Normaal leef ik eigenlijk nooit zo naar Halloween toe, maar dit jaar wel. Waarom? Omdat dit jaar op 31 oktober Luigi’s Mansion 3 eindelijk uit kwam en ik wist dat ik deze moest hebben na een aantal demo’s op verschillende beurzen. Maar kan de volledige game mijn hoge verwachting ook waarmaken?

In de openingsscène van de game zien we een busje met niemand minder dan Toad achter het stuur, want hij is niet alleen een schattenjager maar kennelijk ook buschauffeur. In die bus zitten Mario, Peach, nog een gele en blauwe Toad en natuurlijk (een slapende) Luigi. Hij wordt vergezeld door een spookhondje die enthousiast om hem heen dwaalt. Ze zijn onderweg naar een enorm hotel met een prachtig interieur, maar niets is wat het lijkt… In Luigi’s Mansion speel je als Luigi en moet je voor de verandering Mario, Peach en de drie Toads redden uit de handen van King Boo met behulp van een zeer speciale stofzuiger. Als een soort ghostbuster ga je op zoek naar alle entiteiten in het hotel om je beste matties te helpen ontsnappen, maar met alleen die stofzuiger redt je het niet! Luigi heeft namelijk ook nog eens de handigheid dat hij een groene dubbelganger kan oproepen (Gooigi) en dat is toch wel verrekte handig. Het hotel zit vol met puzzels, geheime ruimtes en plekken waar Luigi zelf niet kan komen.

Het hotel ligt overigens ook vol met geld, wat je kan gebruiken om wat handigheidjes te kopen, maar je kunt het ook zoveel mogelijk verzamelen voor een zo hoog mogelijke score. Maakt het overigens heerlijk om alles met je stofzuiger op te zuigen, weg te blazen en er vervolgens hier en daar wat geld uit te snoepen. Overigens kun je veel met de omgeving doen en zijn er veel animaties rondom, wat het erg leuk maakt, maar misschien wel wat spannend voor de jongsten. Naast het verzamelen van geld kun je ook nog edelstenen verzamelen, op elke verdieping een andere vorm, maar het zijn er altijd zes per verdieping. Naast dat het leuk is om alle kastjes open te trekken en alle puzzels op te lossen levert het aan het eind misschien nog wel een leukigheid op! Maar het voornaamste doel van het spel is natuurlijk het verslaan van alle spoken in het hotel, en dat zijn er een hoop hoor! Van kleine spookjes tot heuse eindbazen, allemaal moeten ze in Luigi’s trouwe stofzuiger. Naarmate je verder komt in het spel leer je wat trucjes voor de gangbare spoken, maar eindbazen verschillen natuurlijk allemaal in tactiek en daarin is de een makkelijker dan de ander.

De besturing van Luigi is iets wat je wel even onder controle moet krijgen, want als je de besturing gebruikt die het spel je in eerste instantie aanleert wil het nog wel eens lastig zijn. Prettig als je er dan op een gegeven moment achter komt dat er meerdere knoppen beschikbaar zijn voor dezelfde moves. Je hebt ook wel al je vaardigheden nodig om alle verdiepingen uit te kammen en al die geheime hoeken te ontdekken. Soms zul je de stofzuiger moeten gebruiken, andere momenten Gooigi en soms een combinatie van alles wat je kent. Het fijne aan het solo-spel is dat je heerlijk de tijd kunt nemen om alles te doorlopen, om rond te neuzen en alle geheimen te ontdekken. Er is geen tijdsdruk en je kunt gewoon je gang gaan. De omgeving waar je in rondloopt vraagt er ook om, want er is zoveel te zien! Maar laten we niet vergeten dat je naast solo ook samen kunt spelen! Je kunt namelijk de één Luigi en de ander Gooigi laten spelen. Ook kun je lokaal met totaal acht spelers samen spelen in ScreamPark, waar je minigames in bijvoorbeeld twee team van vier kunt spelen en je tegen elkaar moet strijden voor de hoogste score. En dan is er ook nog de ScareScraper modus waarbij je online met maximaal acht andere spelers een soort dungeon moet doorlopen waarbij de spoken uiteraard steeds lastiger worden (daarvoor heb je dan wel Nintendo Switch Online nodig).

Alena’s oordeel:
Luigi’s Mansion 3 is echt een heerlijke game. Het biedt veel mogelijkheden voor jezelf, maar ook in multiplayer. Het is toegankelijk, al is de besturing soms wel even lastig en komt het richten wel erg precies. Maar het moet ook niet te makkelijk worden natuurlijk! Ik had verwacht dat het verslaan van steeds dezelfde spoken (degenen die overal terug komen) op een gegeven moment wat saai zou worden, maar dat valt eigenlijk reuze mee. De eindbazen zijn uitdagend genoeg om er lol aan te beleven en niet zo moeilijk dat het vervelend wordt. Ik ben ook gek op de animaties rondom Luigi, maar ook zeker op die van Luigi zelf. De bangerik staat regelmatig te trillen op zijn benen en als hij “Hello?” zegt bij het binnenkomen van een kamer kan ik niet anders dan het na willen doen, het is allemaal ontzettend aanstekelijk. Luigi’s Mansion 3 is echt een dikke aanrader voor de beginnende en de gevorderde speler, voor iedereen die van platformers houdt en niet bang is voor wat licht gegriezel.

+ Verhaal
+ Animaties Luigi en omgeving
+ Je kunt bijna alles met je stofzuiger oppakken!