The Lemmings, wie is er niet groot mee geworden. Kleine mannetjes met paarse jurkjes en een groene haardos die stoïcijns achter elkaar aan bleven lopen en continue rechtdoor. Doel was om het eindpunt te bereiken. Hoe? Dat mocht je zelf uitvogelen. Datzelfde principe vormt de basis voor Tin Hearts, echter een tikkeltje ingewikkelder, met een verhaal én met tinnen soldaatjes!

In Tin Hearts is het puzzelen geblazen. Uitvinder Albert J. Butterworth is dagelijks uren bezig in zijn kelder met zijn zaken. Dusdanig dat hij wel eens zijn gezin vergeet. Wat zich tussen het puzzelen ontvouwt is een emotioneel verhaal welke je met beide benen op de grond zet. Het puzzelen in diverse omgevingen is waar Tin Hearts om draait. Je krijgt een gebied aangereikt en puzzelen maar. Je kunt het je hierbij zo gek niet bedenken, als de soldaatjes maar de eindstreep behalen. Klinkt eenvoudig denk je, helaas is de realiteit anders. Er zijn diverse hulpmiddelen om de eindstreep te behalen, waaronder kanonnen die ballen afschieten, drumstellen om overheen te bouncen en ballonnen om mee te vliegen.

De ultieme beleving ervaar je met VR waar deze game in principe voor ontwikkelt is. Wanneer je echter leidt aan motion sickness is dit ten strengste af te raden. Ik heb behoorlijk in de clinch gelegen met de game vanwege het vele draaien etc. met grote aanvallen van misselijkheid tot gevolg. Hierdoor was het voor mij persoonlijk regelmatig niet mogelijk om diverse levels achter elkaar te spelen. De versie die wij hebben gespeeld is overigens niet de VR-versie, maar ook daar krijgt je brein het al behoorlijk te verduren. Sowieso is het aan te raden om Tin Hearts op je gemakje te spelen. Je hersenen worden behoorlijk aan het werk gezet en als het dan ook zo is dat je hersenen de omgevingen niet aankomen dan is dit een grote aanslag op je brein. Om het geheel daarnaast ook leuk te houden is het een aangename breinbreker voor tussendoor. Een level spelen en hoppa iets anders doen. Gezien het hier om meer dan 50 levels gaat ben je wel een poosje zoet. Niet geheel onbelangrijk om te vermelden is dat je met gemak 20 tot 30 minuten met een level aan de slag kunt. Heb je niet de oplossing gevonden dan dien je terug te gaan in de tijd en de oplossing op een andere manier te vinden.

Hoeveel oplossingen er zijn voor de levels is onduidelijk, over het algemeen één of twee. Het ligt er net aan of je de juiste methode weet te vinden. Je troep op het juiste moment on hold weet te zetten. Met andere woorden te blokkeren tussen twee stukjes waar ze door kunnen blijven marcheren. Als je bekend bent met the Lemmings weet je wat dit principe inhoudt. Echter gaat het hier vele stappen verder en is het toch allemaal een behoorlijk stukje ingewikkelder.

Hoe het nu precies werkt? Je opent een kistje en hier komen de tinnen soldaatjes uitgewandeld. Deze blijven rechtdoor lopen met alle gevolgen van dien. Je dient ze te stoppen of hun pad te wijzigen met een object. Hierdoor kunnen ze hun pad richting het eindpunt vervolgen. Op je weg kom je diverse obstakels tegen waardoor het even puzzelen is om uit te vogelen hoe de soldaatjes dit kunnen overbruggen. In diverse levels is het ook mogelijk om een soldaatje tot leven te wekken die zelf de nodige obstakels op dient te lossen zodat de rest van de garde hun pad kunnen vervolgen zonder hierbij in 1000 stukjes te breken. Heb je een foutje gemaakt geen probleem, je kunt de tijd terugdraaien en het opnieuw proberen. Daarnaast is het mogelijk om de tijd te pauzeren en ze wordt er een pad voor je in beeld gebracht die de soldaatjes tot dan toe kunnen bewandelen. Aan jou de taak om het pad zo uit te stippelen dat ze veilig de eindstreep halen en je de puzzel in het volgende level op kunt lossen. Om het geheel wat te versnellen kun je de tijd versnellen en ook nog eens vooruit spoelen om kleine stukjes puzzel op te lossen.

Dan nog even het verhaal. De uitvinder van de tinnen soldaatjes Albert J. Butterworth krijgt de nodige herinneringen voorgeschoteld van zijn vrouw en dochtertje. Een intens verhaal met een diepe emotionele laag. Over de verdere inhoud gaan we echter niets verklappen. De besturing echter is nog wel het één en ander aan op te merken. Je kunt merken dat de game onder meer voor VR is ontwikkeld, de manier waarop je sommige voorwerpen aanklikt en het volgende punt dient te markeren levert nog wel eens frustratie op. Staat de camera net niet helemaal lekker dan komt het voor dat je ook het eindpunt van je opdracht op dat moment niet helemaal goed benadert en mede hierdoor speelt de motion sickness op. Het is precisie-werk en als dat precisie-puntje net niet helemaal goed gaat resulteert dit in gebroken soldaatjes. Wanneer je er niet uitkomt zijn er de nodige hints die je in kunt schakelen, echter zijn deze hints niet de meest behulpzame en nog wel eens cryptisch.

Linn’s Conclusie:
Tin Hearts heeft alles in zich wat een puzzelspel nodig heeft en biedt daarbij ook nog eens een interessante omlijsting door een mooi verhaal. Echter had ik persoonlijk meer willen genieten van de game, zonder letterlijk ziek te worden van het spelen. De neiging om het spel weer op te pakken was kleiner doordat je tussendoor ook geen save-points hebt en je bij een nieuw moment het hele level weer van voren af aan dient te starten.

Grafisch ziet het er prachtig uit. Het kan echter zo zijn dat je op den duur denkt dat je het nu wel hebt gezien. In feite komt het telkens op hetzelfde neer; begeleid de soldaten naar het eindpunt. Er is natuurlijk wel variatie in hulpmiddelen, maar het is voor te stellen dat je er genoeg van hebt. Zeker omdat de levels behoorlijk lang kunnen duren en als je de clue niet hebt je gefrustreerd raakt omdat het dan zo maar eens nog veel langer kan duren. Deze game is daarom dan uitermate geschikt voor de ultieme puzzelfans.

+ Mooi verhaal
+ Grafisch hoogstaand
+ Veel puzzelplezier