Het was de hoogste tijd om weer eens een Indie-game te spelen. In het enorme web aan Indies viel mijn oog op Aspire: Ina’s Tale. We hebben deze game volledig aan de tand gevoeld, of kunnen we niet beter zeggen: de game heeft ons aan de tand gevoeld.

Aspire: Ina’s Tale draait om het meisje Ina. Zij zit gevangen in haar dromen en wil daar uit ontsnappen. Zo eenvoudig is dat niet, Ina zit namelijk gevangen in een nare toren die zich voedt met dromen. Gelukkig wordt ze geholpen door de nodige spirits. Om haar doel te bereiken ontmoet ze interessante karakters, dient ze door diverse obstakels te navigeren, maar bovenal staan er de nodige puzzels te wachten. Deze puzzels vormen toch wel enigszins de leidraad van de game.

Over die puzzels gesproken, ze zijn zo nu en dan behoorlijk pittig. Het gaat er om dat je net even de clue doorhebt. Je hebt diverse elementen die je kunt gebruiken om de puzzelstukken te bewegen om te activeren. Dit moet soms in een bepaalde volgorde. Doordat je zo druk bezig bent met het puzzelen vergeet je eigenlijk de omgeving waarin de game zich afspeelt helemaal tot je te nemen. Toch jammer, want de game is vrij mooi gemaakt.

De diverse levels in deze sidescrolling-puzzel-platformer hebben ieder hun eigen thema. Ina zit vast tussen hoop en verbeelding. Naarmate je de game hebt uitgespeeld – welke overigens niet zo heel veel tijd in beslag neemt, zegge een uur of vier – ontrafel je het “mysterie”.

Zoals gezegd vormen de puzzels de grote leidraad in de game. Ook al zijn ze veel van hetzelfde, ze bouwen zich wel gelijkwaardig op en vergen steeds iets meer nadenkvermogen. Soms is het wat later navigeren met selecteren, maar absoluut hogere wiskunde is niet vereist. Hoewel jonge kinderen gaan niet heel veel puzzelplezier aan de game beleven.

De navigatie spreekt voor zich, lopen, springen en activeren. Meer is er niet nodig om Aspire: Ina’s Tale te voltooien. Het feit dat de game niet al te lang duurt maakt de speelervaring alleen maar prettiger. Wanneer je nog twee uur lang van deze zelfde soort puzzels dient op te lossen is de lol er eigenlijk wel een beetje van af.

Uiteraard hebben we het hier over een kleine Indie-game die je absoluut niet kunt vergelijken met de grotere spelers. Toch de wijze waarop conversaties aangegaan werden waren enigszins teleurstelling, dit had wat hipper en snell gekund. Daarnaast had ik ergens toch het gevoel dat er iets mistte. De conclusie van het verhaal was ineens plots duidelijk waarna ik toch een stuk sneller dan gedacht al bij de eindstreep was.

Linn’s conclusie:
Aspire: Ina’s Tale van Untold Tales is een verhaal dat absoluut vertelt dient te worden. Wanneer je hem in de aanbieding spot is het zeker een aanrader om even twee daagjes plezier van te hebben. Tel hier de mooi grafische omgevingen en een interessant verhaal bij op en je hebt voor even een leuke Indie-game in handen. Korte game, korte review, maar wel één die ik toch zeker weer op mijn game-CV kan aanvinken.

+ Niet te lang
+ Mooi verhaal

– Lijkt wat te missen