War Hospital is een strategie- en managementgame dat ontwikkeld is door de Poolse studio Brave Lamb, in samenwerking met het Imperial War Museum in Londen. De game speelt zich af in een fictief stadje in Noord-Frankrijk en het is aan de speler de taak om zoveel mogelijk levens te redden, met behulp van schaarse bronnen. Morele principes worden op de proef gesteld en je zult rekening moeten houden met de werkelijkheid, maar ook emotionele factoren.

Gedurende het spel zullen er allerlei soorten gewonde patiënten naar jouw ziekenhuis worden gebracht, maar niet iedereen kan worden genezen. Het is aan de speler de moeilijke taak om hier de juiste beslissing over te maken en na te gaan of het het waard is om tijd en manschappen te steken in een patiënt die de operatie waarschijnlijk toch niet zal overleven. Klinkt hard, maar vergeet niet dat jouw personeel constant onder druk staat en na een aantal intensieve operaties al snel op instorten staan. Je zult hier dus een balans in moeten vinden als speler en ook moet je constant micro managen. Hetzelfde geldt voor het produceren van grondstoffen (zoals medische benodigdheden) en voedsel. Je moet constant in de gaten houden of er wel genoeg binnenkomt – een tekort is namelijk funest voor het behandelen van patiënten. Via de trein kan je overigens nieuw personeel inhuren en grondstoffen kopen, mits je hier genoeg valuta voor hebt.

Tijdens de operaties kan er ook nog wel eens misgaan en moet de speler ingrijpen, om vervolgens een keuze in behandeling te maken. Afhankelijk van hoe ver jouw ziekenhuis is geüpgraded, kun je soms hulpmiddelen (zoals een X-ray) inzetten om bijvoorbeeld verdwaalde kogels op te sporen die de operatie dwars zitten.

Patiënten die genezen zijn, kunnen weer terug de loopgraven ingestuurd worden, om zo jouw verdediging weer op te bouwen. Hiermee moet je rekening houden met de rang van de soldaat, hoe hoger deze is, hoe beter jouw verdediging wordt natuurlijk. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om de patiënt naar het hoofdkwartier te sturen, waardoor je meer grondstoffen krijgt om jouw ziekenhuis te upgraden. Wil je echter moraal een opkikker geven, dan is het ook mogelijk om de genezen patiënt te ontslaan en naar huis te sturen.

De boodschap van de game is duidelijk, oorlog is vreselijk en daar wordt de speler af en toe mee geconfronteerd, door bijvoorbeeld binnenkomende radioberichten.

Helaas begint de game al snel eentonig te worden. Ondanks dat het micro managen de speler bezighoudt, is het constant hetzelfde riedeltje. Dan loopt de Casualty Clearing Station weer over met patiënten, omdat je – vooral in het begin – niet genoeg personeel hebt om de overspannen dokters af te lossen. Hierdoor voelt het spel al snel als een ‘moetje’ aan en echt voor je plezier spelen is er dan niet bij. Helemaal als het moraal zodanig laag is dat het bijna onmogelijk is om deze weer op te krikken.

De user interface lijkt op eerste blik wat overweldigend, veel opties en menuutjes zijn verstopt onder dropdownmenu’s, maar als je hier eenmaal gewend bent geraakt, is het best te doen. Heel handig vind ik de interface niet, helemaal als je snel moet schakelen en je personeel in de gaten moet houden, kost het aardig wat onnodig geklik om bij het juiste overzicht te raken.

Op grafisch vlak ziet de game er echt prima uit, de grauwe stijl past bij de setting waarin de game zich afspeelt en zet de toon. De gebouwen zijn mooi weergegeven en ook de tussenfilmpjes zien er fraai uit. Laatstgenoemde zijn in een net wat andere stijl vormgegeven en hebben een meer getekende look.

Naast het voeren van de oorlog en het opereren van de patiënten, kun je ook scouts inhuren en eropuit sturen om de omgeving te ontdekken. Dit levert soms nieuwe grondstoffen op en ook daar zal je bepaalde scenario’s tegenkomen waarbij je een moeilijke keuze moet maken. Zie het als een soort miniquests. Jammer is wel dat dit gedeelte van de game niet helemaal lijkt te zijn uitgewerkt, zou leuk zijn als je nog meer kon ontdekken – nu voelt het wat beperkt.

Er zit zeker potentie in War Hospital en ik denk dat met wat updates en uitbreidingen hier en daar, het een heel gave strategiegame kan worden. Voor nu schiet de game helaas wat te kort om echt uit te blinken, maar desondanks heb ik me prima vermaakt tijdens het stressen door. De game biedt in ieder geval aardig wat uitdaging en zal goed liggen bij liefhebbers van games als Frostpunk.

+ Graphics
+ Goede boodschap
+ Managen van personeel