Heb jij er ooit van gedroomd om manager te worden van een gemeenschap? Nee? Maar wil jij het wel worden? Ja? Mooi zo, want dan kan ik aan jou vertellen, het is mogelijk! In de indie game Community Inc. ben jij een junior manager die een volledig dorp moet bouwen in de volle natuur. Ik heb deze game gespeeld en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben.

Community Inc. is een nieuwe simulatiegame van tinyBuild Games, een indie developer die naast PC-games op Steam ook 3rd party games, voor onder andere de PlayStation 3 en Nintendo 3DS maakt. In dit spel is het de bedoeling dat je een gemeenschap bouwt met huizen, een bibliotheek, shops en hier en daar een moestuintje. Om dit te kunnen doen moet je werknemers aannemen. Deze worden in het spel Lings genoemd. Je kan jouw Ling een beroep geven, zoals een houthakker, mijnwerker of kruidenkenner. Door hun beroep uit te oefenen ontvangen ze experience die ze naar de volgende level brengen. Je Ling ontvangt experience voor het uitoefenen van hun beroep en die experience zorgt ervoor dat ze levellen. Hoe hoger het level, hoe meer taken ze kunnen uitoefenen en daardoor kan je de nodige tools maken om ook het beroep te upgraden, want ja, een kok kan niet koken zonder een kooklepel.

Goed. Laat ik bij het begin beginnen. Voor spelers die het spel niet kennen, zoals ik,  kan je tutorials volgen. Hier worden de basisbeginselen uitgelegd, zoals hoe je Lings aan moet nemen, op onverwachte aanvallen van buitenaf voorbereiden en hoe je met buurlanden kan ruilen. Erg handig trouwens als je extra grondstoffen of geld nodig hebt. Ik kan je aanraden om dit te volgen. In stappen wordt er uitgelegd hoe en wat je moet doen om de genoemde handelingen te kunnen uitvoeren.
Stap 1 is gedaan. Nu naar stap 2 ‘Get to Work’: jouw gemeenschap opstarten. In dit beginscherm kies je je omgeving, de grootte van je lening en welk mode je het spel wilt spelen. Het spel kent drie modes: normaal, peaceful (hetzelfde als normaal zonder uitdagingen) en freeplay (lijkt op peaceful + minder grondstoffen nodig voor bepaalde gebouwen/projecten). Mocht je willen dan kun je de opties gewassen, mineralen, dieren en uitdagingen verhogen of verlagen. Gedaan? Top. Hier start jouw leven als junior manager.

Als speler word je meegezogen naar de gekozen omgeving dat rijk is aan grondstoffen. Midden in jouw omgeving staat een portaal klaar waar jij Lings kan aannemen. De graphics zien er op zich niet al te verkeerd uit. Niet van hoge kwaliteit vergeleken met andere simulatiegames als The Sims 4 of Cities: Skylines. De details zijn wat oppervlakkig. De grond waarop de Lings bouwen is vlak met hier en daar een bosje grassprieten dat voor de speler 3D oogt. Maar gek genoeg stoort het me niet. Integendeel: het past wel bij wel deze game.
Ook de achtergrondmuziek klinkt aangenaam. Je voelt je niet gehaast om iets snel te bouwen. Gewoon een kalm, rustig bouwmuziekje met de natuur op de achtergrond. Later in het spel zal hoogstwaarschijnlijk een alarm afgaan (hier kom ik later op terug), mocht er gevaar heersen. Ik schrok hier af en toe wel van, omdat ik te geconcentreerd aan het bouwen was.

Voor de gameplay ga ik heel eerlijk zijn. Ook al heb ik tutorials gevolgd en speel ik de game op normaal mode, moest ik het spel nog ruim vijf keer opnieuw beginnen om een lopende gemeenschap te hebben. Zoals ik al eerder vertelde zijn de tutorials duidelijk en helder uitgelegd, waardoor ik dacht dat ik makkelijk met de normaal mode kon beginnen. Niet dus. Ik had zes werknemers aangenomen die ieder een eigen specialiteit hadden. Wanneer ze level up gingen, heb ik hun specialiteit gepromoveerd. Van mijnwerker naar smid, maar wat ik ook deed, ik kreeg het niet voor elkaar dat mijn Lings tevreden waren. Ze voerden op een gegeven moment geen taken meer uit, omdat ze smachten naar blijdschap. Dit is een cruciaal onderdeel in hun hele proces. Zorg dat je voldoende benodigdheden heb om hun blijdschap hoog te houden. Tip: maak en plaats bankjes en tenten waarin ze kunnen zitten en overnachten. Dat helpt enorm.
Nadat ik eindelijk door kreeg wat mijn werknemers nodig hadden, ben ik wéér opnieuw begonnen. Dit keer ging het stukken beter. De tijd in het spel verloopt langzamer dan wat je misschien gewend bent. Naar mijn gevoel duurde een dag soms wel iets te lang.  Wanneer het bijna 11 uur ‘s avonds is gaan de Lings slapen, waardoor de tijd sneller verloopt, totdat het 6 uur in de morgen is. Dan gaan ze verder met hun aangewezen taken.

Een leuke toevoeging in het spel is dat jouw dorp aangevallen kan worden door vijanden. Dit kunnen monsters of wilde dieren zijn. Dit gebeurt random. Zorg dat je een guard met zwaard klaar heb staan om jouw Lings te verdedigen voordat ze verslagen worden. Om het nog wat realistischer te maken kan een vijand, of een van jouw werknemers (ja, echt waar) brandstichten. Mocht één van de gevaren plaatsvinden, dan hoor je het alarm afgaan en zullen ze stoppen met werken totdat het gevaar is geweken.
Tevens kan je handelsoverdrachten sluiten met buurlanden. Dit zorgt ervoor dat de relatie tussen jou en hun versterkt wordt. Helaas is niet iedereen blij mocht je een samenwerking aangaan. De vijand van het buurland waarschuwt jou om geen zaken met hen te doen. Mocht je dat wel doen, dan daalt jouw relatiepercentage met dat buurland. Geloof me, het komt wel goed.

Is het alleen maar een dorp bouwen? In grote lijnen wel. Je hebt de ruimte om jouw dorp zo groot mogelijk te maken. De bouwopties zijn breed, maar niet diep. Het is mogelijk dat je, als je keihard simulatiegame-fan bent, je snel kan vervelen. Want op een gegeven moment ken je het spel wel en zijn de verzoeken van buurlanden hetzelfde. Hopelijk komen er uitbreidingspakketten uit die je via Steam kan kopen om toch uitgedaagd en geïnspireerd te blijven. Ik ben eerlijk: het spel ging me na twee dagen wel vervelen, maar voor een simulatiespel dat 14,99 euro kost, vind ik het wel waard. Een prima prijs voor een prima game.

Wendy’s Oordeel:
Wat ik erg verrassend vond, was dat ik het spel minstens vijf keer opnieuw moest beginnen, omdat mijn werknemers niet blij waren. Dit was mijn enige frustratie. Voor de rest is het positief. Het geeft een kick om van niets, iets te maken. Genoeg bouwopties om je creativiteit op los te laten. Het fijne is dat er tussen het bouwen door evenementen plaatsvinden: handelsoverdrachten met buurlanden of aangevallen worden door een wild zwijn. In het begin van het spel kost het wat tijd en moeite om iets te kunnen doen, omdat jouw werknemers onvoldoende ervaring hebben opgedaan. Maar zodra ze voldoende kennis hebben, gaat het bouwen ook wat sneller. Waarom moet je het spel kopen en spelen?

+ Leuk vind om te bouwen; je hebt ruimte zat
+ Bouwopties zijn breed: huizen, shops en groente kweken
+ Verrassende evenementen: ruilopties met buurlanden, monsteraanvallen