We keren terug naar het jaar 1978. Casey Beaumoris viert vakantie en haar moeder neemt haar voor drie dagen mee naar haar werk voor een soort van snuffelstage. Gedurende deze dagen dient zij te zorgen voor een luisterend oor voor wie daar behoefte aan heeft.

Wayward Strand gaat over een zorginstelling, eigenlijk een hospice welke zich in een zeppelin bevindt. Casey’s moeder is de hoofdzuster van de hospice en heeft haar dochter uitgenodigd om drie dagen mee te lopen. Al het personeel loopt op hun tandvlees en kampt tevens met personeelstekort. In het begin is het meelopen niet echt waar Casey op zit te wachten, maar met haar notitieboek in de aanslag gaat ze er toch voor. In haar notitieboek maakt ze vele aantekeningen, want na de vakantie wil ze graag een mooi artikel over haar belevenissen plaatsen in de schoolkrant.

In feite bepaal jij in Wayward Strand het verhaal. Jouw keuzes bepalen het verloop van het verhaal. In de tussentijd gaat het leven verder en zijn er door jouw keuzes ook vele zaken die jij gaat missen. Jij hebt de touwtjes in handen en beslist zelf waar jouw aandacht naar toe gaat. Voor de goede orde: in een hospice zitten ouderen die vaak in de laatste fase van hun leven zitten. Casey helpt mee om hun dagen zo comfortabel mogelijk te maken en er voor ze te zijn. In sommige gevallen wordt alleen haar aanwezigheid al op prijs gesteld en in andere gevallen vertellen mensen dolgraag over hun geschiedenis.

In dit opzicht is dit weer een eye opener. Ouderen die in een verzorgingscentrum zitten, hun dagen slijten en soms weinig aanspraak hebben. De game laat je dit weer meer en meer realiseren. Hoewel wat betreft gamen is er weinig diepgang. Het is in feite een verhaal wat zich over drie dagen spreidt. Casey praat met de ouderen en maakt notities in haar notitieboek. Het enige wat je hoeft te doen is wat heen en weer lopen en op de knoppen van jouw keuze te drukken. Het feit dat deze ouderen wonen in een zeppelin hoog in de lucht maakt het een unieke setting. Alle ouderen hebben hun eigen voorkeuren, uniekheid in doen en laten én gebreken. Een superlieve oma-figuur, een man die overal van op de hoogte wil zijn, een enigszins zweverige dame, een dame die niet spreekt en een man die praat over zijn afkomst Oostenrijk.

In de game beslis hoe het verhaal gaat. Je kunt niet overal tegelijk zijn en daarom gaat de game in feite verder zonder dat jij daadwerkelijk daarbij bent. Op deze manier zal je wanneer je de game opnieuw zou starten en andere keuzes maakt ook deels een andere verhaallijn krijgen. Jij bepaalt de keuzes, op deze manier leer je de karakters steeds beter kennen en ben je benieuwd naar wat de personages verder in het verhaal gaan beleven.

Linn’s conclusie:
Ook al hoef je Wayward Strand niet zozeer te zien als een game, je krijgt een belangrijke les mee: praat met ouderen, luister of wees er gewoon simpelweg voor ze zonder ook maar iets te hoeven zeggen. Puur de aanwezigheid maakt het zo belangrijk. Een puntje van kritiek is toch wel het opslaan, pas na een volledige dag wordt de game automatisch opgeslagen en dit duurt toch wel minimaal een uur. Tussendoor ben je helaas je voortgang kwijt.

Daarnaast is het wel leuk dat jij het verhaal speelt op jouw manier en jouw keuzes invloed hebben op het verhaal. Ook al is het avontuur vrij kort, met circa 4 uur ben je door je drie dagen heen en is er een vrij plots einde waar je toch op een mooi einde had gehoopt blijft dat helaas uit.

Al met al is Wayward Strand een unieke ervaring die wanneer je van enorme shooters houdt keihard links moet laten liggen, maar wanneer je van vertederende verhalen met diepgang houdt toch echt eens zou moeten proberen. Een korte review voor een korte game, maar wel één met veel diepgang en je met flink veel gedachten achterlaat.

+ Mooie animaties
+ Goede levensles
+ Intrigerend verhaal