt. Wanneer een speler de 15 punten heeft bereikt wordt de ronde afgemaakt zodat iedere speler evenveel beurten heeft gehad. Doe dit ook, want het zou zo maar kunnen dat je in je laatste beurt nog even wat extra prestigepunten bij elkaar kunt sprokkelen en nog even snel sneaky kunt winnen doordat jij uiteindelijk de meeste punten hebt behaald.

Linn’s conclusie:
Splendor is een zeer vermakelijk spel voor tussendoor. Na de eerste paar keer spelen met 2 spelers was ik nog niet echt overtuigd. Daarom heb ik gewacht met deze review totdat we met 4 spelers aan de slag konden, want ik kreeg het sterke vermoeden dat er met 3 a 4 spelers meer concurrentie op de loer ligt en het spel wat het spel uitdagender zou maken en je dus ook bezorgder moet zijn dat jouw tactiek vlak voor je neus ongedaan gemaakt wordt. Dit was dan ook zeker het geval. Aangezien ik enkel nog 1 groene smaragdkaart diende te bemachtigen (en zodoende een edele op bezoek kon krijgen) om te overwinnen werd deze continue voor mijn neus weggekaapt. Spannend tot het laatste moment en gelukkig werd er plots een nieuwe groene smaragdkaart omgedraaid waardoor ik alsnog met de felbegeerde eer het spel afsloot. Mijn mening is na het spelen met 4 spelers compleet veranderd en ik moet zeggen dat het een topspel is. Helaas waren mijn tegenstanders iets minder van onder de indruk. Toegegeven: ik heb álle potjes gewonnen. Op de één of andere manier ben ik dus heel goed in dit spel. Er komt natuurlijk wel bij dat er enigszins geluk in het spel dient te zitten, dit komt met name door het opendraaien van de gesloten prestigekaarten. Over het algemeen is het met name het tactische denken (of misschien totaal niet) waar je het in Splendor van moet hebben. Het klinkt wellicht als een standaard kaartspel, maar wanneer je dit spel hebt gespeeld (met 3 of 4 spelers) zul je er zeker van onder de indruk zijn.

Je speelt Splendor in een half uurtje weg en het spel is geschikt voor spelers vanaf 8 jaar. Het spel was in 2014 genomineerd voor Spiel des Jahres, maar helaas ging de felbegeerde prijs toen naar Camel Up. Splendor leg je op tafel tijdens een kort familiespel-avondje of als starter bij een bordspel-avond voor vervende spelers. Veel speelplezier is zeker gegarandeerd! Ik heb zin in een nieuw potje, alleen of ik tegenstanders weet te vinden is nog maar de vraag…

+ Mooi, stevig materiaal
+ Goede filler-game
+ Tactisch nadenken