3, 2, 1… Burrito! Het is tijd om in een rap tempo kaarten te graaien en burrito’s te smijten met het super maffe kaartspel Throw Throw Burrito.

Throw Throw Burrito is een kaartspel van de makers van Exploding Kittens, een kaartspel die al een flink bedrag ophaalde tijdens de kickstarter en aardig populair is geworden en ook veelvuldig wordt gedownload voor Android en iOS. Nu zijn er onwijs veel verschillende kaartspellen tegenwoordig, allemaal met een andere manier van spelen, verschillende thema’s, serieus of juist niet. Net als Exploding Kittens valt Throw Throw Burrito onder de categorie hysterisch party kaartspel (weet niet of het bestaat, maar dat is de beste beschrijving die ik kan geven).

Zodra ik de doos in handen krijg is het eerste wat opvalt de twee schattige burrito’s die me met grote ogen aankijken door het venster in de deksel. In de doos zitten die twee burrito’s van een soort squishy materiaal (overigens ruiken ze niet naar burrito’s), 6 hitpoints, een enorme munt en een flinke stapel kaarten. Ook zitten de spelregels erbij met op de andere kant een overzicht van het spel.

In eerste instantie lijkt het op een hele hoop regels, maar eigenlijk valt het wel mee als je het een paar keer hebt geprobeerd. Heel kort samengevat is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk setjes van 3 maakt. Degene met de meeste punten aan het einde van een ronde wint en krijgt die mooie FEAR ME munt die je op de foto ziet. Het uiteindelijke spel kan dan nog door iedereen gewonnen worden. Nu dan even stapsgewijs: allereerst krijgt iedereen een set van ongeveer 15 kaarten. Zoals je straks zult merken is het niet erg als er een of twee kaarten verschil in zit. De rest van de kaarten worden verdeeld over twee ongeveer gelijke stapels in het midden van de tafel, de ‘community draw piles’. Elke speler pakt de bovenste vijf kaarten en bekijkt deze. De overgebleven kaarten vormen de ‘personal draw pile’. De twee burrito’s gaan in het midden zodat iedereen er bij kan en eventueel leg je de strafpunten genaamd burrito bruises er ook nog bij. Als je dan alles klaargezet hebt ziet het er ongeveer zo uit.

Table setup

Het is spel is geschikt voor 2 tot 6 spelers en gezien wij met twee volwassenen thuis zijn hebben we het steeds met z’n tweeën gespeeld. Het is vanaf 7 jaar, maar ik moet zeggen dat het voor onze zoon (net 7) iets te snel gaat als je het echt voluit wil spelen. Dan zul je het spel dus een beetje moeten aanpassen. Ik deel nu dus vanuit de ervaring van twee volwassenen. Zodra de ronde start is het de bedoeling dat je sets van drie kaarten maakt. Daarvoor moet je een kaart uit je hand wegleggen op de stapel van je medespeler (links van je, tegenover als je met z’n tweeën speelt) en pak je een kaart van je personal draw pile. Mocht deze stapel leeg zijn, dan kun je een kaart pakken van de community pile. Met tweetallen merkten we dat we soms zo snel aflegden dat we steeds dezelfde kaarten van elkaar terug kregen. We besloten toen om tussendoor ook af en toe wat van de community pile te pakken zodat er meer variatie in de kaarten kwam. Dit hielp, want daardoor konden we vaak wat sneller een set neerleggen.

Je kunt met een set één of twee punten verdienen. Een gewone set levert één punt op, maar een set die een brawl, duel of oorlog veroorzaakt levert twee punten op. Van de eerste soort zijn er natuurlijk meer, dus het loont zeker wel om beide te doen. De tweede soort sets zijn natuurlijk wel leuker en zodra je er daar eentje van neer legt wordt het echt hilarisch. Een brawl betekent dat de persoon links en rechts naast degene die de set legt in een gevecht komen. Beide moeten ze zo snel mogelijk een burrito pakken en naar elkaar gooien. Wie geraakt wordt krijgt een burrito bruise. Een war houdt in dat iedereen (behalve degene die de set neerlegt) met elkaar in gevecht is, dus zo snel mogelijk een burrito pakken en gooien! Dan is er nog het duel waarbij twee spelers (je mag zelf kiezen wie, dus ook jezelf) rug tegen rug gaan staan, aftellen vanaf 3 en op elke tel een stap zetten. 3, 2, 1, Burrito! Op Burrito draai je om en mag je gooien. Voor alles geldt, de eerste die geraakt wordt krijgt een burrito bruise en beëindigt het gevecht. Als alle bruises op zijn is de ronde voorbij. De winnaar van de ronde (alle punten opgeteld en strafpunten afgetrokken) krijgt de FEAR ME munt. Als deze persoon weer wint is het spel besloten, maar wint er de tweede ronde iemand anders ontstaat er een duel tussen de winnaars van beide rondes. Wie dan als eerste geraakt wordt heeft verloren.

Mocht je er even niks meer van snappen, misschien dat het instructiefilmpje op YouTube kan helpen.

We kunnen beide vrij fanatiek zijn, dus we hadden het tempo er aardig in. Kaarten vlogen over de tafel, het werd een grote zooi en we moesten regelmatig opstaan om burrito’s te gooien. Je moet niet teveel willen nadenken over wat je in handen hebt, want dan heb je kans dat de ander veel sneller gaat zijn. Gewoon doen dus en af en toe een gokje nemen. Je weet niet welke kaart je als volgende in je handen krijgt, dus het is puur tempo maken en gokken welke kaarten je het beste kunt houden. Onze eettafel staat alleen niet zo vrij dat degene aan de muurzijde makkelijk kon opstaan, dus kozen we ervoor om elke keer een duel te doen en de andere manieren van een gevecht lukken natuurlijk ook niet echt met z’n tweeën. Overigens staan er op de site nog meer tips voor kleine ruimtes. Het leverde wel heel veel fanatieke worpen op en we waren aardig op dreef. Af en toe belandde een burrito in de gordijnen, achter de stoel en in het waterbakje van de kat. Ik was echt bekaf na twee potjes en ik kan me voorstellen dat het met een grotere groep nog meer lol en hysterie veroorzaakt. Ik kan niet wachten tot we weer met groepen samen mogen komen en we elkaar eens goed kunnen bekogelen met een burrito.

Eindoordeel

Ik vind het een heerlijk spel om te spelen, al hoop ik dat ik het snel met meer personen kan gaan doen. Met z’n tweeën is leuk, maar dan moet je het spel wel een beetje aanpassen. Gelukkig kun je vrij veel variëren waar je dat nodig vindt, bijvoorbeeld met een kleine ruimte. Het gaat er vooral om dat je het tempo er lekker in hebt, dat je niet teveel nadenkt over welke kaarten je pakt en gewoon gaat voor gezelligheid en lol. Wat de leeftijd betreft kun je het wel met iemand van 7 jaar spelen, al denk ik dat je dan het tempo wat omlaag moet gooien. Overigens is het gehele spel in het Engels, met name voor de spelregels is het dan wel prettig als je Engels kunt. Behalve dat is het echt een geweldig kaartspel voor groepen vrienden, familie en gezinnen!