Never Alone – the Arctic Collection. De award-winnende game is in een nieuw jasje gestoken voor de Nintendo Switch met daarbij de uitbreiding Fox Tales. We kunnen er lang of kort over zijn: dit prachtige verhaal wil je spelen. Lees hier onze review.

Allereerst nog een beetje historie over de game: Never Alone (Kisima Inŋitchuŋa) werd oorspronkelijk uitgebracht in 2014 en was het eerste commerciële videospel gebaseerd op een Amerikaanse inheemse cultuur en werd gemaakt door veteranen op het gebied van game-ontwikkeling in nauwe samenwerking met bijna 40 inheemse ouderen uit Alaska, verhalenvertellers en leden van de gemeenschap.

Dat geschiedenis een belangrijke rol speelt in de game is zeker te merken. Dankzij culturele video’s, die je gedurende het verhaal unlocked, kom je meer te weten over Alaska zelf, hun inwoners en hun geloof. Een absoluut mooie toevoeging aan de game.

In Never Alone ga je op een epische reis met Nuna en poolvos Fox en zoeken ze samen naar de bron van een eeuwigdurende sneeuwstorm. Deze storm bedreigt namelijk alles wat ze ooit hebben bekend. Je verkent prachtige omgevingen, verricht heldendaden en ontmoet legendarische personages uit Iñupiaq-verhalen – allemaal verteld door een meesterverteller in de gesproken Iñupiaq-taal. Gelukkig is er wel Nederlandse ondertiteling toegevoegd en dat is ook zeker een pluspunt.

Je hebt de keuze om het verhaal alleen te spelen en zo te switchen tussen Nuna en de Poolvos, maar je kunt ook coöp spelen waarin je beiden een personage speelt. In de side-scroller-platformer hebben beide unieke vaardigheden: de poolvos kan namelijk communiceren met spirits en Nuna kan gebruik maken van haar katapult. Helaas wil dit af en toe niet helemaal lekker werken en dat met name in “gevechten” waarbij je snel dient te schakelen nog wel eens frustrerend zijn. De puzzels die je op dient te lossen zijn ook over het algemeen niet van een enorm hoog niveau, maar dat is absoluut geen minpunt wanneer je het afweegt tegen de achterliggende gedachte van de game. De sfeer van de game, de tekeningen in de game en de diverse video’s zijn werkelijk waar echt prachtig en alleen daarom is deze game het spelen zeker waard.

Er is meer: the Arctic Collection bevat namelijk de Fox Tales-dlc. Hierin klim je aan boord van je umiaq (een zeehondenhuidkano) en vaar je door de wateren van de kusten, rivieren en meren van Noordwest-Alaska. Foxtales bevat drie extra levels en bevat nog eens vijf Cultural Insight-video’s om te ontgrendelen. Een absoluut prachtige toevoeging aan de game die zeker geen uren tijd in beslag neemt, maar wel behoorlijk wat indruk weet achter te laten. De gameplay is hetzelfde als de main-game, echter neem je het hierin niet op tegen een enorme sneeuwstorm.

Linn’s Conclusie:
Wat heeft Never Alone een enorme indruk op mij achter gelaten. Een absoluut prachtige game die ook op educatief gebied zeer hoge ogen gooit. Dankzij de educatieve filmpjes leer je zoveel over de Iñupiaq wat behoorlijk indrukwekkend is. Hoewel de gameplay zelf absoluut geen derde wereldwonder is zit de kracht in de eenvoud en in de puurheid van de verhalende game. De puzzels vereisen zo nu en dan zeker wat denkwerk, maar de absolute magie zit hem in het complete verhaal welke schuilgaat in een meer dan prachtig geanimeerde game waarbij de nadruk ligt op de vroegere cultuur van Alaska.

+ Historische benadering
+ Prachtig verhaal
+ Schitterende sfeer