Het is eindelijk zover! Na lang wachten, kunnen we met de uitbreiding Return To Jurassic Park eindelijk terugkeren naar het iconische park, waarmee velen van ons zijn opgegroeid. Destijds hebben wij het basisspel, Jurassic World Evolution, beoordeeld met een prachtig cijfer. Kan deze spiksplinternieuwe uitbreiding hieraan tippen en voegt het genoeg nieuwe content toe om de game interessant te houden? Lees het in deze review!

Oude bekenden, nieuwe opdrachten

Return To Jurassic Park is de nieuwe uitbreiding voor de parkbuilder Jurassic World Evolution. Zoals de titel al doet suggereren, gaan we terug naar het park waarmee het allemaal mee begon: Jurassic Park. En wat een genot is dat! Return To Jurassic Park staat in eerste instantie los van de basisgame en je landt per helikopter op het inmiddels wel bekende Isla Nublar, waar John Hammond destijds zijn Jurassic Park heeft gebouwd (en “spared no expense!”). Na eenmaal geland te zijn, wordt al snel duidelijk dat het park er niet zo meer bijligt als vroeger; de dino’s lopen rond, de velociraptors terroriseren de boel en verder staan er nog wat restanten van het oude park. Het is aan jou om het park opnieuw op te bouwen en de restanten die er nog staan te restaureren. Dit doe je natuurlijk niet alleen. Oude bekenden als John Hammond, Dr. Ian Malcolm, Dr. Alan Grant en Dr. Ellie Sattler staan aan jouw zijde en helpen je het park te herbouwen, door middel van het geven van opdrachten. Op John Hammond na, zijn alle personages ingesproken door de acteurs die de desbetreffende personages speelden in de originele Jurassic Park-films. Dr. Ian Malcolm, ingesproken door Jeff Goldblum, was al eerder te horen in Jurassic World Evolution, maar Dr. Alan Grant (Sam Neill) en Dr. Ellie Sattler (Laura Dern) maken hun debuut in Return To Jurassic Park. Een leuk detail ook is dat zelfs Mr. DNA in aanwezig is in de game. Nostalgie alom!

De interacties met deze personages is ook een stuk leuker en meer verhalend dan in het basisspel.

Jurassic World vs Jurassic Park

Naast de nieuwe campaign, die toegevoegd wordt door Return To Jurassic Park, is het ook mogelijk om een sandbox game te starten in de Jurassic Park Era. Net zoals in Jurassic World Evolution, kun je hier helemaal losgaan met een ongelimiteerd budget, alleen heb je hier de gebouwen uit Jurassic Park tot je beschikking en de bijbehorende spelmechanieken. Het is alleen helaas niet mogelijk om de gebouwen en technologie van Jurassic World Evolution met Jurassic Park te combineren. Je zult dus een keuze moeten maken tussen de twee.

Het verschil tussen deze twee era’s, is dat de gebouwen net op een andere manier werken. Daar waar in je in Jurassic World Evolution apart een Expedition Center moest bouwen, om nieuwe fossielen op te kunnen graven, zit deze in de Jurassic Park era verwerkt in het iconische Visitor Center uit de gelijknamige film. Hetzelfde geldt voor het Research Center; ook deze kun je vinden in het Visitor Center. Vanuit hier kun je nieuwe upgrades, gebouwen en meer onderzoeken, zoals je dat gewend bent met de Research Centers uit Jurassic World Evolution.

Je zult in de Jurassic Park era ook gebruik moeten maken van Isla Sorna, ofwel Site B. Hier broed je de dinosaurussen en zorg je ervoor dat deze in topconditie zijn. Vervolgens gebruik je de landingsplaats op Isla Nublar om de dino’s naar het daadwerkelijke park te verplaatsen. Anders dus dan je gewend bent in het basisspel, waarbij je in het park zelf Creation Labs moet bouwen.

Uiteraard zul je ook moeten blijven letten op de tevredenheid van zowel je gasten als dinosaurussen. Helemaal laatstgenoemde; je wilt immers niet dat een ontevreden dino losbreekt en je gasten opslokt.

Indrukwekkende volières en iconische dino’s

De nieuwe uitbreiding brengt uiteraard ook nieuwe dino’s met zich mee. Of eerder gezegd, nieuwe “oude” dino’s. Vliegende dinosaurussen zoals de Pteranodon, kunnen in deze uitbreiding eindelijk worden gebroed en het in het park worden gehouden. Deze toevoeging brengt ook een nieuwe soort omheining met zich mee; de Pteranodon moeten in een volière worden geplaatst. En wat een indrukwekkend beeld is dat! Een prachtige dome, die al snel het middelpunt van je park wordt, waarin bezoekers door middel van een trappenstelsel kunnen rondwandelen en de Pteranodon van dichterbij te bekijken. Een andere dinosaurussoort die is toegevoegd, is de Compsognathus, beter bekend als Compies, ofwel de kleine ettertjes. Met deze toevoeging ziet het er naar uit dat elke dinosaurus die ooit in de Jurassic Park-films voorbij is gekomen, ook in de game aanwezig is. De Jurassic World-films staan hier dus buiten, maar ik hoop op enig moment ook een Mosasaurus in mijn park te mogen verwelkomen.

Daarnaast is het uiterlijk van een aantal iconische dinosaurussen, die al in het basisspel aanwezig waren, voorzien van wat aanpassingen. Hierdoor zien de dinosaurussen er meer uit zoals we ze in de films gewend zijn; ze zijn allemaal voorzien van een zogenaamde “1993 Pattern”. Zo is bijvoorbeeld het model van de T-Rex wat robuuster, voorzien van een subtiele aanpassing in kaaklijn en heeft ze een andere texture.

Veel nieuwe content, meer diepgang

Wat in het basisspel, Jurassic World Evolution, ontbrak was de mogelijkheid om je park te versieren met decoraties. Het ziet er naar uit dat de makers van de game geluisterd hebben, want Return To Jurassic Park heeft nieuwe decoraties met zich meegebracht. Veel is het niet, maar wat staat het ontzettend gezellig om overal bordjes neer te zetten. Met de bordjes kun je per omheining aanduiden welke dinosauriërs er te vinden zijn en kun je de bezoekers laten zien welke gebouwen waar te vinden zijn. Daarnaast is het ook mogelijk om lichtjes te plaatsen, wat voor extra sfeer zorgt ‘s nachts in het park. Hopelijk zullen toekomstige uitbreidingen voor nog meer decoraties zorgen in de game, waardoor je jouw park écht jouw park kan maken.

De release van de uitbreiding bracht ook een update met zich mee, waar iedereen van kan profiteren. Deze update maakt het onder andere mogelijk om je park te voorzien van toiletten. Daar zal menig bezoeker blij mee zijn! Daarnaast is er nu ook meer interactie tussen de rangers, jeeps en dinosaurussen. Moet je bijvoorbeeld een dino verdoven? Dan zal deze zich niet al te gemakkelijk laten pakken. Heb je met een T-Rex te maken, dan kan een aanvaring zelfs gevaarlijk zijn! Let je niet op, dan is je jeep zo gesloopt en moet deze opgelapt worden.

In Jurassic World Evolution was het al mogelijk om zelf achter het stuur te kruipen van een jeep en deze zelf te besturen, maar Return To Jurassic Park heeft hier nog iets aan toegevoegd. Het is nu ook mogelijk om handmatig te schakelen tussen ammunitie: verdovingspijlen, medicatie en flares. Laatstgenoemde is een nieuwe toevoeging, wat ammunitie betreft. Je kunt hiermee dinosaurussen afleiden, mocht het te gevaarlijk worden. Al deze toevoegingen zorgen voor meer diepgang in de game.

Wat wel jammer is, is dat de besturing van de jeeps nog steeds wat onhandig aanvoelt en je al snel vast komt te zitten tussen boompjes als je even niet oplet. Zelfs als je de AI z’n werk laat doen en de voertuigen taken geeft om uit te voeren, zie je af en toe de jeeps vastlopen op bepaalde punten en onhandig manoeuvreren.

Lisa’s oordeel:

Return To Jurassic Park is een ontzettend leuke en vermakelijke uitbreiding op Jurassic World Evolution. De herkenbaarheid en nostalgie die de uitbreiding met zich meebrengt is werkelijk magisch en is ook absoluut de kracht van de game. Return To Jurassic Park brengt daarnaast eindelijk de content met zich mee, waar spelers al sinds de lancering van het basisspel op gewacht hebben.

De update die naast deze uitbreiding werd uitgebracht heeft ook voor veel verbeteringen gezorgd. Zo is de interactie tussen de rangers, jeeps en dinosaurussen erg leuk en brengt dat nieuwe uitdagingen met zich mee. Het zorgt daarnaast ook voor meer diepgang in de game.

Jammer is wel dat Jurassic World en Jurassic Park niet samengevoegd kunnen worden. Beide parken genieten namelijk van andere mechanieken en soorten gebouwen, waardoor samenvoegen onmogelijk wordt. Echter, laat dat de pret niet bederven. Return To Jurassic Park mag zich een volwaardige uitbreiding noemen en zorgt zeker voor veel nieuw speelplezier!

+ nostalgie
+ nieuwe uitdagingen
+ jeeps kunnen schade oplopen