Ik blijf een beetje in het puzzelthema de afgelopen tijd, want ik ga er weer eentje voor jullie reviewen! Dit keer is het We Were Here Together, een co-op puzzelgame. Dus zet je denkpet op en lees mee!

We Were Here kwam begin 2017 naar Steam en kreeg veel positieve reacties. Deze game speelt zich af in een ondergesneeuwd landschap en tot overmaat van ramp ben je je partner verloren en moeten elkaar terugvinden in een verlaten kasteel. Elkaar terugvinden kan alleen als je gezamenlijk, maar op afstand, puzzels op lost. Je hebt altijd elkaar nodig om verder te komen, dus dan is een walkietalkie erg handig! Voor deze games is dus ook een werkende microfoon nodig als je echt op een andere plek zit. Goed, de game was een succes dus een opvolger onder de naam We Were Here Too mocht natuurlijk niet uitblijven en kwam in 2018 naar Steam. Maar ja, als het zo’n succes is, waarom zou je dan stoppen? Dus in oktober 2019 was daar We Were Here Together en dat is degene die ik nu voor jullie mocht reviewen.

Je kunt met mensen van over de hele wereld spelen! Daarvoor stap je de lobby in en kun je een eigen game starten of aansluiten bij iemand anders in de lobby. Dan komt het dus aan op communicatie via een walkietalkie. Dit werkt op zich prima, maar je moet wel weten hoe je dit gestructureerd moet aanpakken, anders klep je door elkaar heen (voor de Mol fans onder ons, etherdiscipline). Je moet de walkietalkie activeren om er door te kunnen praten en ondertussen kun je ook je personage laten gebaren. Wanneer je bijvoorbeeld iets ziet waar de ander iets mee zou moeten doen, kun je de aandacht trekken met de walkietalkie om vervolgens te wijzen naar de locatie die je bedoelt. Wij zaten bij elkaar in de kamer, dus gebaren en de walkietalkie hadden we  niet nodig. De aanwijzingen voor de oplossing liggen verdeeld over beide spelers, dus je zult informatie goed moeten delen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je bij elkaar kijkt, dus dat hebben we zoveel mogelijk vermeden door de schermen wat weg te draaien. We hebben trouwens best een tijdje over de eerste puzzel gedaan (10 minuten of zoiets). We wisten wel wat we moesten doen, maar om dat te kunnen doen moesten we verschillende onderdelen vinden en dat was wel even zoeken geblazen. Als je eenmaal door hebt hoe het spel in elkaar zit en hoe goed alles verstopt kan zitten ga je er wel op een andere manier naar kijken. Soms zijn de puzzels wat irritant, maar in dit geval betekent het dat het even wat moeite kost om het op te lossen en je er niet zomaar door heen bent. Je moet wat heen en weer lopen en moet dus goed communiceren (dat is echt het halve werk).

We hebben de game uitgespeeld en hebben daar bij elkaar zo’n 4 uur over gedaan. Enerzijds is dat best lang voor een game die je samen speelt, waarbij je samenwerkt en dus niet in je eentje hoeft na te denken. Anderzijds is het ook wel kort, maar precies goed om de interesse niet te verliezen. Het verhaal wat zich tijdens het spel ontvouwt voegt zeker wel wat toe aan de sfeer en maakt het onwijs creepy van tijd tot tijd. Elke game uit de serie speelt zich af in Casle Rock, wat in werkelijkheid een gebied in Antarctica is en nu het podium voor een mix van puzzels en natuurlijk een grimmig kasteel met een bijzonder verleden. De makers, Total Mayhem Games, geven zelf aan dat het geïnspireerd is door Myst en Amnesia en dat is ook wel te merken. De game begint op zich niet heel spannend, maar toch krijg ik een soort onprettig gevoel, alsof er nogal wat te komen staat. Dat gevoel kreeg ik vroeger bij Myst ook. De omgeving was altijd prachtig en toch had ik het gevoel dat ik continu op mijn hoede moest zijn. Dat gevoel is bij deze game dus niet anders en aan de ene kant vind ik dat heel naar, maar aan de andere kant geeft dat ook wel weer wat extra’s. Het motiveert wel en je kunt gelijk ervaren of je een beetje stressbestendig bent! Total Mayhem Games deden trouwens een leuke referentie naar hun Nederlandse roots, want in de eerste kamer waar je start lagen een mijter, staf en een zak met cadeautjes. Super leuk!

Alena’s oordeel:
We Were Here Together is een super leuke puzzel game en ik heb er ook echt niks op aan te merken. De puzzels zijn goed, niet te makkelijk en niet te moeilijk. De omgeving is mooi vormgegeven en geeft samen met de muziek een goede sfeer. Het verhaal geeft meer lading en spanning aan het hele gebeuren en het einde laat je vragen om meer. Ik ben er enthousiast over! Overigens kun je de eerste in de serie We Were Here gratis spelen op Steam, dus mocht je nog niet zeker weten of dit een game is voor jou dan kun je het op deze manier uitproberen! Mocht je het al zeker weten, dan kun je We Were Here Together hier kopen.

+ Goede sfeer
+ Moeilijkheidsgraad precies goed
+ Uitdagend