Life is strange: Before the Storm heeft drie delen en speelt zich af drie jaar voor Life is Strange. Het spel is uitgebracht voor PC, PlayStation 4 en Xbox One en ontwikkeld door Deck Nine. Het verhaal staat los van Life is Strange, maar het is wel echt een prequel dus er zitten veel verwijzingen in naar Life is Strange en de personages die daar belangrijk zijn, wat het voor de fan alleen maar leuker maakt om te spelen.

In Life is Strange: Before the Storm speel je als Chloe Price, de rebel waar we allemaal van zijn gaan houden in de eerste game. Je volgt haar leven in Arcadia Bay en ziet hoe moeilijk ze het heeft met school, haar stiefvader en je ontmoet Rachel Amber en gaat een vriendschap aan. Ook in dit spel beïnvloeden je keuzes het plot, maar wat ik lastig vond is dat ik toch ongeveer weet hoe het gaat aflopen doordat ik Life is Strange gespeeld heb. Dus soms voelde het niet echt alsof ik invloed over de gang van het verhaal had, je hebt vooral invloed op hoe je er gaat komen, maar ik zal verder geen spoilers weggeven. Het spel speelt alsof je een serie aan het kijken bent waar je invloed op hebt. Dus tussen de cut scenes door moet je een puzzel oplossen, objecten vinden of bepaalde keuzes maken. Het is een spel met een rustig tempo, maar zuigt je wel echt op en voor je het weet ben je uren verder en wil je eigenlijk niet stoppen voor je bij het einde komt.

Ik vond Life is Strange echt een top game, het was ook de eerste game die ik speelde waar de keuzes die ik maakte invloed zouden hebben op het plot en dat vond ik een erg leuke twist. Nadeel was dat de hoofdpersonage, Max, tijd kon beïnvloeden en ik twijfel nogal snel, dus ik bleef de tijd terug spoelen om de uitkomst van mijn keuze op dat moment te bekijken. Keuze maken, uitkomst zien, tijd terug draaien, andere keuze maken, uitkomst zien en dan meestal terug spoelen om toch bij mijn eerste keuze te blijven. Voordeel van Life is Strange: Before the Storm is dat deze optie er niet meer is.

Het mooie van deze versie van Life is Strange vind ik hoe diep het ingaat op het verhaal, maar ook op de thema’s die je tegen komt. Het voelt echter en je gaat samen met Chloe door moeilijke tijden met moeilijke beslissingen die je soms zwaar vallen. Ik vind het ook fijn dat tijd terugspoelen geen rol speelt in dit spel, ook dit maakt het realistischer, maar vooral zodat de keuze die je maakt ook definitief zijn en dat houdt voor mij de flow veel meer in het spel. Wat Chloe kan is “backtalk” oftewel erg bijdehand en eigenwijs zijn. Op deze manier moet je soms conflicten zien te winnen door sarcastisch en ad-rem genoeg te reageren. De obsessie met foto’s maken van Max is dus ook weg, maar in die plaats kan Chloe verschillende plekken “taggen” oftewel met stift iets tekenen. Af en toe gaat het verhaal wat snel waardoor er heel veel in korte tijd gebeurt, maar hier kon ik mij wel overheen zetten, omdat het verhaal zelf gewoon erg goed is.

Amber haar oordeel:
Ik ben gewoon echt een enorme fan van Life is Strange en daarom moest ik ook dit deel spelen. Het was zeker de moeite waard en in sommige opzichten vond ik hem leuker dan de eerste versie, maar er waren ook wat dingen die wat minder zijn. Zo voelt deze versie kort, je bent zo door het verhaal heen en dat is jammer. Daarnaast ben je zo gewend aan tijd terugspoelen dat het wennen is dat je dit niet meer kan, ook al was het wel fijn om definitieve keuzes te maken. Ik raad het zeker aan als je een Life is Strange fan bent, ken je de franchise nog niet? Begin dan met Life is Strange voor je deze oppakt!

+ Life is Strange!
+ Goed verhaal
+ Mooie graphics