De laatste dag van gamescom zit er weer op en terwijl de meesten van ons zich al weer verheugen op het volgende evenement kijken we nog even terug naar de afgelopen week.

De beursvloer was dit jaar groter dan ooit met dus ook ontzettend veel te verkennen. Een deel daarvan bestaat natuurlijk uit zakelijke stands, dus voor de reguliere bezoeker is er iets minder, maar nog steeds voldoende. Vele games die tijdens Opening Night Live voorbij kwamen (Warhammer Age of Sigmar: Realms of Ruin, Black Myth: Wukong en Sonic Superstars) hadden een grote stand waar de games te spelen waren. De rijen waren op de pers en media dag al lang, dus kun je nagaan hoe lang je stond te wachten op de reguliere dagen! Maar goed, als je ergens heel erg naar uit kijkt, dan is dat het wel waard. Er waren zelfs mensen die visstoeltjes meehadden om te kunnen zitten in de rij.

Een game die ik zelf niet echt had verwacht, maar wel speelbaar was, was Park Beyond. Heel eerlijk gezegd vond ik die wel wat tegenvallen. Voor de korte tijd die je hebt om het uit te proberen vond ik het menu wat onduidelijk en de tutorial waar ik doorheen liep (ik pakte het op waar iemand het had achtergelaten) was niet heel soepel. Ik vraag me ook ernstig af of deze game successen gaat boeken. Ietwat teleurstellend was ook de Xbox stand. Ze pakken groots uit qua oppervlakte, maar er was weinig bijzonders of nieuws te zien. Naast videogames waren er natuurlijk ook Trading Card Games, zoals Disney Lorcana, kon je merchandise kopen en waren er speciale hallen voor familievermaak met bijvoorbeeld Just Dance dansvloeren.

Misschien wel de populairste game voor deze editie was natuurlijk Starfield. Er werd al een en ander gedeeld tijdens Opening Night Live en op de beursvloer kon je in de rij gaan staan voor een ca. 15 minuten durende gameplay video. Tot nu toe ben ik nog niet echt overtuigd. Het ziet er natuurlijk heel vet uit, daar ligt het zeker niet aan. Maar zo vernieuwend als dat het zou zijn, dat vind ik nog niet. Bovendien lijkt het op een erg overweldigende game met ontzettend veel opties. Misschien te veel als je nog wat nieuw bent binnen dit genre.

Dan even naar wat ik zelf altijd het leukste vind, de kleinere developers en games. Een van die games is Echo of the Waves van Oneira games. De game is een mengeling van handgeschilderde tekeningen en digitale art. Het draait om Zephyr, die met een fluit op zoek gaat naar een opvolger als onderdeel van eeuwenoude rituelen. De game is een soort puzzelavontuur en speelde heerlijk. Het was echt jammer dat ik niet gewoon kon blijven zitten. Ze hebben nog geen exacte releasedatum, maar ze konden mij vertellen dat 2024 moet lukken. Om de hoek van Echo of the Waves stond een heerlijk relaxte game, Pocket Oasis. In Pocket Oasis heb je een groot en leeg balkon midden in een grote stad, die je graag wat groener wil maken. Er is geen concreet doel in het spel, behalve het balkon zo in te richten zoals jij het wil. Developer knit’n’purl game studio gaf aan dat er waarschijnlijk ook sociale functies bij komen, zodat je op het balkon van een ander kan kijken en ze complimenten kan geven en mogelijk een leaderboard voor het geval je wat competitie wil. Verder is de game helemaal vrij om in te vullen zoals jij dit wil. Wat ook tof is, is dat je een balkon in verschillende grote bestaande steden kunt hebben en dat het klimaat ook passend is bij de stad. En, het is allemaal getekend!

Een andere sociale omgeving die eraan zit te komen is Club Koala. Club Koala is een omgeving waar iedereen zich veilig moet kunnen voelen. Je kunt er alleen zijn, of met vrienden, maar er is altijd een AI NPC aanwezig die suggesties doet voor activiteiten op basis van hoe het met je gaat. Deze NPC zou  moeten reageren op een manier die passend is bij wat jij zegt. Vertel je bijvoorbeeld dat je een slechte dag hebt gehad op school of op het werk, dan zal de NPC daar steunend op reageren en je een activiteit voorstellen die je op kan vrolijken. Doordat de game zich steeds aanpast zou het voor iedereen een unieke ervaring moeten worden. De game wordt ontwikkeld door Play For Fun studio en ze willen dat de game voor iedereen toegankelijk is. De game ziet er misschien wat kinderlijk uit, maar is bedoeld voor een breed publiek van alle leeftijden. Ik ben benieuwd wat de inzet van AI gaat betekenen voor de gamewereld en of het ook het gewenste effect heeft.

Tot slot wil ik nog even heel kort over de Netherlands Pavilion melden dat er wat tofs aan komt, maar dat ik daar nog niets over mag zeggen. Binnenkort meer, dus houd de website en onze socials in de gaten! Mocht je gamescom hebben gemist, dan is er op de officiƫle site en het YouTube kanaal nog van alles terug te kijken. Langzaam krijg gamescom andere vormen, net als alle andere grote game events. E3 is zelfs niet doorgegaan dit jaar, omdat veel grote bedrijven er toch voor kiezen om nieuws zelf naar buiten te brengen. Toch denk ik dat gamescom nog een hele fijne plek is voor gamers om samen te komen, te gamen en te beleven. Voor jong en oud is er zo ontzettend veel te zien en te doen dat ik me niet kan voorstellen dat het evenement niet genoeg bezoekers kan trekken. Ik kijk in ieder geval al weer uit naar volgend jaar!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.