Little Witch Academia is gebaseerd op de Japanse anime serie die sinds kort ook te zien is op de Nederlandse Netflix. De onhandige heks Akko moet voor straf net voor de start van de zomervakantie de bibliotheek opruimen. Tijdens het opruimen, samen met haar goede vriendinnen Lotte en Sucy, belandt ze in een geheime ruimte. Eigenlijk komen ze terecht in een andere dimensie.

Het lijkt een beetje op Harry Potter and the Chamber of Secrets. Hoewel Chamber of Time veel schattiger en grappiger is. Deze game is ontwikkelt door Bandai Namco. Deze ontwikkelaar is wel bekend met games die gebaseerd zijn op anime series. Ik zal een paar opnoemen: Digimon, Naruto en de oh zo bekende Dragon Ball-games. Maar gelukkig ontwikkelen ze ook fantastische games die we haast bijna vergeten zijn. Wat dacht je van Tekken, Dark Souls en Super Smash Bros. for 3DS en Wii U. De Chamber of Time is een 2D RPG-game met enige actie en avontuur. De game is al enige tijd uit in Japan, maar de game is sinds mei 2018 wereldwijd verkrijgbaar. Dus eindelijk kunnen we deze anime-game spelen.

Terug naar het verhaal. Akko krijgt het voor elkaar om samen met Lotte en Sucy in een ander dimensie terecht te komen en knoeit met de klok. Wij weten natuurlijk allemaal dat je nooit met tijd moet ronselen, dus wat gebeurt er? Yep, je raadt het al. De dag voor de zomervakantie herhaalt zich keer op keer. In plaats van de ervaren professoren te vragen roept ze de hulp in van haar vriendinnen. Het is aan de speler de taak om deze vloek te verbreken. Het voelt net alsof je in een aflevering van deze anime beland bent, gevuld met uren gameplay. De visuele stijl komt grotendeels overeen met de serie. En daar ben ik wel blij om.

Het verhaal heeft wel wat tijd nodig om te starten. Elk personage komt aan de beurt voor meer diepgang in het verhaal. Handig trouwens voor spelers die niet of nauwelijks bekend zijn met de anime. Als klap op de vuurpijl zijn er ook een aantal speciale anime scènes opgenomen die in gedeeltes het verhaal vertellen. Het is net of je naar de anime zit te kijken in plaats van de game te spelen. Bovendien wordt er echt heel veel gekletst in de game. Als anime-liefhebber vind ik het niet irritant, maar ik kan mij voorstellen dat sommige mensen het wel te veel kunnen vinden.

Na enige tijd de game te hebben gespeeld merkte ik dat de gameplay simpel is. Het is voornamelijk de heksenschool Luna Nova verkennen, dungeons betreden en daar de boss verslaan en quests uitvoeren voor andere personages. Dat laatste is behoorlijk veel. Helpen met de was, ontelbare klavertjes vier vinden, boeken ordenen in de bibliotheek enzovoorts. Ik kan natuurlijk nog wel even doorgaan, maar dan verklap ik alles. De game bevat veel sidequests, maar ze zijn gelukkig variërend waardoor het enigszins leuk blijft. Sommigen zijn ook tijdgebonden. Kom je te laat bij een personage, dan heb je pech gehad en moet je wachten tot een nieuwe dag.

Hoewel dit een heksenschool is waar magie ervan af straalt, moet je toch behoorlijk veel heen en weer rennen. Trap op en trap af. Ik mis op zulke momenten wel een spreuk waar je jezelf ergens naar toe kan teleporteren. Op een gegeven moment was ik even klaar met al die side quests, maar daar kreeg ik al snel spijt van. Je kan in een aantal quests namelijk spreuken unlocken waaronder ook teleportatie (facepalm). Ach, het scheelt mij weer een stuk rennen. Ik moet eerlijk zeggen dat je de sidequests makkelijk kan missen, omdat je ze over het hoofd ziet. Een typisch geval van onhandige gamedesign.

Bron afbeeldingen: store.playstation.com

Een avontuurlijke RPG-game is niet compleet zonder gevechten. Ik ben heel blij dat ze het hierin wat beter doen. Op een aantal punten na. Een groot deel van de game speelt zich af in dungeons. Je loopt, verkent, verzamelt items en slaat iedereen neer met jouw magische spreuken die op Akko’s pad komen. Ieder personage heeft een unieke aanval. De ene veroorzaakt meer schade als hij erg dicht bij zijn vijand staat en de ander blijft liever op de achtergrond. Je kan kiezen uit een aantal aanvallen en spreuken waarvan de ene krachtiger is dan de andere. Helaas bestuur je tijdens het gevecht maar één personage. De andere twee worden bestuurd door de CPU. Zo kwam ik regelmatig alleen bij de boss van de dungeon terecht, omdat de anderen vergaten om zichzelf te healen of telkens dezelfde aanval uitvoerden wat gewoon niet werkte bij de vijand. Of hebben ze al hun mana verspilt. Ugh. Heel jammer dit, want in zulke games wil je juist dat ze de correcte handelingen uitvoeren.

Wendy’s oordeel:
Little Witch Academia: Chamber of Time is een actie-avontuur RPG-game volledig uitgevoerd in 2D. Je speelt de onhandige heksenstudent Akko die, door haar eigen toedoen, een vloek moet verbreken. Dit doe je door middel van quests behalen en dungeons betreden en bosses verslaan samen met twee andere personages. Helaas bestuur je tijdens de gevechten maar één personage, waardoor de anderen vrij spel hebben en handelingen uitvoeren die ze eigenlijk niet moeten doen. Anime-fans zullen zeker blij zijn met de game, omdat de design grotendeels overeenkomt met de huidige anime, dat op Netflix te zien is.

+ 2D-game wat overeenkomt met de anime
+ Knetter veel (side)quests
– Je moet kapot veel rennen als je niet de juiste spreuken bezit
– Bestuurt maar 1 personage in gevechten en dat zorgt voor nodige frustratie

About Wendela

Fan van Legend of Zelda en Pokémon-games. Een grote zwak voor game merchandise.

View all posts by Wendela

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.