Indiegames zijn over het algemeen wat kleinere games, gemaakt door kleinere teams, met kleinere budgetten. Er wordt niet groots reclame voor gemaakt, want dat past in de meeste gevallen niet zo bij het idee dat mensen van ‘indie’ hebben. Maar, wat nou als mensen je idee zo tof vinden, dat iedereen over je game begint te praten en de verwachtingen sky high worden? Het is de ontwikkelaars van het Britse Hello Games overkomen, want zij zijn de bedenkers van No Man’s Sky.

No Man’s Sky is een indiegame die me fascineert door de commotie eromheen en niet eens zozeer om wat je erin kunt doen. Misschien heb jij ook de naam gehoord, maar weet je niet helemaal waarom die heisa is ontstaan. Vandaar dat ik dit artikel schrijf in deze indiemaand. Ten eerste om nog eens de basis van de game uit te leggen voor de mensen die niet 24/7 het gamenieuws checken, en ten tweede omdat een indiegame als No Man’s Sky eigenlijk niet mag ontbreken in onze Female-Gamers indiemaand.

In No Man’s Sky moet je zien te overleven in de ruimte. Je gaat op avontuur op allerlei planeten die ‘procedurally generated’ zijn. Dat wil zeggen dat er geen vast aantal planeten is, maar dat een computer met zijn denkkracht miljoenen planeten kan samenstellen (willekeurig). Het schijnen er meer dan 18 triljoen te zijn, die allemaal hun eigen dieren- en plantensoorten kennen. 18 triljoen, ik kan het niet eens in cijfersu itschrijven, dat is nogal een aantal. Het is overweldigend, en dat is ook een van de vele redenen dat mensen enorm toeleven naar deze game; je kunt hem oneindig spelen en toch steeds op nieuwe locaties komen.

Je bevindingen over een planeet kun je loggen in een atlas, zodat er uiteindelijk een groot logboek ontstaat met informatie over alle planeten die tot dan toe zijn ontdekt. Een ‘boek’ dat voor alle gamers die No Man’s Sky spelen hetzelfde is. En natuurlijk kun je op planeten ook items vinden waarmee je jezelf weer kunt verbeteren. Zo kun je een beter schip kopen, zodat je verder in het melkwegstelsel kunt reizen. En je kunt je coordinaten met vrienden delen, zodat je elkaar nog eens tegenkomt in dat immens grote, virtuele heelal.

Een andere reden dat No Man’s Sky hoge ogen gooit op gamebeurzen (want hij is nog niet uit, de releasedatum is nog onbekend), is het uiterlijk ervan. Het screenshot hieronder laat zien dat het een hele gestileerde game betreft:

IMG_NoMansSky_1

Een plaatje, toch? Je hoeft geen wiskundige te zijn om in te zien dat dit nogal een ambitieus idee is, helemaal als je je realiseert dat de gamestudio erachter slechts uit een paar gasten uit Engeland bestaat, die alleen twee delen van Joe Danger op hun CV hebben. In eerste instantie werkten er 5 mensen aan de game, maar dat aantal is dankzij E3 aanzienlijk groter geworden. Het feit dat No Man’s Sky een van de eerste indiegames was die een belangrijk moment in de presentatie van Sony mocht gebruiken om het publiek meer te laten zien, zegt niet alleen iets over het vertrouwen dat Sony in deze nieuwe PlayStation 4-game (en PC-game) heeft, maar ook genereerde de presentatie zoveel buzz rondom No Man’s Sky, dat de verwachtingen enorm hoog zijn, misschien zelfs onhaalbaar.

Zelf doet de game me denken aan Out There, dat is een spel dat al uit is op de PC en mobiele apparaten. Hierin ben je namelijk ook een soort ontdekkingsreiziger in de ruimte, en moet je allemaal planeten bezoeken waar al dan niet leven is. Je kunt op die planeten dan boren naar bronnen, om bijvoorbeeld je ruimteschip te upgraden of om uberhaupt verder te reizen, want je mag hem dan niet horen pruttelen, een ruimteschip heeft ook benzine nodig.

Out There is een hele leuke game waarana je helemaal verslingerd kunt raken, als je tenminste de dood die bij roguelike games komt kijken aankunt. Ik waardeer de game vooral om het eenzame gevoel dat je ervan krijgt, net alsof je Sandra Bullock in Gravity of Sigourney Weaver in Alien bent. Ik denk dat de kans groot is dat No Man’s  Sky je eenzelfde gevoel zal geven. Een beangstigend en tegelijkertijd rustig gevoel…

[dramatische pauze]

Helaas kunnen we op dit moment niets aangeven over de releasedatum van de game, maar dat is misschien ook maar goed ook; dan heb je nog wat tijd om te sparen voor een upgrade voor je PC, want dat zou best eens van pas kunnen komen tijdens je zwerftocht over die duizendenmiljoenentriljoenen planeten.

 

JennyD

About JennyD

Jenny schrijft graag over games, films en tech. Als ze niet te laat is met op play drukken als haar katten debiel doen, dan is ze in de bioscoop te vinden, cocktails aan het drinken of aan het genieten van een hiphopfeestje.

View all posts by JennyD

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.