Game Mania bestaat een kwarteeuw. 25 jaar geleden opende het bedrijf haar eerste winkel in Merksem, een district van Antwerpen (BE). Jaren vorderden, nieuwe winkels werden geopend. Maar door de toenemende kracht van digitalisering van games en belangrijke aandeel in e-commerce, heeft Game Mania een nieuwe strategie ontwikkeld en dit omgezet in kansen. Deze kansen hebben ze optimaal benut in hun nieuwe flagship store in Antwerpen.

Internet heeft een grote impact op ons allen. We kopen meer online. Even wat cijfers om wat meer beeld te geven: in het eerste kwartaal van dit jaar hebben we ruim 40(!) miljoen aankopen gedaan. Een groei van 11 procent ten opzichte van 2016 volgens de Nederlandse Thuiswinkel Waarborg (bron). Best veel en naar verwachting zal dit aandeel blijven groeien.
Game Mania heeft dit opgemerkt en zijn daarmee een eigen onderzoek gestart. Dit onderzoek hebben ze aan 4.000 gamers gesteld. Uit het onderzoek blijkt dat de gamers veel waarde hechten aan: product, content, community en experience. Met deze vier aspecten heeft Game Mania de nieuwe winkel geopend. Het moet een ware beleving worden. Vanaf gisteren kijkt Game Mania alleen nog maar naar de toekomst.

“De nieuwe flagship store is een goed voorbeeld van onze vernieuwde strategie. En het is geen alleenstaand proefproject. De plannen voor gelijkaardige stores in België en Nederland zijn heel concreet.” aldus CEO Kris Lenaerts.

Uit het onderzoek van Game Mania blijkt dat gamers sociale wezens zijn. Ze zijn actief op zoek naar een community, gaan naar beurzen en evenementen, organiseren eigen competities of doen graag mee aan cosplay. Dit sociale aspect vinden de respondenten terug bij het bedrijf. En Game Mania wil dit meer gaan doen in hun vernieuwde strategie: dichterbij de doelgroep zijn en meehelpen met het organiseren van evenementen. Zo geeft Kris Lenaerts als voorbeeld dat fans op de Nintendo Night een heel avond lang op hun favoriete console en games konden spelen en beleven. Maar ook andere activiteiten zoals een Mario Kart-toernooi houden, Mario & Luigi-cocktails maken en de nieuwe Nintendo Switch ontdekken.
Om dit alle te kunnen realiseren werkt Game Mania nauw samen met diverse partners. Zo werkt het bedrijf ook samen met Kayzr (het grootste online eSports-platform van Benelux) en LuGus Studios (Belgische ontwikkelaar van games) om deze concepten sterker te maken en dichter bij de gamers te komen.

In de nieuwe flagship store krijgen de evenementen alle ruimte. Dit betekent dat er in de winkel niet bomvolle rekken gevuld met games staan. Want ja, een gamewinkel zonder games is wel heel gek toch? Kris Lenaerts legt uit: “Het aanbod is zelfs nét iets groter geworden, al valt dat niet zo op. Je vindt alles immers via een digitale oplossing. We merkten dat vooral jongere klanten vandaag in onze winkels de voorraad live checken via onze site om zo te beslissen wat ze mee naar huis nemen. Daarop bouwen we verder.
Langzaam aan neemt Game Mania lieverlee afscheid van de rekken vol tastbare games. Al deze lege ruimtes worden gevuld voor andere zaken, zoals relevante merchandise-producten, aangepaste quotes, een graphic muur en een videomuur waarop gamers de laatste nieuwigheden kunnen ontdekken. Naast dat bevat de winkel in Antwerpen ook ‘Save Points’ waarop bezoekers hun toestellen kunnen opladen. Geef toe, een lege batterij is tegenwoordig voor iedereen een nachtmerrie. Wat ook uniek is zijn de twee Gameboxx-units (een directe samenwerkingspartner met Game Mania) waar gamers gezellig kunnen gamen of een spel ontdekken.
Tevens staan de medewerkers niet meer achter de toonbank, maar op de winkelvloer. Deze gepassioneerde gamers wandelen gewoon rond in de winkel en helpen klanten waar nodig. Dit principe is al van toepassing in Zoetermeer. Hieruit kwam naar voren dat klanten makkelijker contact maakten met de medewerkers en dat zij hun eerder konden helpen. Met dit vernieuwde strategie maakt Game Mania zich op voor de toekomst.

Ik zeg: thumbs up! Ik ben heel blij met de vernieuwde strategie van Game Mania. Door de toenemende digitalisering is het al lastiger om contact te maken met de doelgroep. Dus in plaats van meer online te doen, gaan ze de beleving naar de winkels brengen. En hoe? Evenementen organiseren, opzetten van community’s, samenwerken met gamers en partners enzovoorts.
Hoewel Antwerpen niet bij mij naast de deur is, kan ik haast (en mogelijke ook andere gamers) niet wachten dat de Nederlandse Game Mania-winkels ook dit vernieuwde winkelconcept krijgen. Maar gelukkig kunnen we onszelf lekker maken met de foto’s van Antwerpen.

(Afbeeldingen zijn eigendom van Game Mania)

About Wendela

Fan van Legend of Zelda en Pokémon-games. Een grote zwak voor game merchandise.

View all posts by Wendela