Onlangs sprak ik Mike Hergaarden van M2H game studio over hun game Verdun, een FPS multi-player over de slag bij Verdun tijdens de eerste wereldoorlog, lees hieronder het hele interview.

Wie zijn jullie en hoe is jullie bedrijf ontstaan?
Verdun word eigenlijk gemaakt door twee studio’s namelijk M2H en BlackMill games. Maar eigenlijk zijn we maar een basis van 3 man die dit allemaal begonnen zijn. Wij van M2H ben ik zelf en Mike Hergaarden en Mike heeft Jos van BlackMill leren kennen op de Universiteit. Het idee is toen ontstaan dat wij allemaal interesse hadden in games en vooral maken ervan.

Is Verdun de eerste game die jullie ontwikkelen?
Verdun is wel het eerste project waar we beide mee begonnen zijn. Daarnaast heeft BlackMill nog wel gewerkt aan mods en in opdracht aan een game. M2H heeft al veel mobile en web games gereleased.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen een game over Verdun te ontwikkelen?
Het idee om een WW1 themed game te maken komt meer van Jos Hoebe die al van jongs af aan te vinden was in de Verdun regio. Daar heeft hij al veel kunnen leren en interesse op kunnen doen en als je dan een FPS wilt maken was een WW1 thema een logische keuze.

Hebben jullie inspiratie gehaald uit andere games en welke?
Natuurlijk kunnen we niet ontkennen dat er ook beetje naar andere games gekeken is voor inspiratie. Hier kan je dan denken aan games zoals Red Orchestra maar ook juist aan totaal andere soort games zoals Company of Heroes voor het squad systeem. Van alle games proberen we wat goeds te pakken en dit dan in Verdun uit te werken.

Vinden jullie het spannend hoe de reacties op Verdun gaan zijn?
Ja zeker! Tot nu toe gaat het erg goed met al 113.000 copies verkocht en een approval rating op Steam van 88%. Maar nu zitten we natuurlijk nog in Early Access dus echt grote reviews en Metacritic hebben we nog niet gehad dus daar zijn we erg benieuwd naar en of we dit vol kunnen houden.

Verdun is een FPS Multi-player waarom hebben jullie daarvoor gekozen?
Zelf vinden wij het multi-player aspect altijd veel leuker dan de singleplayer omdat het meer uitdaging vergt dan normaal. Een FPS was gewoon iets was ons leuk leek om te maken en het paste ook goed bij WW1.

Hoe groot zijn de mappen?
Dit verschilt erg per map maar over het algemeen zijn ze erg groot. Ze hebben gemiddeld zo een oppervlakte van 70.000 m2 wat dus ongeveer 11 voetbalvelden is. Dit komt vooral eigenlijk omdat de mappen heel diep zijn vanwege het bewegende front in de Frontlines gamemode.

Bij het maken van de mappen hoe hebben jullie ervoor gezorgd dat het zo realistisch mogelijk aanvoelt en het ook lijkt op de omgeving in Verdun?
Onze mappen zijn niet alleen gelimiteerd tot omgeving Verdun maar Verdun is meer een symbool voor het gehele westfront. Dus we hebben ook mappen die meer zuidelijk van Verdun liggen of zelfs in België (Vlaanderen/Flanders). Qua realisme hebben we veel onderzoek gedaan naar de manier hoe loopgraven werden opgebouwd want dit zijn niet zomaar geulen in de grond, overal was overna gedacht. Daarnaast hebben we veel foto materiaal gebruikt om de algehele sfeer en elementen die passen bij die map erin te stoppen. Zo is de map Flanders iconisch om zijn modderige en totaal verwoeste slagveld wat ook goed terug te zien is in de game.

Met welke wapens kunnen de gamers aan de slag?
We hebben momenteel een arsenaal van ongeveer 21 wapens dus dit zijn er teveel om op te noemen. Maar om een paar voorbeelden te noemen kunnen spelers aan de slag met het inroepen van gas en mortier aanvallen, klassieke bolt action rifles met bajonetten, melee wapens zoals een trench club of een schep, oude machine guns en de eerste sub machine gun die in werking werkt gesteld: de MP18. Voor een volledige lijst klik dan op deze link

Kan iedereen deze game spelen?
Iedereen kan de game spelen maar het is wellicht niet voor iedereen weggelegd. In de huidige matches gaat het er hard toe en kan je in het begin moeite hebben om kills te maken. Kogels doen realistische schade dus van 1 kogel kan je al doodgaan. Maar dit betekent dus ook dat andere spelers door jouw kogel snel dood kunnen gaan!

Je kan deze tactiek gebruiken om te winnen…
Een tactiek om te winnen is om echt veel dekking te zoeken en vooral zorgen dat je goed samenwerkt en communiceert met je teamgenoten. Ik zelf ga persoonlijk altijd flanken en eenmaal in de loopgraaf beland kan je ze allemaal pakken.

Wat is de kracht van jullie game?
De kracht van Verdun is denk ik dat het weer eens iets anders is dan de machine guns en space shooters van vandaag. We gaan meer terug naar dat nostalgische gevoel van bolt action rifles en doen dit ook nog eens in een uniek thema en hebben een nieuwe gamemode.

Op welk platform komt jullie game uit en wanneer?
Verdun komt uit op Windows, Mac en Linux in februari. Na de PC release gaan wij verder kijken naar een console variant.

Wat gaat de game kosten?
De game kost op dit moment 19,99 en dit zal waarschijnlijk niet veranderen.

Hoe kunnen mensen nu al aan de slag?
Als je enthousiast bent geworden en de game nu al wilt spelen kan je de Early Access kopen op Steam. Hier word nog aan gewerkt maar dan heb je wel vroegtijdige toegang en als de game gelanceerd is blijf je de game en alle updates houden. Zie hier voor de Steam store via deze link.

Waarom moeten onze lezers volgens jullie Verdun gaan spelen?
Als je van shooters houdt maar wel iets anders wilt is Verdun zeker aan te raden. Verdun is een pittige shooter die je het oude nostalgische bolt action gevoel teruggeeft. Daarnaast bevat Verdun door de Frontlines game mode een goede tactische co-op ervaring om met vrienden te spelen of nieuwe vrienden te maken.

http://youtu.be/fyeVNXmFI_c

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.