Onderzoekjes. Ik hou ervan, vooral als het over games gaan. Dit interessante onderzoek werd recent naar buiten gebracht. PayPal en onderzoeksbureau SuperData hebben samen een wereldwijd onderzoek gedaan naar consumentengedrag in de gamewereld. De resultaten wijzen erop dat de populariteit van digitaal gamen toeneemt.

Dat games spelen populair is weet iedereen wel. Heerlijk om al jouw agressie in een potje Fortnite Battle Royal te gooien na een dag hard werken. Of juist lekker even tussen de taken door een uurtje ontspannen. Eerlijk is eerlijk. Wie doet dat nou niet? Helaas ontbraken de concrete cijfers wat betreft gamen. Niemand kon vertellen hoeveel procent van de Nederlanders werkelijk games spelen. En wat precies? Die onzekerheid is nu voorbij. PayPal en SuperData delen de resultaten met de buitenwereld.

De enquête werd uitgevoerd onder 25.000 gamers in 25 landen, waaronder duizend in Nederland. Het is de bedoeling dat men meer inzicht zou krijgen in de toekomstige houding, gewoonten en gedrag van consumenten op online gamen. Deze gegevens zullen zij hoogstwaarschijnlijk gebruiken voor commerciële doeleinden. Nu heb ik het onderzoek gelezen en hieruit blijkt dat Nederlanders erg actief zijn als het gaat om gamen. De meeste Nederlandse gamers spelen dagelijks. Dat is allemaal leuk en aardig, maar hoe zit dit bij mannen en vrouwen? Ik had altijd gedacht dat mannen vaak gamen. Maar wat blijkt nou? De vrouwen gamen vaker (44%) dan mannen (40%), maar de speelsessies zijn korter dan die van de mannen. Zo speelt 56% van de vrouwen meer dan een uur aaneensluitend een sessie. Bij de mannen is dit 73%.

Bij gamegenres verschilt ook behoorlijk tussen mannen en vrouwen. De populairste genre is actie-avontuur. Gaan we hier dieper op in, dan spelen de mannen beduidend meer actiespellen ten opzichte van de vrouwen (62% versus 30%). Mannen spelen het liefst schietspellen (53%) en vrouwen zijn meer van puzzel en avontuurlijke spellen (49%).

Verder is er ook verschil te zien in waar men de games op spelen. Mannen spelen vooral games op de PC (33%) en op de console (30%) en minder op de smartphone (14%). De Nederlandse vrouw pakt sneller de smartphone om een game te spelen (24%) of de tablet (14%). Maar ook de console is erg in trek bij de vrouwen (24%).
De populairste console in Nederland is de PlayStation 4 (20%) en daarna de Xbox (10%).

Verrassend om te lezen is dat Nederlanders bovengemiddeld veel geld uitgeven aan games vergeleken met de rest van Eruopa. Gemiddeld koopt een Nederlander elk kwartaal één tot drie games en geven daarnaast geld uit aan in-game content. De meeste van hen geven tussen de 10 en 50 euro uit aan volledige game downloads en tot 30 euro aan in-game content. Deze bedragen liggen beduidend hoger dan het Europees gemiddelde. Als het gaat om games kloppen de vooroordelen over onze gierigheid dus niet.

Het bekijken van online game-video’s is ongekend populair. Vooral bij het jonge publiek tussen de 18 en 34 jaar kijken twee keer zo vaak naar livestreams ten opzichte van mensen boven de 35 jaar. Kijkers kijken massaal naar eSports en livestream-videocontent. Dat laatste is een behoorlijk breed begrip. Maar uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders dol zijn op humoristische video’s. Internationaal gezien houdt men eerder van walkthroughs dan van humor. Hieronder de populairste videocontenten van Nederland:
1) Humor: grappige clips of montages van gameplay opgenomen door andere spelers
2) Walkthroughs: video’s die spelers helpen bij het voltooien van een game, level of quest
3) Let’s Play: video’s met commentatoren die een spel spelen en hun ervaring beschrijven

Ben je benieuwd wat er nog meer uit het onderzoek is voortgekomen? Klik hier voor meer informatie.

About Wendela

Fan van Legend of Zelda en Pokémon-games. Een grote zwak voor game merchandise.

View all posts by Wendela

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.