In Nederland hebben we, lekker Hollands als we zijn, de open boerderij dagen. Daar kun je prachtig zien hoe het op de boerderij allemaal werkt, in ieder geval de werkzaamheden van de boer en boerin, wat voor dieren zijn er, wat krijgen ze te eten etc. Maar vrij weinig boeren vertellen je hoe het nu echt is om boer te zijn, behalve de standaard opmerking “heel hard werken, maar het is fantastisch”. In Boerderijleven krijg je de kans om je eigen boerderij te runnen, maar of dat nou zo goed bevalt…

Je kunt geen boerderij beginnen zonder je eigen personage, dus die mag je samenstellen uit een aantal kant en klare hoofden en lijven. Ook geef je jezelf een naam, mag je de postbodes en kat een naam geven en geef je de seksuele geaardheid aan. Ik ga er vanuit dat dit te maken heeft met trouwen later in de game. Ik ben klaar met alles en rijd naar mijn opa om terug te keren naar het dorp waar mijn personage is opgegroeid. Eenmaal aangekomen bij de boerderij wordt je geconfronteerd met de erfenis ervan en wenst opa je veel succes. Gelukkig blijft hij in de buurt om je te helpen, want hij zit elke ochtend gezellig op het bankje voor je boerderij om je nieuwe missies te geven, zodat je wat houvast hebt. Na een korte uitleg over wat er allemaal moet gebeuren op de boerderij krijg je alle tijd om rustig zelf alles uit te zoeken. Dat is vooral fijn voor jonger publiek, er is geen tijdsdruk en alles op z’n gemak en dat wordt vergezeld door een rustig muziekje en gezellige dropsbewoners waar je tegenaan kunt kletsen of gewoon kunt negeren als je het druk hebt. De boerderij die je runt is van veel markten thuis, want je verbouwt niet alleen gewassen (de keuze uit vijf verschillende), maar je hebt ook koeien, kippen en varkens en je kunt vissen en houthakken voor extra inkomen. Nogmaals, alles gaat op je gemak en sommige de animaties zijn niet heel snel, wat maakte dat ik er soms wat ongeduldig van werd. Het zaaien en bewateren van mijn veldjes duurde mij onnodig lang, terwijl het melken van de koe met een druk op de knop klaar was (nice!)

Die dorpelingen, waar ik het eerder over had, die moeten natuurlijk ergens vandaan komen. Een stukje verderop is dan ook het dorp te vinden met een rad van fortuin waar je elke dag een keertje aan mag draaien (je kunt geld, appels, hout, een doos chocolade, veevoer of niks winnen) en er zijn drie gebouwen waar je in kunt. Er is een smid voor het upgraden van je gereedschappen, een soort mini supermarkt waar je een paar dingen kunt kopen en een soort café. Ik moet eerlijk zeggen dat alleen de smid misschien een beetje functie had voor mij in de tijd dat ik het speelde, de andere zaken hadden aan mij geen klant. Als je het dorp doorloopt kun je het bos in, waar die gevaarlijke wolven lopen waar ik het in mijn preview over had. Gelukkig zien die wolven er alles behalve eng uit, voor mezelf vond ik het lachwekkend, maar voor kinderen wel prettig dat ze niet erg realistisch zijn. Deze wolven moet je verslaan met je zwaard en die animatie vond ik echt waardeloos. Je hebt namelijk geen idee of je de vijand raakt, want hij heeft geen levensmeter. Hij hopt vreselijk heen en weer, waardoor je ook niet ziet of je hem raakt en het enige wat je wel ziet is dat je eigen levensmeter naar beneden gaat en die wolf op een gegeven moment omvalt. Die levensmeter heb je trouwens alleen op momenten dat je vijanden moet verslaan en kun je weer aanvullen door te eten. De meter gaat echter soms zo snel naar beneden dat het aanvullen door te eten nauwelijks werkt. Je moet bijna drie keer zoveel eten om een van die hits weer aan te vullen.  Dat lijkt me voor kinderen totaal niet motiverend en voor mij ook zeker niet. In de tombe van het dorp was het ook niet veel beter, want daar moest ik voor een optionele missie een hond redden. Nou, ik ben echt wel een dierenvriend, maar die hond die kon het mooi uitzoeken daar beneden. Ik heb het drie keer opnieuw gedaan, elke keer had ik alles wat nodig was verslagen en vond ik de hond. De hond moet vervolgens met me meelopen naar de uitgang, wat ook vakje voor vakje moest, ik moest vooral niet te snel doorlopen en uiteindelijk aangekomen bij de uitgang gaat die gekke hond tot drie keer toe niet mee naar boven. Nou, ik was er wel klaar mee.

Back to business, want ik had wel wat beters te doen als boer. De boerderij runt zich immers zelf niet, dus de gewassen die ik gezaaid had konden geoogst worden, de kippen hadden wat eieren gelegd en de koeien en kippen hadden nog wat extra voer en water nodig. Water haal je uit de rivier die naast de boerderij loopt, dat kost niet veel moeite gelukkig. Veevoer maak je door wortels of bieten de oogsten en deze in de veevoermachine te stoppen. Deze draait echter op de energie die je zelf kunt opwekken door een ding naast je huis waarvoor je op het juiste moment op de juiste knop moet drukken. Afhankelijk van hoe goed je het doet, wek je een hoeveelheid energie op waarmee je voer kunt maken. De dieren doen best lang met voer, dus daar hoef je niet heel vaak om te denken. Je moet wel om je eigen voer denken, want je hebt zelf nog een slaap- en etensmeter die je op peil moet houden. Die etensmeter houd je op peil door bessen van struiken te eten, de appels uit de bomen die je hakt, of simpelweg je eigen gewassen. Energie krijg je door te slapen, dus tegen het einde van de dag moet je terug naar de boerderij en kruip je in je bed waar je slaapt tot de ochtend. Alle activiteiten die je doet gedurende de dag laten de meter langzaam weer leeglopen, houthakken en vechten kost meer energie dan gewoon rustig door je dorp heen en weer lopen en de dieren voeren. Maar dat houthakken en vissen is wel nodig voor alle extra inkomsten voor de boerderij, anders worden we natuurlijk nooit succesvol. Dus af en toe hak ik wat bomen omver, die ik vervolgens weer in blokken kan zagen zodat ze nog meer opleveren. Overigens is werkt het blokken zagen als een soort Fruit Ninja, dus in handheld modus werkt het prima, maar op de tv is het echt knudde en kost het onnodig veel tijd. Vissen heeft een beetje dezelfde formule als vele andere games, je gooit de hengel uit, wacht tot het beweegt, drukt weer op A en moet dan zorgen dat het gele metertje bij de vis in de buurt blijft. Niet moeilijk, maar gezien er wat vertraging zit in de bewegingen en de vis soms veel op en neer gaat, kan ik me voorstellen dat het voor kids niet altijd even makkelijk is om die vissen binnen te houden. Gelukkig blijven ze soms ook gewoon in de buurt van die meter hangen en kun je in die supermarkt waar ik het eerder over had de hengel nog upgraden.

Grafisch vind ik de game niet heel mooi en dat is op zich ook niet nodig met deze game, maar wat me wel stoort is dat ik continu onnodig tegen struikjes, stenen en paddenstoelen aanloop die verder helemaal geen functie lijken te hebben. De besturing vind ik onhandig, alsof die weinig aangepast is naar gebruiksgemak voor de Switch, gevoelsmatig zou de besturing anders moeten zijn. De beschrijving van bepaalde knoppen vind ik soms ook onduidelijk, zoals bijvoorbeeld bij het aanpassen van je boerderij. Je kunt van bovenaf nieuwe dingen plaatsen, maar blijkbaar betekent ‘selecteren’ dat het een winkel is en had ik werkelijk geen flauw idee hoe ik iets, wat ik verkeerd geplaatst had, moest verplaatsen zonder het met verlies te moeten verkopen. En zoals ik al eerder zei zijn de wolven gelukkig niet eng, maar je hebt geen flauw idee of je in de buurt bent van het verslaan van die dingen. Echt onnodig onhandig, zeker als de game zich ook richt op de jonkies. Op Steam is de game onder de naam Harvest Life verkrijgbaar en daar zie ik dat het af en toe wel updates krijgt, maar ik vraag me dan af of ze updates voor Steam ook hebben meegenomen in de release voor de Switch en anders hoop ik heel erg dat die er gaan komen. Als de game namelijk gewoon iets meer tijd had genomen om te kijken naar gemak en kleine onhandigheden was het al veel beter geweest. Dit zijn gewoon veel kleine dingen die niet lekker werken en die je makkelijk aan zou kunnen passen om het gebruikersgemak en de gebruikerservaring veel beter te maken. De game lijkt op deze manier soms wat slordig en onaf.

Alena’s oordeel

Ja, ik ben er een beetje teleurgesteld in als ik heel eerlijk ben en dat vind ik nooit leuk om te zeggen. Ook als ik het bekijk vanuit het perspectief van een kind, denk ik dat er nog veel aan moet gebeuren om de game echt een succes te maken. Wat positief is aan de game, want het is echt niet allemaal slecht, is dat je het op je eigen tempo kunt spelen en er geen druk is van inkomsten of ellende als je er de tijd voor wil nemen. Dat maakt het wel weer geschikt voor kinderen om er ook echt gewoon rustig in rond te lopen en te ontdekken. Er is geen gesproken tekst, dus je zult ze een handje op weg moeten helpen met de besturing, tenzij ze al zelf kunnen lezen. En om nog even terug te komen op die ervaring als boer, ik hoop toch oprecht dat die niet achter paddenstoelen en struikjes blijven hangen de hele dag.. Mijn tip voor de makers, zorg voor een goede update (of een aantal) waarmee je al dit soort onhandigheden weg haalt en dan is het echt al een heel stuk beter.

+ Vrij te spelen zonder druk
+ Grafisch kindvriendelijk (geen enge wolven of bloed)
+ Het idee is simpel, dus voor iedereen toegankelijk
– Besturing onhandig
– Onnodig tegen dingen aanlopen is echt heel irritant
– Bij elkaar genomen erg veel onhandigheden in de game
– Onvoldoende gefinetuned voor alle mogelijkheden op de Switch

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.