De Steam Holiday Sale 2014 loopt tot 2 januari. Voor PC games met megakorting ben je hier dus weer aan het goede adres. Wat voor games vind je zoal in de sale? Ik licht er een paar voor jullie uit. Ditmaal: Octodad: Dadliest Catch.

Octodad: Dadliest Catch is uiteraard geen nieuwe game (januari 2014), maar wel een hele aparte. Het is een vervolg op de game Octodad! (2010) en volgt het verhaal van een vader die eigenlijk een octopus is en dit probeert geheim te houden voor zijn gezin. Hoe een octopus met een vrouw van het menselijk ras twee mensen kinderen heeft gekregen? Ik denk niet dat ik de details wil weten.

img_Octodad_Dadliest_5

De hele game bestuur je met alleen maar je muis. Je beweegt je wiebelige ”octopusbenen” door iedere keer je linkermuisknop in te drukken voor linkerbeen en je rechtermuisknop in te drukken om je rechterbeen te bewegen. Ik kan je alvast verklappen dat lopen als octopus niet gemakkelijk is en dat is dan ook de hele grap aan de game. Je kunt ook dingen oppakken door je muiswiel in te drukken en daarna weer met je muisknoppen objecten aan je tentakels vast te plakken of mee te nemen. Wanneer je een object vastgepakt hebt kun je weer je muiswiel indrukken en gaan lopen met het object.

img_Octodad_Dadliest_2

Octodad: Dadliest Catch begint bij de bruiloft van Octodad en Scarlet. Het is jouw taak om je aan te kleden en je een weg naar je toekomstige vrouw te vinden. Dat is nog niet zo gemakkelijk gezien je onder andere tussen mooie potten met bloemen door moet om bij Scarlet te komen. Die wiebelende tentakelbenen zijn dan echt een ergernis. De game maakt het je soms nog moeilijker om te lopen met gladde vloeren en rondslingerende bananen.

Het is niet gemakkelijk om een undercover octopus te zijn. Daarom bestaat de game eigenlijk voornamelijk uit taken die je in het dagelijks leven heel normaal vind. Koffie zetten, je kinderen te eten geven, grasmaaien, een roltrap oplopen terwijl hij de andere kant op draait. Bij de meeste dingen krijg je na een tijdje wel de smaak te pakken. Ik moet zeggen dat de omgekeerde roltrap mij serieus een ragequit bezorgd heeft, dus echt gemakkelijk word het nooit. Overigens kan Octodad niet praten, maar zijn kinderen en Scarlet verstaan zijn geblubber prima.

img_Octodad_Dadliest_3

Je vrouw Scarlet lijkt het een leuk idee om samen met je kinderen Tommy en Stacy naar het aquarium te gaan. Voor jou als octopus is dit uiteraard een gruwel maar, je wilt je gezin niet teleurstellen en gaat toch maar mee. Eenmaal daar kom je weer voor nieuwe obstakels te staan. Het aquarium personeel vind je maar uiterst verdacht en je moet ze dan ook zien te omzeilen. Daarnaast is er een terugkerende buurman die je door heeft en weet dat je niet zomaar een vader bent. Hij probeert je dan ook op verschillende momenten in de game uit de weg te ruimen. Wees dus op je hoede! Of al die zorgen nog niet genoeg zijn, begint Scarlet ook nog aan je identiteit te twijfelen…

img_Octodad_Dadliest_4

Octodad: Dadliest Catch is een hele originele en grappige game. De besturing is lastig maar dat maakt het juist ook erg leuk. Eigenlijk is het niet eens de besturing die het je lastig maakt, het zijn meer je all-over-the-place-tentakels die het je leven moeilijk maken. De game heeft ook nog een co-op functie en je kunt in de game stropdassen verzamelen. Octodad: Dadliest Catch is nu met de Steam Holiday Sale met 50% korting verkrijgbaar tot 2 januari, van €13,99 voor €6,99.

img_Boxart_Octodad_BoxartHeathers Score:

Gameplay: 9/10
Levensduur: 7/10