Ik hou wel van strategische city-builders, maar ze lijken toch ook allemaal wel op elkaar. Toen ik echter The Wandering Village op Kickstarter voorbij zag komen heeft de game me niet meer losgelaten. Het idee van het bouwen van een stad op de rug van een groot mythisch wezen was eindelijk eens wat anders.

In The Wandering Village leven er mensen op de rug van Onbu, een mytisch dier. Ze zoeken een plek om te overleven, nadat er verspreid over de wereld allerlei giftige gassen en planten zijn ontstaan. Het is jouw taak om ervoor te zorgen dat de inwoners een stad kunnen bouwen op de rug van Onbu, maar ze moeten ook het vertrouwen van Onbu winnen en voor Onbu zorgen. Alleen zo kan de beschaving overleven in deze post-apocalyptische wereld.

Het spel begint met een slapende Onbu en een kleine groep bewoners op zijn rug. Deze bewoners verzamelen voedsel, zoals bessen en paddenstoelen. Ook moet je hout en steen verzamelen om mee te bouwen. Hiermee bouw je in de eerste fase de basis van het dorp, zoals een voorraadhok, een watertank, een boerderij en tenten voor je bewoners om in te slapen. Om meer gebouwen te ontgrendelen moet je een onderzoeksstation bouwen. Hier doe je onderzoek naar nieuwe gebouwen en commando’s voor Onbu. Productieprocessen zijn op zich niet ingewikkeld, maar moest ik wel even goed naar kijken. Productieprocessen moeten goed op elkaar afgestemd zijn, anders heb je onder- of overproductie. Beide is niet heel erg, maar kost natuurlijk onnodige inzet van materiaal of van bewoners.

Als je een nieuw spel begint slaapt Onbu, maar na een tijdje wordt hij wakker en begint hij te lopen. Het is goed om dan vast een goede basis te hebben voor je dorp, want Onbu beweegt zich door verschillende biomen en klimaten heen. Die klimaten hebben invloed op bijvoorbeeld het verbouwen van je voedsel, watervoorraad en de productiviteit van je bewoners. Ook zijn er gebieden waar giftige gassen rondzwerven die niet alleen Onbu, maar ook bewoners ziek kunnen maken. In de gebieden vindt je ook speciale plekken om te verkennen, zoals een mijn voor steen of een oud dorpje waar je wellicht nieuwe bewoners kunt oppikken. Je kunt Onbu proberen te overtuigen om een bepaalde route te kiezen, maar daarvoor moet het vertrouwen eerst voldoende opgebouwd zijn.

Het vertrouwen van Onbu kun je vergroten door hem bijvoorbeeld eten te geven, of te aaien. Je kunt het vertrouwen echter ook beschadigen, bijvoorbeeld door in zijn rug te boren voor grondstoffen. Je moet alles dus goed in balans houden als je wil dat jouw volk en Onbu samen kunnen leven en een symbiotische band opbouwen. De gezondheid van Onbu is erg belangrijk om te kunnen overleven. Er staat een overzicht van de gezondheid van Onbu in beeld, zodat je kunt ingrijpen waar dat nodig is. Het kan nodig zijn om medicijnen toe te dienen of om Onbu te vragen om te gaan slapen op een gunstige plek, maar dat werkt alleen als er voldoende vertrouwen is.

Terwijl Onbu hopelijk gezond en wel de wereld doorkruist is er ook nog een bevolking op zijn rug die het moet overleven. Bewoners krijgen allemaal een functie in de gemeenschap, bijvoorbeeld als Onbu-arts, boer, bakker of houtzager. De taakverdeling kun je een regelen via gebouwen, maar dit lijkt nog niet helemaal te werken. Want het gebeurde me soms dat er meerdere bewoners niets deden, terwijl ze wel iets zouden moeten bouwen of verzamelen. Al deze mensen moeten gevoed worden, dus de verhouding tussen voedselinname en voedselreserves moet kloppen. Als er niet voldoende eten is, zullen je bewoners verhongeren en sterven. Ook heb je steeds meer nodig om je bevolking te onderhouden en om ze blij te maken en te houden. Ze hebben behoefte aan wat meer dan alleen de bessen die je plukt of de tenten die je aan het begin hebt gebouwd.

Je zult dus met de bevolking en ontwikkelingen mee moeten groeien, allemaal terwijl je Onbu goed in de gaten houdt. Zoals je kunt lezen is er veel om rekening mee te houden en afhankelijk van de moeilijkheidsgraad heb je er een behoorlijke taak aan. Ziektes kunnen zich bijvoorbeeld snel verspreiden, waardoor je binnen de kortste keren geen bewoners meer hebt. Ook kan Onbu erg ziek worden van bijvoorbeeld schimmels die zich blijven verspreiden. Als al je bewoners of Onbu dood gaan is het spel ten einde. Dat betekent dat je een goede strategische blik moet hebben, af en toe wat risico’s moet nemen en vooral niet te snel moet gaan. Om dit overzicht te houden zijn er drie verschillende niveaus waarop je speelt: bewoners, Onbu en de wereld. Je zult het meeste op het bewonersniveau spelen, maar Onbu en de wereld zijn niet minder belangrijk.

The Wandering Village is ontwikkeld door Stray Fawn Studio, een gamedeveloper uit Zwisterland. Deze gamestudio bestaat uit een team van tien mensen die allemaal hard werken om hun eigen projecten te verwezenlijken. The Wandering Village is via Kickstarter bij het publiek terecht gekomen en heeft zich vanuit daar flink ontwikkeld. Ik heb meerdere versies van de game mogen spelen en de Early Access versie is alweer zoveel verder dan waar ze zijn gestart. Stray Fawn Studios luistert heel goed naar hun community en zetten hun expertise en passie in om de wensen van de spelers naar de game te brengen.

Alena’s conclusie

The Wandering Village stelt absoluut niet teleur. Het is behoorlijk uitdagend, maar je kunt het ook wat makkelijker maken door bijvoorbeeld in te stellen dat Onbu niet dood kan gaan. Zo kun je het spel op je gemak leren en het steeds een beetje moeilijker maken (als je dat wil natuurlijk). Als je gaat voor een reguliere of een grotere uitdaging moet je echt alert zijn en kun je eigenlijk niet stilzitten (of juist wel). Wat de game soms lastig maakt is de willekeur van de biomen die je tegenkomt. Je kunt namelijk geluk hebben en heel lang geen vervelende dingen tegen komen, waardoor je een goede basis hebt tegen de tijd dat het noodzakelijk is. Maar het kan ook anders lopen, waardoor je direct van alles voor de kiezen krijgt. Dan is Onbu snel dood of ben je al snel al je bevolking kwijt aan ziekte of honger. Dit zou misschien nog iets beter afgesteld kunnen worden. Grafisch ziet de game er goed uit en de verschillende niveaus werken goed. De soundtrack past goed bij de game en geeft goede achtergrond muziek. Overall zit de game dus goed in elkaar en kan ik The Wandering Village dan ook zeker aanraden voor strategische spelers die wel wat nieuws kunnen gebruiken. The Wandering Village is nu beschikbaar in Early Acces op Steam voor €24,99.

+ Game mechanics
+ Origineel
+ Aanpasbare moeilijkheid