Kun je je nog herinneren dat je vroeger altijd fantasiespellen speelde met broertjes, zusjes, vriendjes of vriendinnetjes? Dat je bijvoorbeeld in een kasteel woonde, boodschappen ging doen en dan onderweg monsters tegen kwam die je moest verslaan. In Lost In Play mag je dat allemaal opnieuw beleven.

Lost In Play is een avontuurlijke point and click met puzzelelementen en fijne minigames. De game begint als het zusje wakker wordt uit een gekke droom (tevens direct een soort tutorial en introductie tot de game). Ze verveelt zich als haar broer nog slaapt en probeert hem wakker te maken, maar als hij dan eenmaal wakker is gaat hij gelijk zitten gamen. Niks aan natuurlijk als je met je broer wil spelen en dus gaat de zus op zoek naar een manier om hem bij haar spel te betrekken. Tijd om naar een fantasiewereld af te reizen! Al gauw komen ze beide in een grappig en bizar avontuur terecht en moeten ze samen hun weg naar huis vinden.

Lost in Play is dus een point and click, wat de game in ieder geval al heel toegankelijk maakt. Geen ingewikkelde besturing, geen overbodige opties, lekker simpel. Daarnaast kan de interface in 30 verschillende talen, waaronder Nederlands en is er geen gesproken taal (enkel fantasietaal). Opdrachten en aanwijzingen worden door animaties en silhouettekeningen in denkwolkjes uitgebeeld, dus ook voor kinderen zou deze game goed te spelen zijn. Doordat de silhouetten ook overeenkomen met items in de game is het heel goed te volgen. Toch is het niet altijd makkelijk en moet je ook wel echt even zoeken en nadenken.

Tijdens het avontuur van de broer en zus ga je op zoek naar aanwijzingen voor de verschillende puzzels die je moet oplossen. Zo moet je op zoek naar codes die verstopt zitten in bijvoorbeeld voorwerpen, boeken of posters aan de muur. Of moet je spullen bij elkaar verzamelen om vogels weg te jagen. Je kunt niet afdwalen, er zijn geen doelloze acties en als je iets niet (meer) hoeft te gebruiken kun je het ook niet aanklikken. Ook zijn er vele minigames die je moet spelen om verder te komen. Deze games kun je niet skippen, maar je krijgt wel uitleg en als je wil een aanwijzing. Ook kun je de spelletjes net zo lang op nieuw doen tot het is gelukt.

Ik point en ik click een eind weg in deze game en ik vermaak me er heel goed mee. De game speelt heel logisch, waardoor het tempo er lekker in zit. De stappen die je moet zetten zijn vrij duidelijk en eigenlijk moet je alleen op zoek naar waar en waarmee je die stappen dan precies moet zetten. Terwijl het verhaal vordert zie ik subtiele hints naar de verhaallijn, zie ik terugkerende elementen zoals een badeendje en zijn er grappige animaties zoals de wassende kat in de afbeelding hierboven. Dat maakt dat ik, ook als ik de oplossing even niet weet, me goed kan vermaken met alles wat er in de game gebeurt.

De minigames kunnen soms lang duren, want wanneer je een tegenstander hebt laat die zich niet makkelijk verslaan. Er was bijvoorbeeld een spel met een dambord, waarbij je met vier witte stenen één zwarte steen moest insluiten. De witte stenen kunnen alleen vooruit, de zwarte voor- en achteruit. Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik het misschien wel 30 keer opnieuw heb geprobeerd. Misschien ben ik gewoon niet tactisch genoeg hoor, maar jeetje wat duurde dat lang. Gelukkig zijn het vrij snelle spelletjes, dus kun je het ook snel weer opnieuw proberen. Ondanks de soms lange minigames verloor ik mezelf echt in het spelen.

De game is gemaakt door Happy Juice Games, een nieuwe gamestudio uit Tel Aviv, Israël. Lost in Play is hun debuutgame, maar is wat mij betreft direct een pareltje. De animatiestijl is echt super leuk, het verhaal is vermakelijk en er zijn leuke terugkerende details en referenties verstopt. Complimenten aan Happy Juice Games en ik hoop dat we er snel meer van gaan zien! Eerder heeft Happy Juice Games al gewerkt aan The Office Quest in samenwerking met 11Sheep.

Alena’s oordeel

Lost in Play is echt een hele leuke game en ik hoop zo dat er een vervolg komt! De animatiestijl is heel erg tof en ziet er strak uit. Hier en daar zat een bug dat bijvoorbeeld een personage even dubbel was, maar dit was helemaal niet storend en was in een volgend frame weer verholpen. Tussendoor zitten leuke cut-scenes om het verhaal verder te tillen en het einde was misschien voorspelbaar, maar daarmee niet minder leuk. De game is heel toegankelijk voor elke speler en duurt precies lang genoeg (ik speelde de game uit in ongeveer zeven uur). Van mij mag er nog wel een vervolg komen op dit heerlijke spel! Lost in Play is nu digitaal verkrijgbaar voor €19,99 voor PC (Steam en GOG) en Nintendo Switch.

+ Leuk verhaal
+ Toffe animatiestijl
+ Uitdagend, maar niet te moeilijk