Één van de beste games van 2018 was voor mij toch wel echt Red Dead Redemption 2. Ik heb lang op de game gewacht en natuurlijk toen het uit kwam nauwelijks tijd om het te spelen. Voor zulke dingen moet je tijd maken en dat heb ik ook zeker gedaan. Red Ded Redemption 2 is alles wat ons beloofd werd en meer!

Er is een overval gepleegd in Blackwater en die is behoorlijk mis gegaan, je maakt deel uit van de bende van Dutch van der Linde en jullie slaan op de vlucht. Federale agenten en premiejagers zitten je op de hielen dus de bende moet zich al stelend en vechtend door Amerika bewegen om te overleven. Op de vlucht zijn met een groep mensen zorgt altijd voor interne verdeeldheid en ook jouw bende blijft dit niet bespaard en dus moet de speelbare protagonist, Arthur Morgan, een keuze maken tussen zijn eigen idealen en zijn loyaliteit aan de bende die hem heeft opgevoed. Red Dead Redemption 2 speelt zich af in het Wilde Westen en dus in Amerika. Het is een vervolg op de eerste versie, maar is ook goed los te spelen zou je die overgeslagen hebben. Het leuke is dat het aan het einde van het Wilde Westen tijdperk is en dus de tijd waar op de laatste criminele bendes gejaagd werd. De periode in de geschiedenis waar wetten strenger nageleefd werden en een enorme omslag kwam in manier van leven. Voor het spel betekend het dat als de criminele bendes zich niet overgeven ze worden gedood.

Red Dead Redemption is een grafisch meesterwerk, maar heeft ook nog ontzettend veel content, je zou het verhaal kunnen uitspelen in een uur of 65, maar dan moet je niet te lang stilstaan bij dingen en ook missies niet te vaak overnieuw moeten doen. Ik heb er iets meer dan 100 uur inzitten, maar time well spent! Het is een open wereld en er is zoveel te zien! Het spel zit aan elkaar van spannende missies en “heist” tot emotionele momenten en natuurlijk het is een spel waar de keuzes die je maakt invloed hebben op het vervolg van het spel. Zo kan je kiezen om roekeloos te zijn en iedereen om je heen te vermoorden buiten de missies om, maar het speelt zich af in een tijd met strengere wetten, dus dan ga je wel veel wanted posters zien. Elke personage heeft een eigen verhaal en karakter en eigenschappen, je hebt geen lege personages om je heen en dat geeft het spel zoveel meer diepte en daardoor verlies je jezelf ook helemaal in deze game.

Je hebt de missies van het grote verhaallijn, maar er zijn ook genoeg aanvullende missies, die net zoveel aandacht gekregen hebben in de vormgeving als de hoofdmissies. De opties in het spel zijn een soort van eindeloos en dat maakt dat de controls ingewikkeld kunnen zijn, gewoon omdat je zoveel verschillende dingen kan doen en omdat niet alles altijd uitgelegd wordt. Ik heb het spel een tijd weggelegd en als ik er dan weer in ging duiken was het af en toe wel even zoeken. Je moet af en toe ver reizen op je paard, maar er is een modus die je aan kan zetten waardoor het lijkt alsof je gewoon tv zit te kijken, je blijft dan automatisch de lijn volgen en krijgt een overkoepelende view, dat is een mooie toevoeging. Verder hebben de makers van Red Dead Redemption geprobeerd het spel zo realistisch mogelijk te maken en dat laat zich zien in bijvoorbeeld, dat je na het jagen maar één dier tegelijk kan dragen. Je kan dus jagen, gokken en boodschappen doen als extra bezigheden. Je kunt echt zo diep het spel in gaan als je zelf wilt.

Een groot onderdeel van Red Dead Redemption is natuurlijk de missies en als outlaw moet je dan af en toe, lees eigenlijk altijd, op de vijand schieten. Nu ben ik sowieso geen held met schieten op een console, voor schietspellen kies ik toch altijd de PC, maar ik vond het hier erg lastig om onder de knie te krijgen. Je kunt een lock op je vijand doen en dan schieten, maar dat voelt een beetje als aimbot en te makkelijk. De lock uitzetten maakt het schieten echter heel erg lastig. Je kan niet heel precies een paar centimeter naar rechts of links, waardoor op een klein poppetje schieten erg lastig is. Op een gegeven moment ben ik dus toch maar terug gegaan naar de lock optie. Hiernaast heb je nog de Dead Eye, deze ontwikkel je naarmate de verhaallijn vordert en je bepaalde handelingen doet, zoals eten koken.  komt er op neer dat je de wereld even vertraagd en daardoor kun je preciezer schieten.

Amber haar oordeel:
Rockstar heeft een geweldige game gemaakt die echt aan te raden is voor iedereen die enigszins van het genre houdt. Het is zo mooi vormgegeven, open wereld waar veel te zien is, eindeloze opties om je ervaring completer te maken en een game waar je jezelf helemaal in kan verliezen. Je kunt echt je tijd nemen in het spel en jouw Arthur aan het einde hoeft niet hetzelfde te zijn als die van je vriend, vriendin, familielid of collega.

+ Graphics!
+ Open wereld met veel te ontdekken
+ Uitgewerkte personages