In de preview van Snack World: The Dungeon Crawl – Gold schreef ik dat het mij een leuke en vrolijke game leek die tevens een goede opstap zou kunnen zijn voor de jonge spelers die geïnteresseerd zijn in RPG’s. Nou, het is me nog wel even een klus hoor!

Zodra je Snack World (ik kort het vanaf nu even af hoor, want het is echt een mond vol) opstart heb je gelijk het idee dat je in een anime zit. Persoonlijk ben ik niet bekend met de franchise, maar in Azië schijnt het best populair te zijn. Mocht je bekend zijn met verschillende anime, dan zul je weten dat ze altijd een onwijs lange intro tune hebben met veel te veel informatie of juist een nummer wat totaal niet met de inhoud te maken heeft. Anyway, de intro kun je skippen mocht je daar niet zoveel mee hebben. Je maakt een eigen personage aan en vervolgens wordt je meegenomen in het verhaal en omdat je aangeeft of je een jongen of meisje wordt je ook op die wijze aangesproken. Persoonlijk heb ik daar echt totaal geen moeite mee, maar er zijn natuurlijk mensen die geen geslacht willen kiezen, dus dat zou bij sommigen nog wel een dingetje kunnen zijn.

Tijd om de game onder de knie te krijgen en dat is dus nog een hele klus. Er zijn namelijk heel veel factoren die mee tellen in de game, al is het lang niet zo veel als bijvoorbeeld Path of Exile. Het belangrijkste is in ieder geval je Pix-e-Pod en je inventaris, want daarin vind je alles terug wat je nodig hebt gedurende de hele game. In de Pix-e-Pod kun je bijvoorbeeld je game opslaan, instellingen wijzigen, kun je zien waar je vergunningen voor hebt (komen we zo op terug), muziek kiezen en het laatste (mode) nieuws. Eigenlijk alles wat met de game, maar niet perse met het verhaal te maken heeft, vind je in je Pix-e-Pod. Je inventaris is daarnaast ook heel belangrijk, want daar vind je natuurlijk al je loot terug. Maar je inventaris is ook de plek waar je kleding maakt, en je wapens en accessoires verbetert. Ja je hoort het goed, je hoeft niet naar een smid of een shop of iets dergelijks om dit te kunnen doen. Er zijn wel veel winkels in het dorp en daar kun je uiteraard veel dingen kopen die het allemaal sneller en makkelijker maken.

Als je dingen wil kopen heb je geld nodig en in dit geval verdien je dit met missies en vind je ze ook tijdens die missies. Het is aan het begin nog niet echt een vetpot trouwens hoor, dus verwacht niet dat je heel snel rijk wordt. In de winkels koop je wapens, kleding maar ook grondstoffen om je kleding en wapens te verbeteren. Deze dingen vindt je uiteraard ook tijdens je missies, maar het is toch wel lekker als je nog maar eentje nodig hebt en je deze ook in de winkel kunt kopen. Het verbeteren van je wapens en kleding is overigens wel heel belangrijk, want die missies zijn echt niet zo makkelijk als het soms lijkt. Missies worden naast met een titel ook aangeduid met een moeilijkheidsgraad zodat je kunt zien of je deze al aan kunt. Ben je zelf level 9, dan kun je missie van level 10 wel aan, maar moet je wel alle zeilen bij zetten en de juiste spullen bij je hebben. Daar is een handige knop voor, want je kunt de game je optimale uitrusting laten kiezen en dat is toch wel heel handig. In de zee van symbolen en cijfers is het heel fijn dat de game zelf wel even aangeeft wat je het beste mee kunt nemen. Dat is ook wel handig voor de wat jongere spelers die het aandurven.

Naast dat je je uitrusting en wapens meeneemt op een missie, kun je ook een teamlid meenemen en nog een aantal in je zak stoppen. Tijdens je missies krijg je af en toe een photo-op, waarmee je de kans krijgt om een foto te maken van je verslagen vijand om deze toe te voegen aan je zogenoemde pocket snacks. Deze snacks kun je tijdens een missie oproepen (mits deze geactiveerd is) om je te assisteren. Je verandert tijdelijk in deze snack, zodat je als dit personage wat schade kan aanrichten en soms is dat echt wel heel nuttig. Je loopt zelf namelijk op dat moment geen schade op, waardoor je net even wat meer kans hebt om de strijd te winnen. De eindbazen zijn niet bepaald makkelijk en je hebt een goede tactiek en de juist samenstelling van het team nodig. Overigens kun je voor de verhaallijn aan het begin je vast partner kiezen en daarnaast kun je een aantal rouleren die tevens met je mee gaan (nog naast die gasten die je in je zak meeneemt). Ook kun je nog gaan voor online, zodat je met elkaar je missies kunt voltooien.

Okay, volg je het nog? Ik moest wel echt goed uitzoeken wat ik nou waar mee kon want er wordt met termen gegooid en veel dingen lijken ook op elkaar waardoor ik af en toe wel in de war was. Ook snapte ik niets van het kledingadvies, want hoe kom ik dan aan die andere kleren? Nou uiteindelijk kwam ik er achter dat je in de kledingzaak een boekje kunt kopen waarin weer nieuwe recepten voor kleding staan en je vindt natuurlijk van alles tijdens je missies. De vergunningen vond ik ook super verwarrend, of meer onnodig eigenlijk. Voor van alles krijg je een vergunning, waar heel speciaal over wordt gedaan, maar het betekent eigenlijk gewoon dat je vordert in het verhaal en dat je bepaalde opties krijgt die je eerst niet had. Kortom, heel veel verschillende aspecten, veel tekst, veel informatie. Maar ook veel voedselgrappen en sommige zijn ook nogal schuin, wat het spel echt hilarisch maakt van tijd tot tijd. Het is een beetje de volwassen humor die je in kinderseries terugvindt en ik kon er wel om lachen.

Alena’s oordeel:
Zo onwijs veel informatie om over deze game te vertellen en ik denk dat ik zelf ook nog lang niet alles heb ontdekt. Ik vond de game van tijd tot tijd chaotisch door al die informatie, maar als je alles eenmaal snapt begint het ergens op te lijken en je moet vooral niet te snel willen aan het begin. Neem even de tijd om het goed te begrijpen, anders loop je later tegen gedoe aan en het helpt ook nog eens bij het behalen van je missies. Ik had verwacht dat het misschien wel een leuke introductie zou zijn voor de wat jongere spelers, maar dan zou ik toch voor een jaar of tien gaan. Het verhaal is vermakelijk en de grappen erg geestig en het is een leuk spel. Ik was niet direct overtuigd, maar dat kwam vooral door de vloedgolf aan info die ik even moest verwerken en nadat alles mij wat duidelijker was vond ik het een stuk leuker om de game elke keer aan te slingeren. Ik vond het niet bepaald makkelijk, maar dat geeft gelukkig ook wel weer een uitdaging en dat maakt dat je de game niet snel uitspeelt. Ik zou de game aanraden voor iedereen die een niet al te sinistere introductie tot dungeon crawlers wil en voor iedereen die een game zoekt waar je lekker wat tijd in kan steken. Zeker nu we allemaal wat meer thuis zitten is dit wel een leuke game voor de collectie.

+ Leuk verhaal
+ Niet snel uitgespeeld
+ Schuine grappen