Bijna 25 jaar geleden werd Tekken voor het eerst gelanceerd op de originele PlayStation. Nu is het zevende deel op onder andere de PlayStation 4 uit. De Tekken franchise is inmiddels enorm bekend geworden. Er wordt dan ook veel verwacht van dit nieuwe deel Tekken 7. Inmiddels heb ik al een goed beeld gekregen van deze arcade fighter, lees mijn ervaringen verder in deze review.

Story Mode
Geen ander vechtspel doet dingen zoals Tekken. De familie-saga spreidt zich uit over tientallen jaren sinds de beginjaren van de serie. Tekken 7 brengt het allemaal naar een overweldigend en dramatisch einde, met een verhaalmodus die verklaart waarom Heihachi Mishima zo’n vreselijke vader was. Tekken 7 is nog steeds een geweldige vechtgame, het is tevens een van de makkelijkste instap fighters. Hierdoor spreekt deze arcade fighter een groot publiek aan. Want ook voor de pro fighters valt er flink wat uitdaging uit te halen, met de vele en lange combo’s die in de game zitten. Je bent echt pas een pro Tekken speler wanneer je veel vechtcombinaties uit je hoofd weet.

Tekken 7 introduceert een nieuwe soort vechtsysteem, het Rage Arts-system. Wanneer je gezondheid gevaarlijk laag wordt, kun je een speciale combo activeren. Zodra je een rode gloed om je personage heen krijgt kun je door middel van de R1 knop, de Rage Arts combo activeren (zie hier onder in een game opname van mij). Mis je de combo, dan heb je dikke pech want je kunt de Rage Arts maar een keer activeren per ronde. Persoonlijk vind ik dit een nuttige toevoeging, dit kan je soms net op het nippertje naar de overwinning helpen. Ook heb je de mogelijkheid om power crushes te gebruiken tegen je tegenstander. Hiermee kun je de vijand even weer op een afstandje duwen om zelf weer een eventuele combo voor te bereiden.

Treasure mode en Online
Een nieuwe spel modus in Tekken is Treasure mode. Wat ik ervaar als een zeer verslavende spel optie. Je speelt hierin offline matches tegen de computer, elke keer als je wint krijg je een schatkist met daarin Fight Money en items voor je personages. De rondes gaan oneindig door tot je verliest, de gevechten worden uiteraard steeds moeilijker. Als je denkt dat je op een gegeven moment goed genoeg bent, dan is het natuurlijk tijd om online meer uitdaging te zoeken. Je hebt de keuze uit Ranked, Player en Tournaments matches te gaan spelen. Ik heb helaas niet veel online potjes kunnen spelen omdat er veel matchmaking problemen zijn met de game. Misschien maar goed ook voor mijn eigen humeur, want waarschijnlijk word ik grandioos ingemaakt…haha!

Mirjam’s oordeel:
Tekken 7 is de meest uitgebreide en best grafische Tekken ooit. De game biedt je veel spel opties en uitdagingen. Tevens heeft de game een lage instap drempel om zo een grotere groep spelers aan te spreken. Ik denk dan ook dat dit de ideale vechtgame is voor zowel beginners als gevorderden. Eindelijk weten we dan ook, aan het einde van de Story mode, waarom Heihachi Mishima zo slecht was in de vorige delen. De Story mode is niet mega lang maar dat hoeft ook niet in een vechtgame. Van te voren wist ik niet zo goed wat ik moest verwachten op het gebied van vernieuwingen in de game. Tekken 7 overtreft elke verwachting, die ik eigenlijk van te voren kon bedenken. Deze game moet gewoon elke PlayStation bezitter hebben in zijn verzameling. Dit is de meest fantastische fighting game op dit moment! De ideale game om met vrienden op de bank te spelen.

+Treasure mode is erg verslavend
+Zeer uitgebreid en veel personages
+Grafisch erg mooi