Phase 5 van de Marvel Cinematic Universe (MCU) is eindelijk aangebroken en hoe! Op 15 maart ging Ant-Man and the Wasp: Quantumania in première in Nederland. We weten natuurlijk vanuit de trailer dat Kang the Conqueror de nieuwe villain gaat zijn, maar gaat deze film dan ook al dingen aan elkaar verbinden? Let op: deze review bevat mogelijk spoilers.

De film pakt de draad op na alle gebeurtenissen van End Game. We zien Scott Lang (a.k.a. Ant-Man) vrolijk over straat lopen terwijl hij de narratief verzorgt, wat uiteindelijk de tekst uit zijn boek blijkt te zijn. Zijn boodschap “Look out for the little guy” zullen we vast nog terugzien. De intro zet wel een beetje de toon voor de humor in deze film, die is zoals we kennen van de Ant-Man films. Cassie is inmiddels groot en wil graag in de voetsporen van haar vader treden. Ze wil opkomen voor de mensen die door de blip (tijdens Infinity War/End Game) hun huis en nog veel meer zijn kwijt geraakt. De overheid doet namelijk onvoldoende om voor hen te zorgen en dat vindt Cassie niet okay.

Behalve activiste is ze ook bezig geweest met de wetenschap en heeft ze samen met opa Hank Pym en Hope van Dyne een apparaat ontwikkeld wat functioneert als een soort microscoop voor de quantumrealm. Als ze dit laten zien aan Scott en Janet van Dyne (moeder van Hope) zijn de meningen verdeeld. Scott is natuurlijk apetrots, Janet is er wat huiverig voor. Janet deelt echter niets over haar ervaringen in de quantumrealm, want ze wil graag in het nu leven. De ervaringen van Janet blijken echter traumatisch, want zodra ze hoort dat het een signaal naar de quantumrealm stuurt zet ze het direct uit. Na wat verbaasde reacties van de anderen komt het signaal ineens terug en wordt iedereen de quantumrealm ingezogen. Aiaiai…

Goed, dit zat natuurlijk ook wel in de trailers, tot dan toe zag ik nog niets nieuws. Maar vanaf het moment dat ze de quantumrealm in gaan, wat vrij snel aan het begin van de film is, voel ik de nieuwsgierigheid, het enthousiasme en de spanning. Wat gaat de film brengen? Voldoet het aan mijn verwachtingen? Hoe reageren alle mensen in de bioscoopzaal? Doordat de film zich voor zo’n 80% in de quantumrealm afspeelt is er veel, erg veel CGI. CGI kan nog wel eens tegenvallen, maar ik vond het wel tof. Vooral de achtergronden waren echt hypnotiserend van tijd tot tijd. Ik vond de momenten dat we personages in miniatuur over de grond zien rennen wel wat vreemd. Het leek niet helemaal te kloppen, maar dat kan ook komen door de 3D versie (wat voor mij echt niet had gehoeven, maar er waren geen normale voorstellingen waar ik heen kon).

In de quantumrealm maken we ook kennis met verschillende strijders en waar ik heel blij van werd is dat dit geen bekende Hollywood sterren waren. Dat maakt het voor mij altijd veel geloofwaardiger, want op een gegeven moment zie je toch steeds dezelfde personen terugkeren als specifieke types. Dat was in dit geval dus niet zo en de personages voegden zeker wel wat toe en waren ze onderdeel van het grote verhaal, al voelde het ergens ook wat als opvuller van tijd tot tijd.

Dan even over de villain, want we weten natuurlijk allemaal dat Kang the Conqueror, gespeeld door Jonathan Majors, zijn opwachting maakt. Dat maakt dat iedereen (inclusief mijzelf) op het puntje van de stoel zit tot dit moment eindelijk gebeurt. Jonathan Majors zet Kang echt direct op de juiste manier op de kaart. Ik vind hem erg intimiderend en meerdere keren tijdens de film veranderde ik van mening over zijn intenties. We hadden hem natuurlijk al in Loki voorbij zien komen en zoals je hem daar ziet, zo is hij hier ook. Enerzijds komt hij over als sympathiek, hopend op een goed einde. Anderzijds voel je de kwade intenties en de wanhoop om alles te doen wat nodig is om dit einde te bereiken. We gaan natuurlijk nog meer van hem zien, want er is al een Avengers: The Kang Dynasty aangekondigd.

De dialoog van deze film laat wat te wensen over. Waar ik de dialoog af en toe heel sterk vindt, is de dialoog af en toe ook wat zwak. Vooral Cassie lijkt nog echt haar positie te moeten vinden in de MCU en komt af en toe nog niet helemaal uit de verf. Wel noemt ze natuurlijk nog de zin van Scott: “Look out for the little guy”. De humor van Paul Rudd straalt er natuurlijk weer van af en is heerlijk droog, wat zorgt voor de komische noot van deze film. Ook zien we een oude bekende voorbij komen die voor wat interessante, absurdistische en humoristische momenten zorgt. Overigens heeft Michael Douglas ook een sterke komische timing! Het voelde af en toe alsof de anderen moesten meeliften op de komische timing van Douglas en met name Rudd. De diagloog van Kang is overigens wel echt sterk, mede dankzij Jonathan Majors die Kang echt fantastisch goed weet neer te zetten.

Alena’s conclusie

De film is zeker niet zo sterk als de eerdere Ant-Man films, maar toch vond ik hem heel tof. Wat ik veel lees en hoor is dat mensen bijna alles na End Game teleurstellend vinden, dat het bergafwaarts gaat. Zelf probeer ik het zo min mogelijk met voorgangers te vergelijken, want ze beginnen ten slotte aan een nieuwe verhaallijn. Alles moet nog samen komen, personages moeten nog een positie vinden en het publiek vindt vervolgens dat ze aan hun voorgangers moeten tippen. Dat zijn nogal wat schoenen om te vullen, dus ik vraag me af of je dit ooit kunt doen en moet willen doen. Op Rotten Tomatoes scoort de film 48% van de critici en 84% van het publiek. Een behoorlijk verschil en ik ben het eens met de mening van het publiek. Dus om dan nog even terug te komen op de vragen die ik eerder in dit artikel stelde:

Wat gaat de film brengen? Een hoop plezier, humor, avontuur en een hele sterke villiain.
Voldoet het aan mijn verwachtingen? Absoluut, ik heb me geen moment verveeld en wil eigenlijk nog wel een keer naar de bioscoop om hem te zien (maar dan niet in 3D…).
Hoe reageren alle mensen in de bioscoopzaal? Die waren voor het overgrote deel net zo enthousiast als ik en waren druk aan het napraten tijdens de credits.
Gaat deze film dan ook al dingen aan elkaar verbinden? Er worden zeker wel wat verwijzingen gemaakt naar eerdere gebeurtenissen, maar die zijn nog vrij subtiel.

Mijn advies: ga hem zeker in de bios zien, want hij is echt niet zo slecht als de critici doen overkomen. Ik vond hem namelijk heel tof! En als je dan gaat, vergeet niet te blijven zitten tot de mid-credits scene en end-credits scene, want dat is het zeker waard! Ant-Man and the Wasp: Quantumania draait nu in de bioscoop.