In een wereld vol corruptie, waar mensen, dieren en andere wezens hun weg proberen te vinden is er nog maar één laatste hoop om de wereld te herstellen: The Warden, a.k.a. jij.

Serpent Rogue heeft zich genesteld in Mount Morbius en verspreidt een soort ziekte over de wereld. Dieren en mensen raken geïnfecteerd en de speler moet als Warden de wereld redden van volledige verspreiding van deze ziekte. Om dit te kunnen doen moet je de wereld verkennen en gebruik maken van al haar elementen. Je bent een alchemist, een dierentemmer, een boer, een handelaar en eigenlijk alles wat nodig is om de wereld te kunnen redden. Klinkt niet makkelijk, is het ook niet.

Ik startte de game vol goede moed en doorliep een vluchtige tutorial, vooral gericht op besturing en de basics. Elke keer als ik een nieuw spelelement tegen kwam, kreeg ik uitleg over wat er mee te doen. De uitleg is echter alleen de basis, dus het is aan jou om het in je spel te verwerken. Neem bijvoorbeeld alchemie. Je leert in de basis dat er veel verschillende ingrediënten over de wereld verspreid liggen die je kunt verzamelen. Om meer te weten te komen over deze ingrediënten moet je ze onderzoeken (met een speciale tafel), zodat je leert waar je ze voor kunt gebruiken. Ook moet je gaan experimenteren met het gebruik van de ingrediënten.

Al die verschillende ingrediënten gebruik je voor het maken van drankjes (denk aan health, damage, genezing en gedaanteverwisseling), voorwerpen (wapens, fakkels, gereedschap) of voedsel voor jezelf of de dieren die je onderweg tegenkomt. Je zult soms recepten vinden, maar je kunt ook zelf aan de slag en hopen op het beste. Mocht het mislukken, dan ben je de ingrediënten kwijt en een ervaring rijker. Dat is mij vaak genoeg gebeurd inmiddels.

Ik heb meerdere keren het spel opnieuw gestart, omdat ik gewoon niet helemaal lekker in het spel kwam. Ik had het idee dat ik steeds iets vergat of dat ik dingen te snel wilde doen. Het spel leek maar niet op gang te komen op de een of andere manier. Toen besloot ik dat ik misschien wat meer lef moest hebben en gewoon wat meer moest gaan verkennen, ook al had ik nog geen wapens. Met een bijl op zak besloot ik het eerste grote gebied te gaan verkennen. Ik kwam daar wat dieren tegen om te onderzoeken, waarbij het als volgt werkt: probeer elk dier wat je tegenkomt te onderzoeken en hoe meer je van een soort onderzoekt, hoe meer je over dat dier te weten komt. Je leert bijvoorbeeld hoe je ze kunt temmen en wat je van ze kunt oogsten.

Er zijn zowel gezonde als besmette dieren. De gezonde dieren zullen je niet zomaar aanvallen, maar de besmette dieren wel en die zorgen voor een hoop gedoe. De ratten waren nog wel okay, die had ik vrij snel dood, maar de kippen… En eigenlijk alles wat groter is dan kippen, dat levert allemaal problemen op. Een wapen zou dan dus niet verkeerd zijn, maar daar had ik dus nog geen recept voor. En dat kreeg ik ook een hele tijd niet voor elkaar, dus misschien deed ik dan toch iets verkeerd. Of misschien is het vechten gewoon nog niet goed uitgewerkt, want zo slecht ben ik toch ook weer niet? Het ging in ieder geval behoorlijk mis en een kip moet toch niet zo moeilijk te verslaan zijn.

Het uiteindelijke doel is om de wereld weer vrij te maken van de plaag die rondwaart. Daarvoor moet je aardig wat gebieden uitkammen, beter maken en opruimen. Je hebt niet alle tijd om een gebied te doorzoeken, want eens in de zoveel tijd raast er een storm door het gebied, waarmee de grondstoffen weer willekeurig gegenereerd worden. Na een storm kun je het gebied dus weer opnieuw doorzoeken (al is de basis wel hetzelfde). Wat ik me vooral begon te realiseren is dat de game niet zo makkelijk is als het in eerste instantie lijkt. Je moet veel verkennen en veel geduld hebben. Ingrediënten liggen niet allemaal voor het oprapen en als je ze onderzoekt ben je ze dus kwijt. Gelukkig kom je wat verder in het spel nog handelaars tegen waar je wat spullen kunt aanschaffen (mits je genoeg geld verdient met drankjes verkopen). Maar dan moet je daar dus wel zien te komen.

De game heeft een wat duistere sfeer, wat ook logisch is met de toestand waarin de wereld van The Serpent Rogue in verkeert. Ik vind de stijl erg tof, zowel van de personages en dieren als bijvoorbeeld het logboek. Donkere kleuren worden heel fijn afgewisseld met lichte kleuren, wat dan weer wat hoop geeft in een dorre en soms troosteloze wereld. De muziek vult deze ervaring mooi aan en is voor mijngevoel mooi gebalanceerd en passend bij de game. De game werd ontwikkeld door Sengi Games, een studio uit Oekraïne.

Alena’s oordeel

The Serpent Rogue is een pittige game, maar ik weet niet zo goed of dit komt door het niveau van de game of dat het nog wat doorontwikkeld mag worden. Het is zeker geen slechte game, want het brengt verschillende spelelementen bij elkaar. Zo is er combat, alchemie, het temmen van dieren en een overall missie om te behalen. De steeds wisselende wereld brengt ook wel wat variatie in de game, zodat je niet steeds hetzelfde doorloopt. Toch voelde het voor mij na een tijdje wat stroperig, want het duurde erg lang voordat ik verder kwam en ik hou wel van wat tempo in de game. Ik hoef het niet snel uit te spelen, maar wat progressie aan het begin is wel fijn en dat bleef bij mij echt heel lang uit. Dat vond ik wel echt jammer, want het idee is tof en het ziet er ook gaaf uit. Toch is het niet de game voor mij, maar ben je op zoek naar een uitdagende game waar je zelf veel moet uitzoeken en uitproberen, dan is The Serpent Rogue wel een game voor jou. The Serpent Rogue is nu beschikbaar op Steam, Xbox Series X|S, PlayStation 5 en Nintendo Switch.

+ Mooie stijl
+ Verschillende game elementen
+ Uitdagend