Over het algemeen heb ik niet zoveel met shooters, het is gewoon niet echt mijn genre, maar sommige shooters wekken elke keer weer mijn interesse, waaronder Battlefield. Dan is er natuurlijk altijd de eeuwige discussie over of je die nu op PC of console moet spelen en tja, het is maar net wat je gewend bent. Ik ben eigenlijk geen van beide echt ‘gewend’, daarvoor speel ik het te weinig. Maar onze Amber speelt toch liever op de PC en aangezien we de PlayStation 4 versie mogen reviewen stort ik mezelf voor jullie op het slagveld

Battlefield V speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog, een oorlog die voor velen van ons misschien hier en daar nog wel leeft dankzij verhalen van onze opa’s en oma’s, Bevrijdingsdag en excursies met school. Wat Battlefield V daarin probeert te doen is de speler de oorlog vanuit vier verschillende plekken in de wereld mee te laten maken, waaronder vanuit Noord-Afrika, Frankrijk, Duitsland en ook Nederland. Vooral de laatste was voor Nederlandse fans een interessante toevoeging, aangezien we Nederland niet vaak in games tegenkomen, maar dat maakt dat wij nuchtere doch kritische Nederlanders natuurlijk wel willen weten of wij goed afgeschetst zijn. Het zou zonde zijn als de enorme strijd die in Nederland geleverd is tekort wordt gedaan in een grote game als Battlefield V. Laten we bij het begin beginnen: zodra je de game opstart krijg je eerst een soort kennismaking met de game, de Prologue van War Stories, waar je op een aantal van die voorgenoemde verschillende locaties alvast een klein kijkje mag nemen, maar dan ook echt klein. Daarna krijg je de keuze uit een van de andere War Stories, welke zich allemaal op een verschillende locatie op een verschillend moment afspelen. Elk verhaal heeft een introductie met een tekst en een scene waarin de rol van de speler wordt ingeleid en deze scenes zien er wel weer piekfijn uit. Van huizen tot sneeuw in de bomen is er veel aandacht voor detail, bewegingen in de omgeving lijken erg soepel en realistisch, waardoor ik soms even vergat op te letten. Tijdens de E3 kregen we een trailer te zien van Battlefield V, waarin een jonge vrouw de hoofdrol had in een van de War Stories en zagen we een vrouw aan de frontlinie (wat nu tevens het openingsscherm van de game is). Enerzijds natuurlijk tof dat vrouwen steeds meer een rol krijgen in games, maar of het altijd passend is vraag ik me af. Wat betreft de War Story is het een mooi verhaal, past het ook en kijken de cutscenes soms weg als een film (wat ook voor de andere verhalen geldt overigens), maar of het nu ook passend is voor het hoofdscherm, ik weet het niet. Waarom de focus op een vrouw, waarom niet gewoon op een man of juist meerdere gezichten?

Goed, die discussie gaat de komende jaren rustig verder, hier focussen we nu weer even op de game. Naast War Stories heeft Battlefield V nog meer spelmodi waar je je in kunt storten. Zo kun je Multiplayer kiezen voor Conquest, Conquest Assault, Frontlines, Domination, Team Deathmatch, Airborne, Breakthrough en Final Stand. Veel zal herkenbaar aanvoelen, maar nieuw is Airborne, waarbij je de controle hebt over de soldaten in de lucht. Dit kost nog wel even wat moeite om onder controle te krijgen en wat je merkt is dat de mensen die hier goed in zijn ook echt de boel heersen als je voor het eerst mee doet. Er is weinig sprake van mazzel of je ergens veilig kunnen verstoppen, want je moet er vol in en je moet direct de controle hebben. Ik was er niet goed in, dat is een korte samenvatting van mijn ervaring met Airborne. Voor Multiplayer zijn er acht verschillende maps, verdeeld over vier locaties,  namelijk Noorwegen, Noord Afrika, Frankrijk en jawel, Nederland. Naar wat ik heb begrepen is niet iedereen even blij met de weergave van Rotterdam. Het zou wat tekort komen in zowel verhaal als omgeving, maar daar kan ik eerlijk gezegd niet eerlijk over oordelen.

Behalve nieuwe locaties, hysterisch (of natuurlijk volledig gecontroleerd) vliegen en meerdaagse missies heeft Battlefield V hard gewerkt om de speelervaring te verbeteren. Zo is de squad die je meeneemt op missies belangrijker geworden, doordat ze individueel een belangrijkere rol kunnen hebben in de missie die je speelt. Tevens kun je tijdens de missie bepaalde objectives halen waarmee je punten verzamelt om versterking in te kunnen schakelen. Ook reageert de omgeving beter op spelers en dit kan zowel nadelen als voordelen hebben. Als je zelf door het gras probeert te kruipen zul je zien dat het gras om je heen meebeweegt, maar dat betekent dat anderen je mogelijk kunnen zien. Je kunt dit natuurlijk ook in je voordeel gebruiken als anderen onvoorzichtig zijn en van de berg af rollen en een hoop stof achter zich laten. Wat ik altijd wel jammer vind is dat je bijvoorbeeld niet je eigen voetstappen onder je kunt zien en het stroompje waar ik doorheen kroop leek niet echt te reageren op mijn beweging. Naast de omgeving zijn ook het wapengebruik en vernieling van de omgeving flink verbeterd en kun je zelf versterkingen neerzetten. Alle progressie in Battlefield zie je terug in The Company, waar je alles wat je vrij speelt terugvindt en waarmee je soldaten, wapens en voertuigen kunt aanpassen naar je eigen hartenlust. Die aanpassingen hebben effect op het spel, dus je kunt alles zo aanpassen dat het in je eigen voordeel werkt. Niet alleen heb je als speler progressie, maar de game blijft ook uitbreiden en verbeteren. Zo zou Tides of War nieuwe en veranderende gameplay moeten brengen en zou Battlefield V steeds uitgebreider moeten worden voor iedereen. Het fijne daaraan is dat je geen premium pass of season pass of iets dergelijks hoeft te kopen, want het is voor alle spelers gratis. De game krijgt in periodes een update, en daar is nu deel 1 al van geweest, Overture. Overture bevat onder andere een nieuwe map, een nieuwe War Story genaamd The Last Tiger en een Practice Range waar je jouw skills kunt verbeteren.

Alena’s oordeel
Battlefield V voelt enerzijds vertrouwd met herkenbare gameplay, anderzijds proberen ze flink te vernieuwen door gratis grote updates waardoor de game eigenlijk nog lang niet af is. Wat een beetje jammer is, is dat het in de basis weinig vernieuwend is en een beetje een trend volgt om bij te blijven. Er zijn allerlei constructies om online multiplayer dynamischer te maken en om soldaten en voertuigen aan te kunnen passen. Ik vraag me alleen af of dit echt iets toevoegt voor spelers die Battlefield al jaren spelen, maar je hebt weinig keuze. Niet aanpassen, betekent dat anderen sterker zullen zijn dan jij. Grafisch is de game echt fantastisch met oog voor detail van zowel omgeving (sierkussens op een stoel) als personage. De laadtijden zijn soms wel vrij lang voor een War Story. Je krijgt eerst een intro met tekst die erg lang in beeld blijft staan, dus ik hoopte eigenlijk dat dit tevens een laadscherm was. Dat was het helaas niet, want daarna moet alles nog laden, waardoor het al met al best lang duurt voordat je aan het spel kunt beginnen. Als je er dan eenmaal in zit, draait alles soepel en kun je de map zo gebruiken dat je het op jouw manier kunt spelen. Je kunt over richels, door bosjes of met een flinke omweg en je kunt elke keer kiezen op welke moeilijkheidsgraad je wilt spelen. Online speel je met grote groepen mensen, wat chaotisch over kan komen, maar het werkt wel. Wat minder aanwezig is tijdens de online multiplayer zijn de voertuigen die voorheen eigenlijk overal op een map stonden en die je ook van elkaar af kon pakken. Nu kun je een punt kiezen waar je een voertuig kunt spawnen, mits die ook daadwerkelijk beschikbaar is. Daardoor neigt de game toch weer wat meer naar Battlefield 1. De War Stories zijn wel heel tof om te spelen, ze voegen wat mij betreft wel wat toe, maar over de verhalen zelf ga ik natuurlijk niets zeggen en zul je de game toch zelf moeten proberen.

+ Grafisch
+ Mooie War Stories
+ Bepaalde gameplay vertrouwd
+ Vrij dynamische en grote omgeving
+ Nieuwe gameplay
– In de basis weinig vernieuwend
– Hoeveelheid voertuigen tijdens online multiplayer

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.