We bereiken alweer bijna het einde van de indiemaand, waarin we elke dag tenminste een indiegame onder de loep namen. Vandaag is de beurt aan Nova-111, van de studio Funktronic Labs. Klinkt bekend? Dat kan kloppen, ze zijn namelijk de makers van Collider, Lotus en Kyoto. Ze zijn dol op experimenteren met games, en soms komt daar een volledige grote gamerelease uit. Soms ook niet, zoals bij Robotica en Sunflower. Nova-111 was een geslaagd experiment, maar vinden wij dat ook?

Zoals je wellicht zal verwachten van een experimentele studio, hoef je geen standaard gamemethoden te verwachten in Nova-111. De game pakt dingen net even anders aan en dat is fascinerend. In eerste instantie ben je hakkelig door een soort tunnelsysteem aan het vliegen, waarbij bij elke meter weer een nieuw gedeelte van het level verschijnt. In eerste instantie zoef je daar doorheen. Je moet alleen even een ‘scientist’ oppakken, een klein poppetje dat ergens in het level verstopt is en gered moet worden. Zoek vervolgens de uitgang van het level en je bent klaar.

IMG_Nova111_4

Al gauw komen daar echter twee dingen bij: vijanden die je achtervolgen om je vervolgens aan te vallen, en van jouzelf als gamer het besef dat dit niet alleen een puzzelgame is, maar ook een soort turn-based vechtgame. Dat is erg leuk, want het presenteert zich niet als de standaard turn-based game. Het is niet zo dat je heel lang moet wachten, dat ‘de computer’ nog vanalles moet gaat doen, het is allemaal erg direct.

Wat Nova-111 ook erg aantrekkelijk maakt, is de visuele stijl. Je personage is een soort ruimteschipje en je vecht tegen allerlei rare aliens. Je moet tegen vijanden en blokken aanstoten om ze uit de weg te ruimen, en elk elementje in die wereld, elke steen, elke vijand, complementeert de stijl van de wereld. Er is niets dat uit de toon valt, de hele stijl past.

IMG_Nova111_1

Dit is een game die je heel makkelijk even oppakt, hoewel het jammer is dat je hem niet off-tv kunt spelen. Je kunt gemakkelijk even een leveltje doen, hoewel het later in de game wel grotere levels worden. Die levels hebben geen checkpoints, waardoor je een enorm groot gedeelte opnieuw moet verkennen als je game over gaat. Dat is pijnlijk, en dat is voor mij een van de grootste nadelen aan Nova-111. Juist omdat er zoveel turn-based inzit, en het daarin soms maar net op het nippertje goed gaat, baal je enorm als je dan weer bepaalde gevechten moet doorstaan.

Elke vijand heeft namelijk zo zijn eigen manier van vechten. Het begint gemakkelijk, maar er komen diverse nieuwe ruimtewezens bij die allemaal hun eigen stokpaardjes hebben. Elke keer dat jij verplaatst, verplaatst ook de vijand, en sta je eenmaal recht tegenover elkaar, dan zullen er klappen vallen. Het is aan jou om te bepalen welke vijand je tegenover je hebt, en hoe je zijn aanval het handigst kunt ontwijken. Niet alle dreiging komt overigens van buitenaards leven; er zijn ook puntige stenen die van boven naar beneden komen vallen, en dat doen ze natuurlijk niet vakje voor vakje; laat de steen eenmaal los, dan keilt hij naar beneden.

IMG_Nova111_2

Dat was bij mij vaak een reden om game-over te gaan, want zeker als je net in een soort tikkertje zit met een alien, dan houd je je ogen nu eenmaal niet echt gericht op de omgeving maar op dat beest. En dat was rot, want zoals ik al zei; je wil niet weer helemaal dat hele level opnieuw doorkruisen. Nu is de game niet zo heel erg lang, een uur of vijf, dus kost dat niet meteen een half uur, maar je bent er toch weer een aantal minuten mee zoet en dat voelt als weggegooide tijd als je dat al eerder succesvol doorkruiste.

Je kunt de game wel weer opnieuw spelen als je eenmaal klaar bent, mocht je er heel veel plezier in hebben gehad. Er zijn namelijk verschillende wapens te verzamelen, en natuurlijk zijn er diverse wetenschappers die je wellicht in je eerste playthrough hebt gemist. Ik zou het zelf niet nog een keer spelen, ik was er simpelweg te gefrustreerd mee om steeds opnieuw te beginnen tijdens mijn eerste keer spelen, maar desondanks is Nova-111 zeker een aanrader. Het is fascinerend om diverse gamegenres op zo’n frisse manier bij elkaar te zien komen.

Nova-111 is beschikbaar op de PC, Wii U, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One en PlayStation Vita.

About JennyD

Jenny schrijft graag over games, films en tech. Als ze niet te laat is met op play drukken als haar katten debiel doen, dan is ze in de bioscoop te vinden, cocktails aan het drinken of aan het genieten van een hiphopfeestje.

View all posts by JennyD

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.