O, o, o ik houd zo van schattige wezentjes, vaak met zwarte ronde kraaloogjes, veel te vrolijke kleuren en schattige geluidjes. Als een game van die wezentjes bevat is het voor mij altijd wel even de moeite waard om me te verdiepen in zo’n game om te kijken of het ook echt wat is, of dat alleen die beestjes schattig zijn en het daarna wel vrij snel weer ophoudt met vermaak. Ik ga me voor jullie, maar ook zeker voor mijzelf, even verdiepen in Ooblets voor de PC. 

Ik kwam Ooblets tegen op Steam, tijdens het rondsneupen en scrollen door allerlei lijsten tijdens een gemiddelde verveelsessie en een “gut wat heb ik toch eigenlijk veel te weinig games om te spelen, maar niet heus” moment. Ooblets stond daar met zijn kleurrijke pagina tussen en die kon ik niet weerstaan, dus ben ik even een kijkje gaan nemen. Als ik de trailer zie en de omschrijving van de game lees, heb je een boerderij in een stad en moet je dus van die schattige wezentjes verzamelen. Ook staat er dat de game inspiratie haalt uit Pokémon, Harvest Moon en Animal Crossing en kun je met je wezentjes dansfeestjes houden. Nou, meer hoef je mij niet te vertellen hoor, tijd voor meer info over de game! Het stadje waarin je woont heet Badgetown en heeft zoals het lijkt een aantal winkeltjes, een soort koffiecorner en ongetwijfeld ook huizen van medebewoners. In verschillende filmpjes die op onder andere de Facebookpagina van de game worden gepost zien we onderdelen van die stad en dat ziet er erg tof uit. Ze noemen vaak dat alles nog een work in progress is, maar het ziet er gewoon al ontzettend leuk uit met alle details, Ooblets die achter (ik neem maar aan) het hoofdpersonage aan waggelen en vrolijke muziek op de achtergrond. We zien een filmpje waar het kapsel van het personage wordt aangepast en zien in de filmpjes veel verschillende hoofdpersonages rondlopen, wat duidt op de mogelijkheid om het personage waarmee je speelt aan te passen naar je eigen smaak. Ook staat er een filmpje tussen waar je het personage een kamer in ziet richten, dus waarschijnlijk zit hier ook een persoonlijk element in.

In de FAQ op de site van Ooblets is te lezen dat de game in eerste instantie een release krijgt op Steam en Xbox One, maar een aanvulling op de Nintendo Switch zou wel echt heel erg tof zijn. Misschien als de game een succes is en ze de eigenschappen van de Switch een mooie functie kunnen geven dat dat nog kan volgen. Wie weet! Er is nog geen releasedatum of prijs bekend, maar ik geloof dat iedereen met smart hierop wacht. Verder vertellen ze nog dat ze motioncapture gebruiken voor een aantal dingen en op social media zien we dat dit onder andere voor het dansen is! Ik was ook wel erg benieuwd naar de ontwikkelaar van deze game, want de naam Glumberland zei me eigenlijk niets. Glumberland is een studio met in principe maar twee personen, namelijk Rebecca, verantwoordelijk voor art en programmeren, en Ben die het schrijfwerk en gamedesign doet. Naast dat ze met z’n tweeën hard aan de game werken zijn er aantal freelancers waarmee ze samenwerken. Uitgever Double Fine Presents kun je kennen van onder andere Grim Fandango, Psychonauts en Day of the Tentacle.

Mocht je nou net zo nieuwsgierig en enthousiast zijn geworden als ik, check dan even de pagina van Ooblets, waarop je al heel veel informatie vindt over de Ooblets en terminologie. De winkelpagina op Steam heeft veel screenshots en twee filmpjes waar je alvast kunt genieten van een tekenstijl die ik in ieder geval heel leuk vind en waar je ook wel wat kunt zien van hoe de game in elkaar steekt. Maar mocht je dan niet genoeg hebben van de beschikbare informatie op Steam en hun eigen pagina, dan hebben ze ook een aantal actieve social media kanalen waar je Ooblets kunt volgen. Check hier de Facebook, Twitter en Tumblr account. Er is zelfs al Ooblets merchandise! Goed, dan rest mij alleen nog maar te zeggen: IK WIL DIE GAME!!!