Buzz, wat heb ik daar persoonlijk een fantastische tijd mee beleefd. Verslaafd was ik aan het trivia-spel waarbij je op de welbekende Buzzers dient te drukken. Helaas gaan we alweer terug naar het PS3-tijdperk met deze bekende game en er is nooit een waardige opvolger verschenen. Zal Trivial Pursuit Live! 2 hier verandering in gaan brengen? Je leest het in deze review!

Kennisknobbel aan! Kies je personage en quizzen maar! Het uiteindelijke doel: 6 triviantjes verzamelen en Trivial Pursuit Live! 2 winnen! Gelukkig hoef je hiervoor niet over een bord heen te lopen en / of 6 verschillende triviantjes te verzamelen, maar speel je lekker digitaal met je vrienden, tegen de voorgeprogrammeerde tegenstanders of online. Dat laatste hebben wij echter niet uitgeprobeerd vanwege een gebrek aan een online abonnement.

Er zijn zes verschillende categorieën aan vragen, te weten: Sport, Geschiedenis, Flora & Fauna, Kunst en Literatuur, Film & Entertainment en Aardrijkskunde. Van de categorie Sport heb ik persoonlijk totaal geen kaas gegeten en Aardrijkskunde zou ook een behoorlijke opfriscursus kunnen gebruiken, maar we worden geholpen door multiple choice-vragen, dit scheelt al een berg. Allereerst kies je er voor om solo te spelen, met meerdere vrienden aanwezig betekent dit ieder voor zich, of in teamverband met koppels. Heb je niet de beschikking over meerdere controllers? Dan dien je de controller door te geven aan de actieve speler.

Nadat je je personage gekozen en naar wens aangekleed hebt kan de show van start gaan. Om maar meteen met de deur in huis te vallen, als je speelt kun je vele items vrijspelen waarmee je je personages steeds anders kunt aankleden of extra accessoires kunt geven. Win bijvoorbeeld 3 potjes met personage X of Y of beantwoord 25 of 100 vragen in de diverse categorieën juist. In het begin vliegen de beloningen je om de oren, maar naarmate je verder speelt wordt het toch een iets lastigere opgave. Uiteraard wil je alle beloningen vrijgespeeld hebben, of eigenlijk: je wilt alle prestaties bereikt hebben. Je hoeft hier in ieder geval geen rare fratsen voor uit te halen, behalve dan op regelmatige basis een potje te spelen, of 2, of 3.

Tijd voor een potje Trivial Pursuit Live! 2! Je start met een standaard vragenronde in de klassieke modus. In deze ronde worden er vragen in diverse categorieën op je afgevuurd die je dient te beantwoorden. Een juist antwoord levert je punten op en heb je voldoende punten gescoord dan wordt je beloond met een triviantje. Hoe moeilijk kan het zijn? De daarop volgende ronde of rondes, dit is afhankelijk van of je drie of vijf rondes hebt gekozen, worden middels een rad bepaald. Bijvoorbeeld een ronde waarbij je het best passende antwoord dient te kiezen uit meerdere opties of een ronde waarin er meerdere antwoorden juist zijn. Geef je zo’n goed antwoord mag je nog een antwoord geven totdat je het fout hebt of totdat alle juiste antwoorden zijn geraden. De eindronde is ook steeds hetzelfde en gaat als een soort afvalrace waarbij er wel heel makkelijk triviantjes te scoren valt, mits je natuurlijk steeds het juiste antwoord weet. Er verschijnt een soort van stelling waarbij er twee antwoordopties zijn, kies steeds de juiste van de twee. Ben je als laatste over dan scoor jij het triviantje.

Linn’s Conclusie:
Trivial Pursuit Live! 2 redt het absoluut niet bij de quizz-klassieker Buzz, maar doet zeker een goede poging. Ben je eenmaal aan het quizzen geslagen blijft het vaak niet bij één potje, maar denk je continue vooruit nog eentje dan en je bent zo gerust twee uurtjes verder.

Er is ook gedacht aan jongere spelers met normale vragen of familie-vriendelijke vragen, maar je kunt je hierbij afvragen of dat deze het Engels al dermate onder de knie hebben om het spel vlotjes te kunnen spelen. Een extra leuke toevoeging zijn de diverse rondes, iedere keer hoop je weer dat je de ronde krijgt waarbij je uit 16 vakjes kunt kiezen waarbij zoveel mogelijk juiste antwoorden dient te vinden. In ieder geval biedt de game voor quiz-fanaten voldoende uitdaging en wil je real-life tegen mensen spelen zonder vriendin thuis? In dat geval zit je gebakken met de online modus. Toch hoop ik stiekem wel dat er extra updates of uitbreidingen komen met meer vragen en ook voor een optie in het Nederlands te kunnen spelen.

+ Quizzen
+ Nieuwe weetjes leren
+ Veel om te unlocken