We weten allemaal dat er teveel plastic op deze aarde rondzwerft en wat voor effect dat op de aarde heeft. Daarom wordt er wereldwijd steeds meer gedaan aan het verminderen van plastic door gebruik van andere materialen, door duurzamer te leven en door bijvoorbeeld massaal met elkaar te gaan opruimen zoals op 21 september is gedaan. Maar wat nou als het allemaal al te laat is? Stel je voor dat de wereld overstroomt raakt, dat we alleen nog maar op het water kunnen leven en we als een soort Waterworld letterlijk en figuurlijk moeten roeien met de riemen die we hebben. Dat kun je gaan uitproberen in Flotsam!

In Flotsam is de wereld dus onder water en ligt de zee vol met afval. Gelukkig heb je een stadshart en drie inwoners die je de troep uit de zee kunt laten halen, maar dan moet je de troep wel nuttig gaan gebruiken, recycle to the max! Al deze troep gebruik je als grondstoffen voor de uitbreiding van je stad en voor het onderhouden van je inwoners. Je kunt ze natuurlijk niet laten verhongeren of uitdrogen, dus je moet verstandig gaan bouwen. Wat heeft de prioriteit, wat moet je als eerste neerzetten en hoe zorg je ervoor dat je alles nuttig gebruikt. Tijdens gamescom mocht ik de game al even uitproberen en schreef ik erover dat het wel een relaxte game zou gaan worden, je kunt rustig alles opbouwen zonder al te veel consequenties. Maar dat heb ik toch een beetje onderschat, want nu ik de Early Access mocht spelen moest ik toch een paar keer even opnieuw proberen. Ik had nog niet helemaal de juiste tactiek te pakken, maar na een paar keer proberen lijkt alles wat beter te verlopen.

Goed, nu ik dan goed door lijk te hebben hoe ik het recyclen het beste kan aanvliegen kan ik rustig aan steeds verder gaan uitbreiden. In Flotsam beschik je eerst over een stilliggende stad, maar naarmate je het gebied verder kunt verkennen (door bijvoorbeeld een bootje te bouwen) kun je eilanden verkennen. Elk gebied heeft een aantal eilandjes die nog niet helemaal onder water liggen en waar altijd wat te halen valt. In het eerste gebied betekent dat bijvoorbeeld spullen en een zeil waarmee je uiteindelijk naar andere gebieden kunt varen. Je kunt er voor kiezen om het water waar je in drijft helemaal leeg te vissen en te speuren, maar je kunt ook naar het volgende gebied gaan. Ook hierin moet je verstandige keuzes maken en eigenlijk slaat dat natuurlijk wel op het hedendaagse leven. Er wordt van ons verwacht verstandiger om te gaan met de spullen die we kopen, de dingen die we doen, dus Flotsam is daarin eigenlijk niet anders. Wat echter fijn is aan Flotsam is dat je het elke keer weer opnieuw kunt proberen en dat het er bovendien ook nog heerlijk cartoony uit ziet. Ondanks dat de wereld naar de gallemiezen is, is het vrolijk, schijnt de zon altijd en huppelen je inwoners lekker heen en weer door je drijvende stad.

Je kunt bij de aanvang van het spel een taal kiezen en deze kun je elke keer dat je in het hoofdmenu bent gewoon aanpassen. Ook een bestaand spel kan dus van taal wisselen en dat was eigenlijk wel fijn. Ik probeerde namelijk het Nederlands, ook om te kijken of bijvoorbeeld mijn zoon dingen zou kunnen lezen, maar de teksten waren niet helemaal te lezen. De Nederlandse tekst was langer dan het Engelse, waardoor een deel van de zinnen en dus ook de uitleg weg viel. Ook hadden de tekstlabels soms de titel van het bestand in plaats van het item. In het Engels is het overigens goed te lezen en is er niets aan de hand, al zou ik een beetje meer uitleg nog wel prettig vinden, of bijvoorbeeld de mogelijkheid om een tutorial te doorlopen, zodat je de juiste volgorde een beetje onder de knie krijgt. Wat bij mij bijvoorbeeld een uitdaging blijft is de voorraad zoet water op peil houden. Om zoet water te krijgen moet je een gebouw maken wat het zout uit het water filtert en daar heb je brandhout voor nodig. Brandhout krijg je door nat hout te laten drogen en dit dan vervolgens naar een werkplaats te brengen waar ze er brandhout van maken. Dat brandhout moet naar de distilleerder worden gebracht en dan moet er nog iemand het vuurtje onder het water laten branden. Dat kost best veel tijd en energie van mijn inwoners en ik vraag me elke keer af of ik daarin iets niet goed doe, want dit is aan het begin je enige manier om drinkwater te krijgen. Later krijg je wel andere opties en soms vind je ook nog wel eens voorraadje drinkwater.

Wat ik sowieso een beetje omslachtig vind is dat inwoners soms dingen eerst naar een voorraadkamer brengen en daarna pas naar bijvoorbeeld een droogrek. Dit hadden ze dan toch beter gelijk kunnen doen? Ik denk dat de intelligentie van de inwoners misschien daarom nog wel wat beter zou kunnen. Je kunt inwoners prioriteiten geven voor verschillende taken, zoals water ontzouten, vissen, troep uit de zee halen etc. Dit werkt in sommige gevallen heel prettig, want daardoor weet je zeker dat er altijd iemand bezig is met het water en met vis vangen. Maar als je onvoldoende oplet zul je merken dat sommige inwoners net even de verkeerde taken oppakken, dingen die dan net even iets minder belangrijk lijken te zijn. Het water is op en er ligt al een voorraad klaar in de machine, maar daar lopen ze dan eerst nog tien keer voorbij voordat ze eindelijk besluiten om het water in de voorraadkamer. Ik snap dat ik efficiënter kan zijn, maar mijn inwoners kunnen ook nog wel wat efficiënter te werk gaan volgens mij.

Ondanks dat het misschien nog niet helemaal optimaal is (wat ze natuurlijk ook niet beweren gezien de Early Access), irriteren die kleine dingen mij niet en dat komt absoluut mede door de ‘look and feel’ van het spel. Alles lijkt zo gemoedelijk, is vrolijk en kleurrijk en opnieuw beginnen en proberen voelt niet als een straf. De game loopt namelijk best snel, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een game als Anno waar je soms een eeuwigheid lijkt te wachten op een kleine voortgang is het in Flotsam best goed te doen om voortgang te boeken met je dorp. Daardoor is het niet erg als je een keer opnieuw wilt beginnen, want je bent zo weer waar je was (mits je het goed aanpakt natuurlijk). Flotsam heeft (nog) geen einddoel, alleen groter worden en een stabiele stad draaien. Dat maakt het ergens wel relaxt, want je kunt gewoon doen wat je wil en er is geen tijdsdruk, behalve dan de druk om je inwoners in leven te houden. Tijdens mijn gesprek met Dave, de mede-oprichter van Pajama Llama (de makers van de game) gaf hij aan dat dit misschien nog wel komt als spelers hier behoefte aan hebben. Voor nu wilden ze het lekker basic houden en dat is het. Er zijn niet onwijs veel bouwmogelijkheden aan het begin en dat maakt het overzichtelijk en toegankelijk. Ik noemde in de preview al dat het een mooie manier is om kennis te maken met strategie en city building, bijvoorbeeld voor het jongere publiek en die mening heb ik nog steeds. Flotsam is heel toegankelijk voor iedereen, al zou ik dan nog wel wat meer uitleg willen hebben en een beetje meer begeleiding in de vorm van suggesties. De game is dus nu in Early Access uit op Steam en dat betekent dat ze van hun spelers graag horen wat er aangepast en toegevoegd zou kunnen worden aan de game.

Alena’s oordeel
Ik ben een fan, ook al is het nog niet helemaal compleet. Flotsam is vrolijk, speelt lekker, ziet er leuk uit en ondertussen ben je ook nog een nuttig bezig (virtueel dan). De hoop is natuurlijk dat het je ook bewuster maakt in het echte leven, dat we allemaal beter omgaan met de wereld die we hebben en wie weet gaat het Flotsam wel lukken. De game kan nog een oppoetsbeurt gebruiken hier en daar, meer om de schoonheidsfoutjes wat weg te halen. Ook zal er gaande weg meer toegevoegd worden om de game te verbeteren, misschien zelfs wel weersomstandigheden? De basis is wat mij betreft sterk genoeg om verder op te bouwen en ik blijf het zeker spelen om te kijken wat de makers nog meer in petto hebben. Pajama Llama volg je via hun website en natuurlijk diverse social media. Flotsam koop je vanaf 26 september hier op Steam.

+ Cartoony uiterlijk
+ Instap city builder/strategie
+ Toegankelijk